Pieni yhdistys näkyväksi sen potentiaalisille jäsenille. Case: Salon Seudun ADHD-yhdistys
Alanko-Virtanen, Salla (2019)
Alanko-Virtanen, Salla
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904245860
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tavoitteena miettiä, miten pieni yhdistys saadaan näkyväksi sen poten-tiaalisille jäsenille. Pienten yhdistysten toiminta perustuu usein vapaaehtoisuuteen, johon ihmis-ten tuntuu olevan vaikea sitoutua, vaikka hyöty sitoutumisesta olisikin suuri. Aktiivisia toimijoita on yhä vähemmän, joka vaikuttaa säännölliseen ja monipuolisen toiminnan ylläpitämiseen.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Salon Seudun ADHD-yhdistys, joka on perustettu vuonna 2011. Yhdistys tarjoaa tietoa ADHD:sta, virkistystoimintaa, koulutusta sekä vertaistukea heille, joilla joko itsellä tai lähipiirissä on todettu ADHD. Yhdistys toivoo toimintaan lisää jäseniä, jotka sitou-tuisivat toimintaan useiksi vuosiksi.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimus. Laadullisina menetelminä opinnäytetyössä käytettiin benchmarkingia ja ideariihtä. Benchmarkkingissa tutkittiin kolmen eri yhdistyksen tiedottamiseen ja toimintaan liittyvää materiaalia, sekä haastatteluiden avulla selvitettiin minkälaisia palveluita muut yhdistykset tarjoavat jäsenilleen ja miten he sitouttavat jäseniään yhdistyksen toimintaan. Määrällisenä menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kyselyä. Kyselyn avulla haluttiin selvittää, mitä palveluita ADHD-yhdistysten jäsenet ovat saaneet, mistä palveluista heille on ollut hyötyä sekä mitä palveluita jäsenet toivoisivat saavansa. Kyselyn avulla selvitettiin lisäksi mistä jäsenet ovat saaneet tiedon yhdistyksestä ja miten yhdistys jäsenilleen tiedottaa. Ideariihen avulla Salon Seudun ADHD-yhdistyksen hallitus sai tuoda omia mielipiteitään esiin pavelutarjonnan laajentamisesta ja palveluesitteen sisällöstä sekä sen ulkoisesta ilmeestä.
Tuloksissa ilmenee, että tiedottaminen on yhdistyksen toiminnassa avainasemassa. Hyvän tiedottamisen avulla uusien jäsenten saanti on helpompaa ja jäsenet ovat sitoutuneempia yhdistyksen toimintaan. Palvelutarjonnan tulee olla monipuolinen ja toimintaa pitää olla säännöllisesti. Yhdistyksen kannattaa tehdä yhteistyötä eri verkostojen kanssa. Näin lisätään näkyvyyttä ja kohderyhmä laajenee. Yhdistyksen palvelut kannattaa suunnitella jäsenten toiveiden mukaisesti ja pyrkiä sitouttamaan jäsenet mukaan ohjaamaan erilaisia toimintoja.
Tuotoksena tässä opinnäytetyössä syntyi erilaista materiaalia tiedottamiseen, joiden avulla yhdistyksen näkyvyyttä on helppo lisätä. Palveluesitettä tullaan jakamaan eri yhteistyötahoille, joiden kautta potentiaalisten jäsenten olisi se mahdollista saada. Syntyneistä materiaaleista ilmoitus on tarkoitettu pääasiassa lehtimainontaan. Tapahtumamainoksen avulla puolestaan yritetään saada potentiaalisia jäseniä tulemaan tutustumaan yhdistyksen toimitiloihin ja hallitukseen sekä muihin jäseniin. Vuositiedotteen avulla pyritään saamaan yhdistyksen jäsenet aktiivisesti mukaan toimintaan ja etenkin sitoutumaan useiksi vuosiksi. The aim of this thesis was to find ways for a small association to make itself visible to potential member. An association’s activities are based on voluntary activity, but people often find it diffi-cult to commit themselves even if the benefits of the association are great. Usually there are not that many active members in small associations, which affects the regularity and versatility of its operations.
This thesis was subscribed by the ADHD association of the city of Salo in Southern Finland. It has been operating since 2011. The association provides information about ADHD, recreational activi-ties, training and peer support for those with ADHD and their related parties. The association hopes for more members involved in its activities for several years to come.
My development work was carried out by means of qualitative and quantitative research. The methods used were benchmarking, survey and brainstorming. I benchmarked three different as-sociations; their ways of disseminating information and their activities. Benchmarking was used to find out what kind of services other associations offer to their members and how they make their members committed to the association. The survey mapped the services the members of the ADHD associations have received, what they experienced as useful and what the members would hope for in future. Also the survey was used to find out where members got inform about the asso-ciation and how the association informs them. With help of brainstorming, Salo ADHD association board was able to bring together their own opinions about the expansion of service, the contents and visual image of the service brochure.
The results indicate that communication and disseminating information are the cornerstones of an association’s activities. With proper communication and dissemination of information it is eas-ier for new members to join and become committed to the association. The services offered must be versatile and activities must be regular. The association should be involved with different net-works to increase its visibility and to expand its target group. The services of the association should be planned based on the needs of their members and the association should aim at com-mitting its members to instructing the different activities.
The results of this thesis include different types of information materials that help the associa-tions to increase their visibility. A service brochure was created to be disseminated to different partners to access potential members. An announcement was created for newspaper advertising. Moreover, an event ad was made to get potential members to visit the association’s office and to meet the board and other members. An annual information sheet was written to actively involve the members of the association to commit themselves for several years.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Salon Seudun ADHD-yhdistys, joka on perustettu vuonna 2011. Yhdistys tarjoaa tietoa ADHD:sta, virkistystoimintaa, koulutusta sekä vertaistukea heille, joilla joko itsellä tai lähipiirissä on todettu ADHD. Yhdistys toivoo toimintaan lisää jäseniä, jotka sitou-tuisivat toimintaan useiksi vuosiksi.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimus. Laadullisina menetelminä opinnäytetyössä käytettiin benchmarkingia ja ideariihtä. Benchmarkkingissa tutkittiin kolmen eri yhdistyksen tiedottamiseen ja toimintaan liittyvää materiaalia, sekä haastatteluiden avulla selvitettiin minkälaisia palveluita muut yhdistykset tarjoavat jäsenilleen ja miten he sitouttavat jäseniään yhdistyksen toimintaan. Määrällisenä menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kyselyä. Kyselyn avulla haluttiin selvittää, mitä palveluita ADHD-yhdistysten jäsenet ovat saaneet, mistä palveluista heille on ollut hyötyä sekä mitä palveluita jäsenet toivoisivat saavansa. Kyselyn avulla selvitettiin lisäksi mistä jäsenet ovat saaneet tiedon yhdistyksestä ja miten yhdistys jäsenilleen tiedottaa. Ideariihen avulla Salon Seudun ADHD-yhdistyksen hallitus sai tuoda omia mielipiteitään esiin pavelutarjonnan laajentamisesta ja palveluesitteen sisällöstä sekä sen ulkoisesta ilmeestä.
Tuloksissa ilmenee, että tiedottaminen on yhdistyksen toiminnassa avainasemassa. Hyvän tiedottamisen avulla uusien jäsenten saanti on helpompaa ja jäsenet ovat sitoutuneempia yhdistyksen toimintaan. Palvelutarjonnan tulee olla monipuolinen ja toimintaa pitää olla säännöllisesti. Yhdistyksen kannattaa tehdä yhteistyötä eri verkostojen kanssa. Näin lisätään näkyvyyttä ja kohderyhmä laajenee. Yhdistyksen palvelut kannattaa suunnitella jäsenten toiveiden mukaisesti ja pyrkiä sitouttamaan jäsenet mukaan ohjaamaan erilaisia toimintoja.
Tuotoksena tässä opinnäytetyössä syntyi erilaista materiaalia tiedottamiseen, joiden avulla yhdistyksen näkyvyyttä on helppo lisätä. Palveluesitettä tullaan jakamaan eri yhteistyötahoille, joiden kautta potentiaalisten jäsenten olisi se mahdollista saada. Syntyneistä materiaaleista ilmoitus on tarkoitettu pääasiassa lehtimainontaan. Tapahtumamainoksen avulla puolestaan yritetään saada potentiaalisia jäseniä tulemaan tutustumaan yhdistyksen toimitiloihin ja hallitukseen sekä muihin jäseniin. Vuositiedotteen avulla pyritään saamaan yhdistyksen jäsenet aktiivisesti mukaan toimintaan ja etenkin sitoutumaan useiksi vuosiksi.
This thesis was subscribed by the ADHD association of the city of Salo in Southern Finland. It has been operating since 2011. The association provides information about ADHD, recreational activi-ties, training and peer support for those with ADHD and their related parties. The association hopes for more members involved in its activities for several years to come.
My development work was carried out by means of qualitative and quantitative research. The methods used were benchmarking, survey and brainstorming. I benchmarked three different as-sociations; their ways of disseminating information and their activities. Benchmarking was used to find out what kind of services other associations offer to their members and how they make their members committed to the association. The survey mapped the services the members of the ADHD associations have received, what they experienced as useful and what the members would hope for in future. Also the survey was used to find out where members got inform about the asso-ciation and how the association informs them. With help of brainstorming, Salo ADHD association board was able to bring together their own opinions about the expansion of service, the contents and visual image of the service brochure.
The results indicate that communication and disseminating information are the cornerstones of an association’s activities. With proper communication and dissemination of information it is eas-ier for new members to join and become committed to the association. The services offered must be versatile and activities must be regular. The association should be involved with different net-works to increase its visibility and to expand its target group. The services of the association should be planned based on the needs of their members and the association should aim at com-mitting its members to instructing the different activities.
The results of this thesis include different types of information materials that help the associa-tions to increase their visibility. A service brochure was created to be disseminated to different partners to access potential members. An announcement was created for newspaper advertising. Moreover, an event ad was made to get potential members to visit the association’s office and to meet the board and other members. An annual information sheet was written to actively involve the members of the association to commit themselves for several years.