Perehdytys ensihoitopalvelussa
Sairiala, Jari (2015)
Sairiala, Jari
2015
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904225665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904225665
Tiivistelmä
Perehdytyksen tarkoitus on sisältää kaikki asiat ja tavat, jotka liittyvät työntekemiseen työpaikoilla sekä tehdä perehdytettävästä mahdollisimman nopeasti tuottava ja ammattitaitoinen työyhteisön jäsen. Työhön perehdyttäminen on tärkein keino kehittää ja lisätä työntekijän osaamista. Samalla voidaan parantaa laatua, lisätä työssä jaksamista ja vähentää työtapaturmia. Näiden osa-alueiden kehittäminen on jatkuvaa työpaikkojen tarpeet huomioiden.
Ensihoitopalvelujen sairaankuljetuksessa uuden työntekijän perehdytys liittyy oleellisesti potilasturvallisuuteen. Tavoitteena on, että työntekijä osaa siirtää potilaan turvallisesti asianmukaiseen hoitolaitokseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Med Group ensihoitopalveluiden Tampereen toimipisteeseen kattava perehdytyskansio. Toimipiste tuottaa yksityisenä palveluntuottajana Pirkanmaan sairaanhoitopiirin sopimus kumppanina laadukasta, kustannustehokasta ja toiminta varmaa ensihoitoa. Toiminta on alkanut vuonna 2012 ja jatkuu edelleen 9 perustason yksikön voimin. Perehdytyskansio laadittiin uusille ja vanhoille työntekijöille sekä sijaisille ja opiskelijoille. perehdytyskansion laatimisen perusteeksi etsittiin teoriatietoa turvallisesta ensihoidosta, lainsäädännöstä sekä perehdytysprosessiin liittyvistä tekijöistä.
Valmis perehdytyskansio on kaksiosainen, jossa ensimmäinen osa sisältää muun muassa yrityksen esittelyn, arvot sekä työturvallisuuteen liittyvät näkökohdat. Toisessa osassa on lomakkeita, joissa on muun muassa yksityiskohtaiset tiedot erilaisista laitteista ja välineistä ja niiden huollosta. Tuotoksen tarkoitus on olla kaikkien työntekijöiden helposti saatavilla ja luettavissa. Perehdytysohjeistuksen jatkokehittämisajatuksena on sen laatiminen sähköiseen muotoon.
The purpose of the orientation is to include all the things and habits related to working in workplaces and make new employee skilled member of the working community as fast as possible. Job orientation is the most important way to develop and enhance employee skills.
At the same time quality can be improved and increase coping at work and prevent work-related injuries. Improving these sections is continuous regarding employment needs.
New employee orientation is essentially linked to patient safety in emergency care service. The aim is that every employee is able to carry patient safely to the care facility.
The purpose of this study was to create a comprehensive orientation folder for Med Group ambulance services in Tampere office. Office produce high-quality, cost-effective and reliable emergency care as private service provider. The action was started in 2012 and still continues with nine baseline units. Orientation folder was made for new and old employees, and also for understudy and trainees. Preparation of the orientation folder is argument with theoretical knowledge of primary care, legislation and related factors of orientation progress.
Complete orientation folder is two-piece. First part includes presentation and values of a company, and work safety instructions. Second part includes operation manuals of devices. Orientation folder is meant to be readily available and read for all employees. Orientation folder idea of further development is to make it an electronic format.
Ensihoitopalvelujen sairaankuljetuksessa uuden työntekijän perehdytys liittyy oleellisesti potilasturvallisuuteen. Tavoitteena on, että työntekijä osaa siirtää potilaan turvallisesti asianmukaiseen hoitolaitokseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Med Group ensihoitopalveluiden Tampereen toimipisteeseen kattava perehdytyskansio. Toimipiste tuottaa yksityisenä palveluntuottajana Pirkanmaan sairaanhoitopiirin sopimus kumppanina laadukasta, kustannustehokasta ja toiminta varmaa ensihoitoa. Toiminta on alkanut vuonna 2012 ja jatkuu edelleen 9 perustason yksikön voimin. Perehdytyskansio laadittiin uusille ja vanhoille työntekijöille sekä sijaisille ja opiskelijoille. perehdytyskansion laatimisen perusteeksi etsittiin teoriatietoa turvallisesta ensihoidosta, lainsäädännöstä sekä perehdytysprosessiin liittyvistä tekijöistä.
Valmis perehdytyskansio on kaksiosainen, jossa ensimmäinen osa sisältää muun muassa yrityksen esittelyn, arvot sekä työturvallisuuteen liittyvät näkökohdat. Toisessa osassa on lomakkeita, joissa on muun muassa yksityiskohtaiset tiedot erilaisista laitteista ja välineistä ja niiden huollosta. Tuotoksen tarkoitus on olla kaikkien työntekijöiden helposti saatavilla ja luettavissa. Perehdytysohjeistuksen jatkokehittämisajatuksena on sen laatiminen sähköiseen muotoon.
The purpose of the orientation is to include all the things and habits related to working in workplaces and make new employee skilled member of the working community as fast as possible. Job orientation is the most important way to develop and enhance employee skills.
At the same time quality can be improved and increase coping at work and prevent work-related injuries. Improving these sections is continuous regarding employment needs.
New employee orientation is essentially linked to patient safety in emergency care service. The aim is that every employee is able to carry patient safely to the care facility.
The purpose of this study was to create a comprehensive orientation folder for Med Group ambulance services in Tampere office. Office produce high-quality, cost-effective and reliable emergency care as private service provider. The action was started in 2012 and still continues with nine baseline units. Orientation folder was made for new and old employees, and also for understudy and trainees. Preparation of the orientation folder is argument with theoretical knowledge of primary care, legislation and related factors of orientation progress.
Complete orientation folder is two-piece. First part includes presentation and values of a company, and work safety instructions. Second part includes operation manuals of devices. Orientation folder is meant to be readily available and read for all employees. Orientation folder idea of further development is to make it an electronic format.