Oppilaitoksen prosessijohtamisen kehittäminen
Siivonen, Tommi (2019)
Siivonen, Tommi
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904235786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904235786
Tiivistelmä
Prosessijohtamisella tarkoitetaan kokonaisvaltaista ajattelutapaa, jonka mukaan organisaation resurssit muuttuvat prosesseissa strategian mukaiseksi toiminnaksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää prosessijohtamista ja prosessilähtöistä ajattelua uudistamalla organisaation prosessikartta, -kuvaukset ja -mittarit osana kokonaisvaltaisempaa johtamisjärjestelmän kehittämistä. Tutkimuksellisena tavoitteena oli selvittää, mitä lisäarvoa uudistukset tuottaisivat henkilöstölle. Lisäksi selvitettiin, millaisella tarkkuustasolla asiantuntijaorganisaation prosesseja tulisi kuvata.
Opinnäyteyön teoriaosuudessa käsitellään johtamisjärjestelmän ja prosessijohtamisen käsitteitä ottamalla huomioon koulutustoiminnan erityispiirteet, kuten prosessien kompleksisuus ja ihmiskeskeisyys.
Tutkimusmenetelminä olivat tapaus-, toiminta- ja konstruktiivinen tutkimus. Kehittämistyössä uudistettiin organisaation strategisiin tavoitteisiin kytketty prosessikartta, osa prosessikuvauksista ja prosessimittaristo. Henkilöstökyselyn perusteella saatiin tietoa organisaation sisäisestä viestinnästä ja johtamisesta. Tietoa hyödynnettiin organisaation prosessijohtamisen ja uudistettavan intranetin kehittämisessä.
Kehittämistyön arvioitiin luoneen työhyvinvointiin lisäarvoa tuottavia sosiaalisia, tiedollisia ja työkulttuurisia tekijöitä, jotka parantaisivat toiminnan laatua. Tätä tukivat prosessikuvausten yhteiskehittäminen, vastuunjaon selkeytyminen, avoimuuden lisääntyminen ja työn itsearvioinnin paraneminen.
Opinnäyteyön teoriaosuudessa käsitellään johtamisjärjestelmän ja prosessijohtamisen käsitteitä ottamalla huomioon koulutustoiminnan erityispiirteet, kuten prosessien kompleksisuus ja ihmiskeskeisyys.
Tutkimusmenetelminä olivat tapaus-, toiminta- ja konstruktiivinen tutkimus. Kehittämistyössä uudistettiin organisaation strategisiin tavoitteisiin kytketty prosessikartta, osa prosessikuvauksista ja prosessimittaristo. Henkilöstökyselyn perusteella saatiin tietoa organisaation sisäisestä viestinnästä ja johtamisesta. Tietoa hyödynnettiin organisaation prosessijohtamisen ja uudistettavan intranetin kehittämisessä.
Kehittämistyön arvioitiin luoneen työhyvinvointiin lisäarvoa tuottavia sosiaalisia, tiedollisia ja työkulttuurisia tekijöitä, jotka parantaisivat toiminnan laatua. Tätä tukivat prosessikuvausten yhteiskehittäminen, vastuunjaon selkeytyminen, avoimuuden lisääntyminen ja työn itsearvioinnin paraneminen.