Vanhempainyhdistysten rooli, tehtävät ja merkitys : Vertailua varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen välillä
Kokko, Hanna (2019)
Kokko, Hanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904235788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904235788
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, eroavatko vanhempainyhdistystoiminnan rooli, tehtävät ja merkitykset varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa toisistaan, ja mikäli eroavat, niin millä tavoin. Opinnäytetyö toteutettiin vanhempien osallisuuden näkökulmasta ja työelämän yhteistyökumppanina toimi Suomen Vanhempainliitto, joka on vanhempainyhdistyksiä kokoava kattojärjestö. Säännöllisesti päivitettävissä, valtakunnallisesti varhaiskasvatusta ja perusopetusta määräävissä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa ja Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa vanhempien osallisuus on nostettu aiempaa suurempaan rooliin, joka näkyy Suomen Vanhempainliitossa uusina vanhempainyhdistyksinä erityisesti varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka tuella vanhempainyhdistystoimintaa ja sen kehittämistä voidaan kohdentaa yhtenäisempään ja mahdollisimman monia tukevaan suuntaan.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli osallisuutta, varhaiskasvatusta, huoltajien kanssa tehtävää yhteistyötä varhaiskasvatuksessa, perusopetusta, kodin ja koulun yhteistyötä perusopetuksessa sekä vanhempainyhdistys ja -toimikuntatoimintaa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, teemahaastattelemalla kahta varhaiskasvatuksen ja kahta perusopetuksen vanhempainyhdistystoimijaa vertailevassa tutkimusasetelmassa. Haastatteluiden äänitteet litteroitiin ja saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysin menetelmällä.
Opinnäytetyön tuloksena oli, että varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen vanhempainyhdistystoiminnan rooleissa ja tehtävissä on eroja ja yhtäläisyyksiä, mutta vanhempainyhdistystoiminnan merkitys on kummallakin asteella yhtä tärkeä. Tulosten perusteella merkittävimmät tekijät roolien ja tehtävien eroihin ovat varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa olevien lasten eri ikä- ja kehitysvaiheet sekä toiminnan vakiintuminen toimintaympäristössä.
Aineiston perusteella varhaiskasvatuksessa vanhempainyhdistykset tarvitsevat henkilökunnan tiivistä tukea ja yhteistyötä toimiakseen ja perusopetuksessa vanhempainyhdistysten tulisi huomioida roolinsa yhtenä kodin ja koulun välisen yhteistyön ja vanhempien keskinäisen tuntemisen mahdollistajana. Jatkotutkimusten aiheena voisi olla varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen henkilökunnan näkemykset vanhempainyhdistystoiminnan roolista ja merkityksestä, sekä kuinka varhaiskasvatuksen henkilökunta voisi konkreettisesti tukea vanhempainyhdistystoimintaa nykyiset resurssit ja säännökset huomioiden.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli osallisuutta, varhaiskasvatusta, huoltajien kanssa tehtävää yhteistyötä varhaiskasvatuksessa, perusopetusta, kodin ja koulun yhteistyötä perusopetuksessa sekä vanhempainyhdistys ja -toimikuntatoimintaa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, teemahaastattelemalla kahta varhaiskasvatuksen ja kahta perusopetuksen vanhempainyhdistystoimijaa vertailevassa tutkimusasetelmassa. Haastatteluiden äänitteet litteroitiin ja saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysin menetelmällä.
Opinnäytetyön tuloksena oli, että varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen vanhempainyhdistystoiminnan rooleissa ja tehtävissä on eroja ja yhtäläisyyksiä, mutta vanhempainyhdistystoiminnan merkitys on kummallakin asteella yhtä tärkeä. Tulosten perusteella merkittävimmät tekijät roolien ja tehtävien eroihin ovat varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa olevien lasten eri ikä- ja kehitysvaiheet sekä toiminnan vakiintuminen toimintaympäristössä.
Aineiston perusteella varhaiskasvatuksessa vanhempainyhdistykset tarvitsevat henkilökunnan tiivistä tukea ja yhteistyötä toimiakseen ja perusopetuksessa vanhempainyhdistysten tulisi huomioida roolinsa yhtenä kodin ja koulun välisen yhteistyön ja vanhempien keskinäisen tuntemisen mahdollistajana. Jatkotutkimusten aiheena voisi olla varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen henkilökunnan näkemykset vanhempainyhdistystoiminnan roolista ja merkityksestä, sekä kuinka varhaiskasvatuksen henkilökunta voisi konkreettisesti tukea vanhempainyhdistystoimintaa nykyiset resurssit ja säännökset huomioiden.