Oppimateriaalin tuottaminen sydämen rytmihäiriöiden itseinäiseen opiskeluun : Verkko-oppimateriaali Savonia amk:n ensi- ja sairaanhoidon opetukseen
Janhunen, Mari; Onjukka, Elina; Pelander, Kati; Tuomela, Taru (2019)
Janhunen, Mari
Onjukka, Elina
Pelander, Kati
Tuomela, Taru
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904215640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904215640
Tiivistelmä
Sydän- ja verisuonisairaudet ovat suomalaisten kansansairauksia ja aiheuttavat arvioilta puolet työikäisten kuolemista. Tulevaisuudessa ikääntyneiden ihmisten osuus tulee nousemaan ja näin ollen myös sydän- ja verisuonisairaudet lisääntyvät. Sydän- ja verisuonisairaudet altistavat myös rytmihäiriöille. Rytmihäiriöillä tarkoitetaan sydämen säännöllisen rytmin häiriintymistä joko hidastumalla, kiihtymällä tai muuttumalla epäsäännölliseksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Savonia-ammattikorkeakoulun ensihoidon ja sairaanhoidon opiskelijoille pedagogisesti laadukasta oppimateriaalia Moodle-ympäristöön rytmihäiriöiden itsenäistä opiskelua varten. Tavoitteena oli lisätä opiskelijoiden teoriatietämystä rytmihäiriöistä ja niiden tunnistamisesta.
Opinnäytetyömme on Moodle-ympäristöön tuotettu verkkokurssi. Verkko-oppimateriaali pitää sisällään teoriatiedon lisäksi linkkejä luotettaviin tietolähteisiin sekä luomiimme PowerPoint-tiedostoihin, välitenttejä, sekä kurssin aiheet kokoavan lopputentin.
Moodle-kurssi tuotettiin yhteistyössä Savonia-ammattikorkeakoulun ensihoidon lehtorin kanssa. Materiaalina käytimme ajankohtaista painettua kirjallisuutta sekä internetlähteitä. Moodle-kurssi testattiin ensihoidon lehtoreilla ja ensihoitajaopiskelijoilla. Materiaalia muokattiin saadun suullisen ja kirjallisen palautteen perusteella toimivammaksi. Materiaali otetaan käyttöön Savonia-ammattikorkeakoulun ensihoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoiden opetuksessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Savonia-ammattikorkeakoulun ensihoidon ja sairaanhoidon opiskelijoille pedagogisesti laadukasta oppimateriaalia Moodle-ympäristöön rytmihäiriöiden itsenäistä opiskelua varten. Tavoitteena oli lisätä opiskelijoiden teoriatietämystä rytmihäiriöistä ja niiden tunnistamisesta.
Opinnäytetyömme on Moodle-ympäristöön tuotettu verkkokurssi. Verkko-oppimateriaali pitää sisällään teoriatiedon lisäksi linkkejä luotettaviin tietolähteisiin sekä luomiimme PowerPoint-tiedostoihin, välitenttejä, sekä kurssin aiheet kokoavan lopputentin.
Moodle-kurssi tuotettiin yhteistyössä Savonia-ammattikorkeakoulun ensihoidon lehtorin kanssa. Materiaalina käytimme ajankohtaista painettua kirjallisuutta sekä internetlähteitä. Moodle-kurssi testattiin ensihoidon lehtoreilla ja ensihoitajaopiskelijoilla. Materiaalia muokattiin saadun suullisen ja kirjallisen palautteen perusteella toimivammaksi. Materiaali otetaan käyttöön Savonia-ammattikorkeakoulun ensihoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoiden opetuksessa.