Vaatimukset ja vakavuus pienalukselle
Liias, Tomi (2018)
Liias, Tomi
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904215657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904215657
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli arvioida pienen aluksen turvallisuutta lähinnä vakavuusanalyyseillä. Lisäksi työssä selvitetään perusvaatimuksia vakavuusnäkökulmasta kansainvälisistä yleissopimuksista ja säännöistä. Työn kohteena on pieni hybridialus, jolla voidaan kuljettaa kansilastia sekä polttoaineita bulkkina. Alus on toimeksiantajan puolesta valmiiksi suunniteltu SolidWorks CAD-ohjelmistolla.
Teoreettisessa osassa etsitään tapoja toteuttaa aluksen hydrostatiikka ja poikkikäyrästö kustannustehokkaasti. Tähän hyödynnettiin eri alusmallinnosohjelmia ja niistä saatua dataa. Poikkikäyrästö on laskettu Excel-taulukkolaskentaa hyödyntäen.
Työn tuotteena muodostui vakavuuskirja kyseiselle alukselle sisältäen useita vakavuusanalyysejä, sekä olennainen aineisto vakavuuden selvittämiseksi myöhemmin. Tuotteen toisena osana on itsenäinen taulukkolaskenta, jolla voidaan nopeasti lastaustilanteen mukaan tehdä vakavuusanalyysi. The purpose of this thesis was to estimate the safety of small vessel mostly by stability analyses. In addition to search basic requirements in a perspective of stability from international conventions and codes. Object of this thesis was small hybrid vessel, which is capable to transport deck cargo and fuel cargo as a bulk. The vessel was designed ready with SolidWorks CAD-software by the contractor.
The theoretical part of the thesis was search for cost effective methods to produce the data of hydrostatic and cross-curves of stability. This was made by different ship modelling software and receivable data of them. Cross-curves of stability is made with Excel spreadsheet computation.
As a product of this thesis formed a stability booklet for the vessel in question including multiple stability analysis, along with essential data to search for stability later. Second product was a stand-alone spreadsheet computation for stability calculation, which could be used for quick stability analyses in different loading conditions.
Teoreettisessa osassa etsitään tapoja toteuttaa aluksen hydrostatiikka ja poikkikäyrästö kustannustehokkaasti. Tähän hyödynnettiin eri alusmallinnosohjelmia ja niistä saatua dataa. Poikkikäyrästö on laskettu Excel-taulukkolaskentaa hyödyntäen.
Työn tuotteena muodostui vakavuuskirja kyseiselle alukselle sisältäen useita vakavuusanalyysejä, sekä olennainen aineisto vakavuuden selvittämiseksi myöhemmin. Tuotteen toisena osana on itsenäinen taulukkolaskenta, jolla voidaan nopeasti lastaustilanteen mukaan tehdä vakavuusanalyysi.
The theoretical part of the thesis was search for cost effective methods to produce the data of hydrostatic and cross-curves of stability. This was made by different ship modelling software and receivable data of them. Cross-curves of stability is made with Excel spreadsheet computation.
As a product of this thesis formed a stability booklet for the vessel in question including multiple stability analysis, along with essential data to search for stability later. Second product was a stand-alone spreadsheet computation for stability calculation, which could be used for quick stability analyses in different loading conditions.