Medialukutaidon kehittyminen nuorten kokemana : Haastattelututkimus työpajoihin osallistuneille nuorille
Sinkkonen, Nea Celina (2019)
Sinkkonen, Nea Celina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904195592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904195592
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää nuorten omia kokemuksia medialukutaitonsa kehittymisestä African Care ry:n Valtarakenteet näkyviksi -hankkeen yhteydessä järjestettyjen työpajakokonaisuuksien seurauksena. Opinnäytetyö muodostui osaksi koko hankkeen vaikutusten arviointia hankkeen päätteeksi.
African Care ry on maahanmuuttajataustaisten naisten perustama suomalainen järjestö, joka toimii sekä kotimaassa, että kansainvälisesti. Se järjestää erilaista toimintaa Suomessa ja ulkomailla. Toiminta tähtää etenkin naisten osallisuuden ja toimintamahdollisuuksien vahvis-tamiseen yhteiskunnassa. Valtarakenteet näkyviksi -hanke käynnistyi vuonna 2017 ja päättyi vuoden 2018 loppuun.
Opinnäytetyö yhdistelee sekä kvalitatiivisen, että kvantitatiivisen tutkimuksen elementtejä, mutta on pääasiassa laadullinen. Teoriaosuudessa esitellään globaalikasvatusta ja siihen sisältyvän medialukutaidon teoriaa. Nuorten medialukutaidon koettua kehitystä arvioitiin pohjautuen medialukutaidon teorian eri osa-alueisiin. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty ryhmähaastattelua. Haastattelussa yhdistyi strukturoitu ja puolistrukturoitu haastattelumenetelmä. Haastatteluja pidettiin kahdelle eri ryhmälle syksyllä 2018. Ensimmäiseen haastatteluun osallistui 10 ja toiseen 12 nuorta. Haastatteluaineisto on äänitetty, jonka jälkeen se on litteroitu. Litteroitu haastattelumateriaali on analysoitu medialukutaidon teoriasta nousseiden teemojen kautta.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että nuorten medialukutaidot kehittyivät työpajakokonaisuuksien seurauksena. Saadun yleisen palautteen perusteella työpajakokonaisuudet olivat opettavaisen lisäksi myös mielekkäiksi koettuja. Vaikka nuorten medialukutaito keskimäärin olikin kehittynyt työpajojen seurauksena, voidaan opinnäytetyön tuloksista päätellä, että nuorten medialukutaidot olivat jo valmiiksi melko hyvät.
Johtopäätöksenä tuloksista työpajoja voitaisiin kehittää vaativammaksi, jotta nuoret saisivat täyden potentiaalinsa käyttöön. Tuloksista ilmenee myös joitain käytännön kehittämisehdotuksia työpajoihin. Näitä ovat muun muassa työpajakokonaisuuksien selkeämpi markkinointi ja tiedottaminen kouluilla sekä aikataulujen muuttaminen.
African Care ry on maahanmuuttajataustaisten naisten perustama suomalainen järjestö, joka toimii sekä kotimaassa, että kansainvälisesti. Se järjestää erilaista toimintaa Suomessa ja ulkomailla. Toiminta tähtää etenkin naisten osallisuuden ja toimintamahdollisuuksien vahvis-tamiseen yhteiskunnassa. Valtarakenteet näkyviksi -hanke käynnistyi vuonna 2017 ja päättyi vuoden 2018 loppuun.
Opinnäytetyö yhdistelee sekä kvalitatiivisen, että kvantitatiivisen tutkimuksen elementtejä, mutta on pääasiassa laadullinen. Teoriaosuudessa esitellään globaalikasvatusta ja siihen sisältyvän medialukutaidon teoriaa. Nuorten medialukutaidon koettua kehitystä arvioitiin pohjautuen medialukutaidon teorian eri osa-alueisiin. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty ryhmähaastattelua. Haastattelussa yhdistyi strukturoitu ja puolistrukturoitu haastattelumenetelmä. Haastatteluja pidettiin kahdelle eri ryhmälle syksyllä 2018. Ensimmäiseen haastatteluun osallistui 10 ja toiseen 12 nuorta. Haastatteluaineisto on äänitetty, jonka jälkeen se on litteroitu. Litteroitu haastattelumateriaali on analysoitu medialukutaidon teoriasta nousseiden teemojen kautta.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että nuorten medialukutaidot kehittyivät työpajakokonaisuuksien seurauksena. Saadun yleisen palautteen perusteella työpajakokonaisuudet olivat opettavaisen lisäksi myös mielekkäiksi koettuja. Vaikka nuorten medialukutaito keskimäärin olikin kehittynyt työpajojen seurauksena, voidaan opinnäytetyön tuloksista päätellä, että nuorten medialukutaidot olivat jo valmiiksi melko hyvät.
Johtopäätöksenä tuloksista työpajoja voitaisiin kehittää vaativammaksi, jotta nuoret saisivat täyden potentiaalinsa käyttöön. Tuloksista ilmenee myös joitain käytännön kehittämisehdotuksia työpajoihin. Näitä ovat muun muassa työpajakokonaisuuksien selkeämpi markkinointi ja tiedottaminen kouluilla sekä aikataulujen muuttaminen.