Uuden opiskelijaesimiehen perehdyttäminen palvelukeskus Soteekissa
Kotsalainen, Petra (2019)
Kotsalainen, Petra
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904165440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904165440
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Palvelukeskus Soteekin opiskelijaesimiesten perehdytystä. Projektin tarkoituksena oli valmistaa päivitetty perehdytysopas ja -suunnitelma perehdytystoiminnan kehittämisen tueksi. Opinnäytetyön tilaaja Palvelukeskus Soteekki toimii innovatiivisena, yrittäjyyttä tukevana oppimisalustana Satakunnan ammattikorkeakoulun sisällä ja tuottaa ohjattuna opiskelijatyönä hyvinvointipalveluita. Soteekissa opiskelijaesimiesten tehtävänä on huolehtia palvelukeskuksen palveluiden laadukkaasta toteutumisesta, yhdessä palveluvastaavien kanssa.
Tilaaja halusi saada projektin kautta uusia työkaluja Soteekin opiskelijaesimiesten perehdyttämiseen ja sen jatkuvaan kehittämiseen. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneet perehdytysopas ja perehdytyssuunnitelma toimivat apuvälineinä uusien opiskelijaesimiesten perehdytysprosessissa, edesauttaen perehtyjien sopeutumista ja uuden oppimista. Lisäksi ne toimivat myös perehdyttäjän tukena. Projektin lopuksi laadittu sähköinen palautelomake perehtyjille, toimi projektin arvioinnin tukena, sekä on tulevaisuudessa yksi perehdyttämisen kehittämistyön välineistä.
Opiskelijaesimiesten perehdytysprosessin kehittämistyö muokkasi prosessia monitasoisemmaksi, Soteekin aiempaan perehdytysmalliin verrattuna. Perehdytysprosessi uudistettiin käsittämään neljä vaihetta, vaiheen ennen perehdytyksen alkua, perehdytyksen aloittamisen, perehtymisen työnohessa sekä toteutuneen perehdytyksen arvioinnin. Projektin aikana luodut perehdytyssuunnitelma ja -opas mukailevat prosessin eri vaiheita. Perehdytyssuunnitelman ja perehdytysoppaan teoreettinen viitekehys muodostuu perehdyttämisestä, perehdytysprosessista ja perehdytysmateriaalista. Teorian avulla haluttiin tuoda esille, mitä ja millaista hyvä perehdyttäminen on, sekä miksi sitä tarvitaan. Perehdytyksen kehittämistyö ja perehdytysmateriaali valmistuivat yhdistämällä taustateoria ja Palvelukeskuksen henkilökunnalta saatu tieto.
Uusi perehdytyssuunnitelma ja -materiaali otettiin käyttöön uusien opiskelijaesimiesten perehdyttämisen myötä ja heiltä kerätyn palautemateriaalin perusteella voidaan katsoa, että perehdytys oli onnistunut, mutta palautemateriaalia arvioimalla nousi esiin myös kehittämiskohteita. Muun muassa perehdyttämiselle annettava riittävä aika ja esimiesten vastuualueiden syvällisempi läpikäynti, koettiin testiryhmän sisällä vielä kehittämisen arvoisiksi. Palautteiden vaikutus tuotteisiin ja prosessiin, huomioidaan tilaajan toimesta seuraavissa projekteissa. The aim of this functional thesis was to develop the familiarisation of student supervisors at the Service Center Soteekki. The purpose of the project was to prepare an updated familiarisation guide and plan to support the familiarisation. The subscriber of the thesis, Service Center Soteekki, is an innovative, entrepreneurial learning platform within The Satakunta University of Applied Science and it provides welfare services as a guided student work. In Soteekki, student supervisors are responsible for the Service Center's services, together with the service supervisors.
The subscriber wanted to get new tools through the project for student supervisors` familiarisation and it’s continuous development. The familiarisation guide and plan that emerged as the result of the thesis, act as an aid in the familiarisation of new student supervisors, contributing to the adaptation and learning new things. In addition, they also serve as a support for the mentor. An electronic feedback form for acquainted, compiled at the end of the project, acts as a support for the project evaluation, and in the future is one of the tools for development work of familiarisation.
The development work of the student supervisors’ familiarisation process modified the process more multi-level, compared to the Soteekki’s previous familiarisation model. The familiarisation process was renewed to encompass four phases, a phase prior to familiarisation, initiation of familiarisation, familiarisation with the job and assessment of the realized familiarisation. The familiarisation plan and guide created during the project are adequate to different phases of the process. The theoretical reference framework for the familiarisation plan and guide consists of familiarisation, familiarisation process and familiarisation material. The theory was used to highlight what and what kind of a good familiarisation is, and why it is needed. The familiarisation’s development work and familiarisation material were completed by combining background theory and information from the staff of the Service Center.
The new familiarisation plan and material was introduced with the familiarisation of new student supervisors and based on the feedback material gathered from them, it can be considered that the familiarisation was successful, but the feedback material also highlighted the development targets. Among other things, the time allowed for familiarisation and the deeper read-through of supervisors’ responsibilities were still experienced worth developing within the test group. The impact of feedback on products and processes is taken into account by the subscriber in the following projects.
Tilaaja halusi saada projektin kautta uusia työkaluja Soteekin opiskelijaesimiesten perehdyttämiseen ja sen jatkuvaan kehittämiseen. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneet perehdytysopas ja perehdytyssuunnitelma toimivat apuvälineinä uusien opiskelijaesimiesten perehdytysprosessissa, edesauttaen perehtyjien sopeutumista ja uuden oppimista. Lisäksi ne toimivat myös perehdyttäjän tukena. Projektin lopuksi laadittu sähköinen palautelomake perehtyjille, toimi projektin arvioinnin tukena, sekä on tulevaisuudessa yksi perehdyttämisen kehittämistyön välineistä.
Opiskelijaesimiesten perehdytysprosessin kehittämistyö muokkasi prosessia monitasoisemmaksi, Soteekin aiempaan perehdytysmalliin verrattuna. Perehdytysprosessi uudistettiin käsittämään neljä vaihetta, vaiheen ennen perehdytyksen alkua, perehdytyksen aloittamisen, perehtymisen työnohessa sekä toteutuneen perehdytyksen arvioinnin. Projektin aikana luodut perehdytyssuunnitelma ja -opas mukailevat prosessin eri vaiheita. Perehdytyssuunnitelman ja perehdytysoppaan teoreettinen viitekehys muodostuu perehdyttämisestä, perehdytysprosessista ja perehdytysmateriaalista. Teorian avulla haluttiin tuoda esille, mitä ja millaista hyvä perehdyttäminen on, sekä miksi sitä tarvitaan. Perehdytyksen kehittämistyö ja perehdytysmateriaali valmistuivat yhdistämällä taustateoria ja Palvelukeskuksen henkilökunnalta saatu tieto.
Uusi perehdytyssuunnitelma ja -materiaali otettiin käyttöön uusien opiskelijaesimiesten perehdyttämisen myötä ja heiltä kerätyn palautemateriaalin perusteella voidaan katsoa, että perehdytys oli onnistunut, mutta palautemateriaalia arvioimalla nousi esiin myös kehittämiskohteita. Muun muassa perehdyttämiselle annettava riittävä aika ja esimiesten vastuualueiden syvällisempi läpikäynti, koettiin testiryhmän sisällä vielä kehittämisen arvoisiksi. Palautteiden vaikutus tuotteisiin ja prosessiin, huomioidaan tilaajan toimesta seuraavissa projekteissa.
The subscriber wanted to get new tools through the project for student supervisors` familiarisation and it’s continuous development. The familiarisation guide and plan that emerged as the result of the thesis, act as an aid in the familiarisation of new student supervisors, contributing to the adaptation and learning new things. In addition, they also serve as a support for the mentor. An electronic feedback form for acquainted, compiled at the end of the project, acts as a support for the project evaluation, and in the future is one of the tools for development work of familiarisation.
The development work of the student supervisors’ familiarisation process modified the process more multi-level, compared to the Soteekki’s previous familiarisation model. The familiarisation process was renewed to encompass four phases, a phase prior to familiarisation, initiation of familiarisation, familiarisation with the job and assessment of the realized familiarisation. The familiarisation plan and guide created during the project are adequate to different phases of the process. The theoretical reference framework for the familiarisation plan and guide consists of familiarisation, familiarisation process and familiarisation material. The theory was used to highlight what and what kind of a good familiarisation is, and why it is needed. The familiarisation’s development work and familiarisation material were completed by combining background theory and information from the staff of the Service Center.
The new familiarisation plan and material was introduced with the familiarisation of new student supervisors and based on the feedback material gathered from them, it can be considered that the familiarisation was successful, but the feedback material also highlighted the development targets. Among other things, the time allowed for familiarisation and the deeper read-through of supervisors’ responsibilities were still experienced worth developing within the test group. The impact of feedback on products and processes is taken into account by the subscriber in the following projects.