Varaosatoiminnan kehittäminen
Pihala, Lassi (2019)
Pihala, Lassi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904165442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904165442
Tiivistelmä
Turun Sandvikin jälkimarkkina-alue on viime vuosina kasvanut merkittävästi ja myytävien varaosien tyyppi on muuttunut, mikä luonut kasvavan tarpeen varaosatoiminnan kehittämiselle. Opinnäytetyön tavoite on parantaa varaosatoimintaa usealla osa-alueella ja siihen pyrittiin lisäämällä kokonaisprosessin omistajuutta ja hyödyntämällä usean vuoden tilastotietoja.
Kehitettäviksi asioiksi valikoituivat kohteet, joilla nähtiin saavutettavan työaikasäästöjä, parempi lähetyslaatu, tarkempi hinnoittelu ja tehokkaammin kuormitettu varaosatuotanto. Käytännössä tavoitteisiin pyrittiin individualisoimalla varaosien työtilaustunnus, sisällyttämällä pakkaaminen osaksi varaosatoimintaa, luomalla tilastollisen menetelmän avulla kaava työaikojen arviointiin ja ottamalla käyttöön kuormituksen apuohjelma.
Opinnäytetyön yhteydessä toteutetut kehitysprojektit ovat saaneet aikaan työaikasäästöjä vähentämällä ylimääräistä liikettä sisäisesti varaosissa ja ulkoisesti tiettyjen sidosryhmien aputöissä. Lähetyslaatua on onnistuttu parantamaan merkittävästi vuodentakaisesta ja pakkauksien ympäristö- ja asiakasvaikutus otetaan nykyään paremmin huomioon. Työaika-arviointiin muodostettu laskentakaava on todettu käyttökelpoiseksi ja tarpeelliseksi tavaksi arvioida uuden kokoonpanon vaatima työaika. Kuormituksen apuohjelman osittaisella käyttöön otolla on saatu viitteitä sen käytännöllisyydestä varaosien käytössä.
Kehitysten avulla on selkeytetty usean eri sidosryhmän arkipäiväistä työtä ja niiden vaikutus on huomioitu positiivisesti myös tilaus-toimitusketjun seuraavassa lenkissä.
Opinnäytetyön kehitysprojektit ja niihin annetut resurssit ovat olleet osana parantamassa varaosatiimin identiteettiä osana tärkeää asiakassuhdetta. Sales in the aftermarket area has been growing at Sandvik Turku over the past few years. This increase in demand and demand type changes has made it necessary to initiate several development projects for the spare part operations. The goal of this thesis was to improve multiple sectors in spare part operation by enhancing process ownership and utilizing work time statistics.
The areas for improvements were selected according to their potential to enhance the shipping quality, product pricing and productivity. In practice work orders were given a special marking and awareness of packaging in spare part operation was raised. A Formula based on statistics was created to estimate work time and a work load planning program was implemented.
The improvements made as a result of this thesis have created time savings by reducing excess movement inside the spare part bay and for employees working closely with spare parts. Shipping deviations have significantly reduced during the present year. The impact of packages on the environment and the final customer is also considered much more carefully nowadays. The formula for work time estimating has been found both useful and necessary. The partial implementation of the work load planning program has been seen as a viable way to balance production in the spare parts department.
The improvements done have clarified multiple stake holders’ daily work. Results of the improvements have also been noticed by stakeholders in the delivery process chain.
Improvements and resources given for them have enhanced the spare part team’s identity as an important part of the customer relationship.
Kehitettäviksi asioiksi valikoituivat kohteet, joilla nähtiin saavutettavan työaikasäästöjä, parempi lähetyslaatu, tarkempi hinnoittelu ja tehokkaammin kuormitettu varaosatuotanto. Käytännössä tavoitteisiin pyrittiin individualisoimalla varaosien työtilaustunnus, sisällyttämällä pakkaaminen osaksi varaosatoimintaa, luomalla tilastollisen menetelmän avulla kaava työaikojen arviointiin ja ottamalla käyttöön kuormituksen apuohjelma.
Opinnäytetyön yhteydessä toteutetut kehitysprojektit ovat saaneet aikaan työaikasäästöjä vähentämällä ylimääräistä liikettä sisäisesti varaosissa ja ulkoisesti tiettyjen sidosryhmien aputöissä. Lähetyslaatua on onnistuttu parantamaan merkittävästi vuodentakaisesta ja pakkauksien ympäristö- ja asiakasvaikutus otetaan nykyään paremmin huomioon. Työaika-arviointiin muodostettu laskentakaava on todettu käyttökelpoiseksi ja tarpeelliseksi tavaksi arvioida uuden kokoonpanon vaatima työaika. Kuormituksen apuohjelman osittaisella käyttöön otolla on saatu viitteitä sen käytännöllisyydestä varaosien käytössä.
Kehitysten avulla on selkeytetty usean eri sidosryhmän arkipäiväistä työtä ja niiden vaikutus on huomioitu positiivisesti myös tilaus-toimitusketjun seuraavassa lenkissä.
Opinnäytetyön kehitysprojektit ja niihin annetut resurssit ovat olleet osana parantamassa varaosatiimin identiteettiä osana tärkeää asiakassuhdetta.
The areas for improvements were selected according to their potential to enhance the shipping quality, product pricing and productivity. In practice work orders were given a special marking and awareness of packaging in spare part operation was raised. A Formula based on statistics was created to estimate work time and a work load planning program was implemented.
The improvements made as a result of this thesis have created time savings by reducing excess movement inside the spare part bay and for employees working closely with spare parts. Shipping deviations have significantly reduced during the present year. The impact of packages on the environment and the final customer is also considered much more carefully nowadays. The formula for work time estimating has been found both useful and necessary. The partial implementation of the work load planning program has been seen as a viable way to balance production in the spare parts department.
The improvements done have clarified multiple stake holders’ daily work. Results of the improvements have also been noticed by stakeholders in the delivery process chain.
Improvements and resources given for them have enhanced the spare part team’s identity as an important part of the customer relationship.