Liikuttaako mobiili? : Mobiilisovellus työkaluna tapahtumakävijän aktivoinnissa
Kjelin, Sini (2019)
Kjelin, Sini
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245869
Tiivistelmä
Tapahtumasovellukset tuodaan usein esiin sellaisessa yhteydessä, kun mietitään tapahtumakävijöille tuotettua lisäarvoa. Näkökulma on usein kävijälähtöinen ja suuntautuu siihen, kuinka kävijä kokee sovelluksen ja sen käytettävyyden. Tässä tutkimuksessa selvitettiin poikkeuksellisesti syvemmin tapahtumajärjestäjän näkökulmaa ja millaisena työkaluna he tapahtumasovelluksen näkevät.
Tapaustutkimuksen tilasi BCaster Oy, joka kehittää media-alustaa ja mobiilisovellusta, jotka ovat monipuolisesti hyödynnettävissä tapahtumakäytössä. Media-alusta mahdollistaa tapahtumakävijöiden kuvaaman median vaivattoman ja tehokkaan käsittelyn tapahtumajärjestäjälle ja siihen liittyvä mobiilisovellus tuo ratkaisun osaksi tapahtumaa. Käyttämällä kehittämistyössä useaa kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, saatiin runsaasti syvällistä informaatiota aiheesta. Tässä kehittämistyössä menetelminä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, benchmarkingia sekä osallistuvaa havainnointia. Tutkimusmenetelmillä saatua tietoa tukee teoreettinen aineisto. Sen lähteinä käytettiin painettujen teosten lisäksi monipuolisesti myös verkossa tarjolla olevaan materiaalia, aiheen ollessa alalta, joka on nopeasti muuttuva ja päivittyvä.
Kehittämistyö osoitti, että vaikka kävijää aktivoivat ominaisuudet tapahtumasovelluksessa ovat käyttökelpoisia työkaluja tapahtumajärjestäjälle, sovelluksen pääasiallinen tarkoitus on informaation välittäminen helposti ja nopeasti. Aktivoivia ominaisuuksia suunniteltaessa, ominaisuuksilla tulisi aina olla jokin selkeä tavoite, miksi ja mihin niitä käytetään. Kehittämistyön myötä myös sponsorien ja yhteistyökumppanien rooli nousi esille, tärkeänä osana tapahtumasovelluksen käyttöönottoa. Kehittämistyön aikana esiin tulevien asioiden pohjalta pohdittiin konkreettisia ehdotuksia, miten juuri tämän media-alustan ja sovelluksen käyttöä osana järjestäjän työkalupakkia voisi tehostaa. Näitä ehdotuksia BCaster Oy:n on mahdollista hyödyntää sekä suuntaviittoina media-alustan ja mobiilisovelluksen jatkokehityksessä että myös markkinoinnin ja myynnin tukena, kun kohteena on tapahtuma-ala.
Erilaiset digitaaliset ratkaisut tulevat olemaan yhä suuremmin osa tapahtuma-alaa ja moninaisia yleisötapahtumia. Tämän kehittämistyön tulokset ovat hyödynnettävissä sekä kulttuurialalla että mobiilisovelluksien kehittäjien keskuudessa. Kehittämistyö toimii siltana yhdistäen nämä kaksi alaa lähemmäs toisiaan ja toivottavasti avaa keskustelun siitä, mitkä ovat eri osapuolten roolit ja odotukset, kun uusia digitaalisia ratkaisuja tapahtumakäyttöön kehitetään.
Tapaustutkimuksen tilasi BCaster Oy, joka kehittää media-alustaa ja mobiilisovellusta, jotka ovat monipuolisesti hyödynnettävissä tapahtumakäytössä. Media-alusta mahdollistaa tapahtumakävijöiden kuvaaman median vaivattoman ja tehokkaan käsittelyn tapahtumajärjestäjälle ja siihen liittyvä mobiilisovellus tuo ratkaisun osaksi tapahtumaa. Käyttämällä kehittämistyössä useaa kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, saatiin runsaasti syvällistä informaatiota aiheesta. Tässä kehittämistyössä menetelminä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, benchmarkingia sekä osallistuvaa havainnointia. Tutkimusmenetelmillä saatua tietoa tukee teoreettinen aineisto. Sen lähteinä käytettiin painettujen teosten lisäksi monipuolisesti myös verkossa tarjolla olevaan materiaalia, aiheen ollessa alalta, joka on nopeasti muuttuva ja päivittyvä.
Kehittämistyö osoitti, että vaikka kävijää aktivoivat ominaisuudet tapahtumasovelluksessa ovat käyttökelpoisia työkaluja tapahtumajärjestäjälle, sovelluksen pääasiallinen tarkoitus on informaation välittäminen helposti ja nopeasti. Aktivoivia ominaisuuksia suunniteltaessa, ominaisuuksilla tulisi aina olla jokin selkeä tavoite, miksi ja mihin niitä käytetään. Kehittämistyön myötä myös sponsorien ja yhteistyökumppanien rooli nousi esille, tärkeänä osana tapahtumasovelluksen käyttöönottoa. Kehittämistyön aikana esiin tulevien asioiden pohjalta pohdittiin konkreettisia ehdotuksia, miten juuri tämän media-alustan ja sovelluksen käyttöä osana järjestäjän työkalupakkia voisi tehostaa. Näitä ehdotuksia BCaster Oy:n on mahdollista hyödyntää sekä suuntaviittoina media-alustan ja mobiilisovelluksen jatkokehityksessä että myös markkinoinnin ja myynnin tukena, kun kohteena on tapahtuma-ala.
Erilaiset digitaaliset ratkaisut tulevat olemaan yhä suuremmin osa tapahtuma-alaa ja moninaisia yleisötapahtumia. Tämän kehittämistyön tulokset ovat hyödynnettävissä sekä kulttuurialalla että mobiilisovelluksien kehittäjien keskuudessa. Kehittämistyö toimii siltana yhdistäen nämä kaksi alaa lähemmäs toisiaan ja toivottavasti avaa keskustelun siitä, mitkä ovat eri osapuolten roolit ja odotukset, kun uusia digitaalisia ratkaisuja tapahtumakäyttöön kehitetään.