Voisiko TOI auttaa? : Toimintaterapian mahdollisuudet koulukiusaamisen ennaltaehkäisyssä alakouluissa
Timonen, Annika; Makkonen, Tiia-Riina (2019)
Timonen, Annika
Makkonen, Tiia-Riina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904195595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904195595
Tiivistelmä
Koulukiusaaminen on ajankohtainen ja laaja ilmiö, jonka tiedetään vaikuttavan merkittävästi yksilön ja ryhmien hyvinvointiin. Turvaton oppimisympäristö voidaan toimintaterapian teoriasta käsin tarkasteltuna nähdä osallistumisen ja toiminnallisen oikeudenmukaisuuden toteutumisen esteenä niin yksilö- kuin yhteisötasolla. Kiusaamisen ennaltaehkäisyyn on kiinnitetty yhä enemmän huomioita ja sen kehittämistarpeet on tunnistettu.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa mahdollisuuksia hyödyntää toimintaterapeuttien ammattitaitoa koulukiusaamisen ennaltaehkäisyssä muiden ammattilaisten rinnalla. Tavoitteena oli saada kuvailevaa tietoa, olisiko toimintaterapeuteilla menetelmiä koulukiusaamista ehkäisevän työn saralla sekä millaisia tarpeita opettajat kokevat ennaltaehkäisevän työn kehittämisessä. Tutkimusmetodina käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja sen analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Haastatteluista saatuja tuloksia vertailtiin keskenään ja teorian kanssa.
Tutkimustulosten mukaan opettajat kokivat tarvetta lisätä moniammatillista yhteistyötä ja kehittää kiusaamisen ennaltaehkäisyä lisäämällä sosiaalisten taitojen harjoittelua sekä parantamalla ryhmäytymisprosessia. Tulosten mukaan toimintaterapeutit kokivat toimintaterapiassa käytetyistä menetelmistä kuten sosiaalisten ja tunnetaitojen harjoittelusta ja toiminnan ja toimintatapojen sekä ympäristön muokkaamisesta olevan mahdollisesti hyötyä kiusaamisen ennaltaehkäisyssä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että toimintaterapeuteilla olisi mahdollisesti menetelmiä kiusaamisen ennaltaehkäisemiseksi ja menetelmät täydensivät osittain opettajilta nousseita kehittämistarpeita. Haasteena olivat nykyiset resurssit ja toimintaterapeuttien vähäiset virat kouluyhteisöissä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa mahdollisuuksia hyödyntää toimintaterapeuttien ammattitaitoa koulukiusaamisen ennaltaehkäisyssä muiden ammattilaisten rinnalla. Tavoitteena oli saada kuvailevaa tietoa, olisiko toimintaterapeuteilla menetelmiä koulukiusaamista ehkäisevän työn saralla sekä millaisia tarpeita opettajat kokevat ennaltaehkäisevän työn kehittämisessä. Tutkimusmetodina käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja sen analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Haastatteluista saatuja tuloksia vertailtiin keskenään ja teorian kanssa.
Tutkimustulosten mukaan opettajat kokivat tarvetta lisätä moniammatillista yhteistyötä ja kehittää kiusaamisen ennaltaehkäisyä lisäämällä sosiaalisten taitojen harjoittelua sekä parantamalla ryhmäytymisprosessia. Tulosten mukaan toimintaterapeutit kokivat toimintaterapiassa käytetyistä menetelmistä kuten sosiaalisten ja tunnetaitojen harjoittelusta ja toiminnan ja toimintatapojen sekä ympäristön muokkaamisesta olevan mahdollisesti hyötyä kiusaamisen ennaltaehkäisyssä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että toimintaterapeuteilla olisi mahdollisesti menetelmiä kiusaamisen ennaltaehkäisemiseksi ja menetelmät täydensivät osittain opettajilta nousseita kehittämistarpeita. Haasteena olivat nykyiset resurssit ja toimintaterapeuttien vähäiset virat kouluyhteisöissä.