Älä leiki sankaria! Muista lukita ovet!:Opiskelijoille suunnatun AVEKKI-koulutuksen kehittämistyö
Niva, Harri (2019)
Niva, Harri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904235736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904235736
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää nuorisotyöhön suuntautuville opiskelijoille tarkoitettua AVEKKI1-koulutusta vastaamaan paremmin sekä opiskelijoiden, työnantajien että oppilaitosten tarpeita.
Työn tilaajana oli oma yritykseni T:mi Harri Niva. Yritykseni tarjoaa AVEKKI-toimintatapamallin koulutusta sosiaali- ja kasvatusalan ammattilaisille. AVEKKI on Kuopion Savonia ammattikorkeakoulussa kehitetty kokonaisvaltainen työturvallisuutta kehittävä toimintatapamalli terveydenhuolto- ja sosiaalialoille.
Kehittämistyön tarkoituksena oli kuunnella opiskelijoiden ja alan työpaikkojen näkemyksiä siitä, minkälaisia tietoja ja taitoja vastavalmistuneet opiskelijat voisivat työelämässä tarvita. Kehittämistyössä tarkastelin lastensuojelun arkityötä työturvallisuuden kontekstissa sekä aggressioon ja uhkatilanteisiin liittyviä peruskäsitteitä.
Työn alussa kerroin AVEKKI-koulutusten sisällöstä sekä turvallisuuskulttuurin tärkeimmistä osa-alueista. Kehittämistyön loppupuolella ääneen pääsivät koulutuksen käyneet yhteisöpedagogiopiskelijat sekä lastensuojelulaitosten esimiehet.
Kehittämistyön menetelmänä käytin kyselyä, johon opiskelijat vastasivat ennen ja jälkeen AVEKKI 1-koulutuksen. Kyselyssä mitattiin koulutuksen aikaansaamaa muutosta. Toinen menetelmä oli esimiesten puhelinhaastattelu, joiden avulla kartoitin heidän toiveitaan opiskelijoille suunnatun koulutuksen sisällöstä sekä heidän näkemyksiään sellaisen tarpeellisuudesta.
Kehittämistyön tulokset osoittivat, että sekä opiskelijat että työantajat pitäisivät hyödyllisenä ja tärkeänä jo opintojen aikana annettua perustason aggressionhallintakoulutusta. Tuloksista näkyi myös positiivinen muutos opiskelijoiden itsevarmuudessa ja alakohtaisissa aggressionhallintataidoissa.
Konkreettisena tuotoksena syntyi lista niistä asiakokonaisuuksista, joita opiskelijoille suunnatun alakohtaisesti räätälöidyn AVEKKI 1 -koulutuksen ensisijaisesti pitäisi sisältää.
Työn tilaajana oli oma yritykseni T:mi Harri Niva. Yritykseni tarjoaa AVEKKI-toimintatapamallin koulutusta sosiaali- ja kasvatusalan ammattilaisille. AVEKKI on Kuopion Savonia ammattikorkeakoulussa kehitetty kokonaisvaltainen työturvallisuutta kehittävä toimintatapamalli terveydenhuolto- ja sosiaalialoille.
Kehittämistyön tarkoituksena oli kuunnella opiskelijoiden ja alan työpaikkojen näkemyksiä siitä, minkälaisia tietoja ja taitoja vastavalmistuneet opiskelijat voisivat työelämässä tarvita. Kehittämistyössä tarkastelin lastensuojelun arkityötä työturvallisuuden kontekstissa sekä aggressioon ja uhkatilanteisiin liittyviä peruskäsitteitä.
Työn alussa kerroin AVEKKI-koulutusten sisällöstä sekä turvallisuuskulttuurin tärkeimmistä osa-alueista. Kehittämistyön loppupuolella ääneen pääsivät koulutuksen käyneet yhteisöpedagogiopiskelijat sekä lastensuojelulaitosten esimiehet.
Kehittämistyön menetelmänä käytin kyselyä, johon opiskelijat vastasivat ennen ja jälkeen AVEKKI 1-koulutuksen. Kyselyssä mitattiin koulutuksen aikaansaamaa muutosta. Toinen menetelmä oli esimiesten puhelinhaastattelu, joiden avulla kartoitin heidän toiveitaan opiskelijoille suunnatun koulutuksen sisällöstä sekä heidän näkemyksiään sellaisen tarpeellisuudesta.
Kehittämistyön tulokset osoittivat, että sekä opiskelijat että työantajat pitäisivät hyödyllisenä ja tärkeänä jo opintojen aikana annettua perustason aggressionhallintakoulutusta. Tuloksista näkyi myös positiivinen muutos opiskelijoiden itsevarmuudessa ja alakohtaisissa aggressionhallintataidoissa.
Konkreettisena tuotoksena syntyi lista niistä asiakokonaisuuksista, joita opiskelijoille suunnatun alakohtaisesti räätälöidyn AVEKKI 1 -koulutuksen ensisijaisesti pitäisi sisältää.