Ymmärrä ja ehkäise kiusaaminen varhaiskasvatuksessa! : käytännön toiminnassa mukana Ralla-havainnointimenetelmä ja Piki-tunnetaitomateriaali
Iso-Kukkula, Katja (2019)
Iso-Kukkula, Katja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904235781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904235781
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on lisätä kiusaamisilmiöön liittyvää ymmärrystä ja tietoa varhaiskasvatuksessa, varhaiskasvattajille ja kaikille lasten kanssa toimijoille. Tutkimukset ovat osoittaneet, että kiusaamista tapahtuu myös pienten lasten keskuudessa, mutta vasta viime vuosina ollaan ymmärretty kiusaamisen ehkäisemisen ja suunnitelmallisen puuttumisen merkitys varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö muodostuu teoria- ja toimintatutkimusosuudesta. Teoriaosuus sisältää kiusaamisilmiön ymmärtämiseen, tiedostamiseen ja ehkäisemiseen liittyviä lähtökohtia, määritelmiä ja pedagogisia valintoja. Toimintatutkimuksen tarkoituksena on arvioida Ralla-kaveritaitojen havainnointimenetelmän ja Piki-tunnetaitomateriaalin käytettävyyttä ja hyödyllisyyttä varhaiskasvatuksessa.
Toimintatutkimus toteutettiin havainnoimalla vuorohoitoryhmän kymmentä, 4-6 -vuotiasta lasta heidän arjessaan päivähoitopäivän aikana. Piki-tunnetaitomateriaaliin kuuluvat satukirja Piki ja Mun ja Sun juttu -opaskirja, joka sisältää harjoituksia lasten sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Tunnetaitoja harjoiteltiin tunnetaitoryhmässä, joka toteutettiin kevään 2018 aikana yhteensä viisi kertaa. Lapsen sosioemotionaalisella kehityksellä on suora yhteys lapsen vertaissuhteiden laatuun ja sitä kautta kiusaamiseen. Kaveritaitoarvioinnissa tehdyt havainnot pisteytettiin Ralla-sovelluksen avulla. Tulosten perusteella suunniteltiin yksilöllisiä tukitoimia ja koko ryhmän pedagogista toimintaa. Havainnointiaineiston analysoinnissa verrattiin tuloksia jo olemassa olevaan teoriatietoon. Pohdinnoissa ja johtopäätöksissä on huomioitu koko kasvatustiimin näkemykset lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tasosta.
Tulokset osoittivat kiusaamisilmiön ymmärtämisen ja havainnoinnin välisen yhteyden tärkeyden varhaiskasvatuksessa. Ilman varhaiskasvattajan ammattitaitoista ymmärrystä ja lapsihavainnointia, ei ole mahdollista puuttua oikeudenmukaisesti lasten välisiin konflikteihin ja ehkäistä kiusaamista. Lapsihavainnointi on myös toiminnan kehittämisen ja arvioimisen työkalu. Tunnetaitoryhmän toteutukset vahvistivat kasvattajien lapsituntemusta ja käytännön osaamista. Toimintatutkimuksesta saatujen tulosten mukaan, havainnoitujen lasten kaveritaitojen taso on hyvin yksilöllinen, ei ikään sidonnainen. Myös lapsiryhmän dynamiikassa tapahtuneet muutokset näyttäisivät vaikuttavan joidenkin lasten kaveritaitojen tasoon, ainakin hetkellisesti. Toimintatutkimus osoitti käytettyjen menetelmien hyödyllisyyden niin lapsen, varhaiskasvattajan kuin koko varhaiskasvatuksen kannalta. Menetelmien systemaattinen käyttäminen vahvistaa varhaiskasvattajan osaamista ja antaa keinoja kiusaamisen ehkäisemiseksi.
Toimintatutkimus toteutettiin havainnoimalla vuorohoitoryhmän kymmentä, 4-6 -vuotiasta lasta heidän arjessaan päivähoitopäivän aikana. Piki-tunnetaitomateriaaliin kuuluvat satukirja Piki ja Mun ja Sun juttu -opaskirja, joka sisältää harjoituksia lasten sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Tunnetaitoja harjoiteltiin tunnetaitoryhmässä, joka toteutettiin kevään 2018 aikana yhteensä viisi kertaa. Lapsen sosioemotionaalisella kehityksellä on suora yhteys lapsen vertaissuhteiden laatuun ja sitä kautta kiusaamiseen. Kaveritaitoarvioinnissa tehdyt havainnot pisteytettiin Ralla-sovelluksen avulla. Tulosten perusteella suunniteltiin yksilöllisiä tukitoimia ja koko ryhmän pedagogista toimintaa. Havainnointiaineiston analysoinnissa verrattiin tuloksia jo olemassa olevaan teoriatietoon. Pohdinnoissa ja johtopäätöksissä on huomioitu koko kasvatustiimin näkemykset lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tasosta.
Tulokset osoittivat kiusaamisilmiön ymmärtämisen ja havainnoinnin välisen yhteyden tärkeyden varhaiskasvatuksessa. Ilman varhaiskasvattajan ammattitaitoista ymmärrystä ja lapsihavainnointia, ei ole mahdollista puuttua oikeudenmukaisesti lasten välisiin konflikteihin ja ehkäistä kiusaamista. Lapsihavainnointi on myös toiminnan kehittämisen ja arvioimisen työkalu. Tunnetaitoryhmän toteutukset vahvistivat kasvattajien lapsituntemusta ja käytännön osaamista. Toimintatutkimuksesta saatujen tulosten mukaan, havainnoitujen lasten kaveritaitojen taso on hyvin yksilöllinen, ei ikään sidonnainen. Myös lapsiryhmän dynamiikassa tapahtuneet muutokset näyttäisivät vaikuttavan joidenkin lasten kaveritaitojen tasoon, ainakin hetkellisesti. Toimintatutkimus osoitti käytettyjen menetelmien hyödyllisyyden niin lapsen, varhaiskasvattajan kuin koko varhaiskasvatuksen kannalta. Menetelmien systemaattinen käyttäminen vahvistaa varhaiskasvattajan osaamista ja antaa keinoja kiusaamisen ehkäisemiseksi.