Unelmien juomakoulutus : Juomakoulutuksen tarve yrityksessä
Martiskainen, Roosa (2018)
Martiskainen, Roosa
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245868
Tiivistelmä
Opinnäytetyön keskeinen tavoite oli selvittää tietyn yrityksen anniskelutehtävissä toimivien työntekijöiden tarpeet ja toiveet juomakoulutuksen suhteen. Tutkimuksessa selvinneiden tarpeiden ja toiveiden perusteella rakennettiin juomakoulutuksen proof-of-concept.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimuksessa haastateltiin Ravintola A:n ja Pubi B:n anniskelutehtävissä toimivia työntekijöitä ja esimiehiä. Haastatteluaineisto kerättiin käyttämällä teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui kuusi työntekijää ja yksi esimies yhteensä yhdeksästä työntekijästä. Teemahaastattelut toteutettiin 15.¬-19.10. yksittäis- ja ryhmähaastatteluina.
Tutkimuksesta saadut tulokset paljastivat, että työntekijät ovat motivoituneita osallistumaan koulutuksiin, mikäli kokevat sen omassa työssään tarpeelliseksi. Erityisesti halukkuutta oli osallistua tuotetietoutta lisääviin koulutuksiin, ja tuotetietouden lisäys olikin työntekijöiden eniten korostama tarve. Esimiehet ovat motivoituneita tarjoamaan koulutuksia työntekijöilleen ja työntekijän osaamisen kehittäminen nähdään sijoituksena liiketoimintaan. Ajankohtaisuutta ja trendien seuraamista toivottiin koulutusten sisältöihin lisää.
Juomakoulutukset nähtiin tarpeellisina oman ammattitaidon ja osaamisen kehittämisen työvälineinä sekä työntekijöiden että työnantajan näkökulmasta.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimuksessa haastateltiin Ravintola A:n ja Pubi B:n anniskelutehtävissä toimivia työntekijöitä ja esimiehiä. Haastatteluaineisto kerättiin käyttämällä teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui kuusi työntekijää ja yksi esimies yhteensä yhdeksästä työntekijästä. Teemahaastattelut toteutettiin 15.¬-19.10. yksittäis- ja ryhmähaastatteluina.
Tutkimuksesta saadut tulokset paljastivat, että työntekijät ovat motivoituneita osallistumaan koulutuksiin, mikäli kokevat sen omassa työssään tarpeelliseksi. Erityisesti halukkuutta oli osallistua tuotetietoutta lisääviin koulutuksiin, ja tuotetietouden lisäys olikin työntekijöiden eniten korostama tarve. Esimiehet ovat motivoituneita tarjoamaan koulutuksia työntekijöilleen ja työntekijän osaamisen kehittäminen nähdään sijoituksena liiketoimintaan. Ajankohtaisuutta ja trendien seuraamista toivottiin koulutusten sisältöihin lisää.
Juomakoulutukset nähtiin tarpeellisina oman ammattitaidon ja osaamisen kehittämisen työvälineinä sekä työntekijöiden että työnantajan näkökulmasta.