Partio osana varhaiskasvatusta : Aktiviteettipaketin kokeileminen päiväkodeissa partiokasvatusta toteuttaen
Rantala, Salla (2019)
Rantala, Salla
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904165432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904165432
Tiivistelmä
Suomalaisessa varhaiskasvatuksessa ja partion kasvatustavoitteissa on nähtävissä paljon yhteneväisyyttä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda varhaiskasvattajille menetelmä, jonka avulla lisätään lapsilähtöistä toimintaa, kunnioitetaan ympäristöä ja toteutetaan varhaiskasvatusta partiolle ominaisilla tavoilla, kuten tekemällä oppimalla sekä yhteistyöllä.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä, jonka avulla kokeiltiin partiokasvatuksen yhdistämistä varhaiskasvatukseen. Kehittämistyön toteutukseen kuului kokeilujakson järjestäminen Lahden alueella sijaitsevissa päiväkodeissa, joiden käyttöön laadittiin aiheen tiimoilta materiaalipaketti. Kokeiluun osallistui kaksi päiväkotia, kolme päiväkotiryhmää ja ryhmissä työskentelevät varhaiskasvattajat. Kokeilujaksossa tutkittiin materiaalipaketin ja sen sisältämien eri teemoihin liittyvien aktiviteettien toimivuutta. Materiaalipaketin aktiviteetit suunniteltiin partiokasvatuksen tavoitteet sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteet huomioiden.
Tavoitteisiin kuului myös lasten luontosuhteen tukeminen ja ympäristökasvatuksen lisääminen varhaiskasvatuksessa. Näiden lisäksi opinnäytetyön tuotoksen aktiviteeteissa kannustettiin varhaiskasvattajia lisäämän lapsen osallisuutta ja toimijuutta päiväkodin arjessa ja tuokioiden suunnittelussa. Kehittämistyö pyrkii kannustamaan ja lisäämään varhaiskasvattajien mahdollisuuksia toteuttaa laadukasta varhaiskasvatusta ja toimintaa lapsille hyödyntäen partion menetelmiä, arvoja ja kasvatustavoitteita myös ilman henkilökohtaista partiotaustaa.
Opinnäytetyön avulla selvitettiin voiko partion toimintamalleja yhdistää varhaiskasvatukseen suuremassakin mittakaavassa esimerkiksi tuotteistamalla materiaalipakettia ja tekemällä siitä yhtenäisen kokonaisuuden, jota päiväkodit voivat hyödyntää toiminnassaan. Kokeilujaksossa selvisi, että kyseinen materiaalipaketti olisi toimiva ja palautteiden perusteella päiväkodeissa olisi käyttöä vastaavanlaiselle toiminnalle jatkossa. Jatkokehitysmahdollisuuksiin lukeutuu materiaalipaketin kehittäminen laajemmaksi kokonaisuudeksi varhaiskasvattajien käyttöön, jolloin sitä olisi mahdollista hyödyntää esimerkiksi tukena päiväkodin ympärivuotisen toiminnan suunnittelussa.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä, jonka avulla kokeiltiin partiokasvatuksen yhdistämistä varhaiskasvatukseen. Kehittämistyön toteutukseen kuului kokeilujakson järjestäminen Lahden alueella sijaitsevissa päiväkodeissa, joiden käyttöön laadittiin aiheen tiimoilta materiaalipaketti. Kokeiluun osallistui kaksi päiväkotia, kolme päiväkotiryhmää ja ryhmissä työskentelevät varhaiskasvattajat. Kokeilujaksossa tutkittiin materiaalipaketin ja sen sisältämien eri teemoihin liittyvien aktiviteettien toimivuutta. Materiaalipaketin aktiviteetit suunniteltiin partiokasvatuksen tavoitteet sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteet huomioiden.
Tavoitteisiin kuului myös lasten luontosuhteen tukeminen ja ympäristökasvatuksen lisääminen varhaiskasvatuksessa. Näiden lisäksi opinnäytetyön tuotoksen aktiviteeteissa kannustettiin varhaiskasvattajia lisäämän lapsen osallisuutta ja toimijuutta päiväkodin arjessa ja tuokioiden suunnittelussa. Kehittämistyö pyrkii kannustamaan ja lisäämään varhaiskasvattajien mahdollisuuksia toteuttaa laadukasta varhaiskasvatusta ja toimintaa lapsille hyödyntäen partion menetelmiä, arvoja ja kasvatustavoitteita myös ilman henkilökohtaista partiotaustaa.
Opinnäytetyön avulla selvitettiin voiko partion toimintamalleja yhdistää varhaiskasvatukseen suuremassakin mittakaavassa esimerkiksi tuotteistamalla materiaalipakettia ja tekemällä siitä yhtenäisen kokonaisuuden, jota päiväkodit voivat hyödyntää toiminnassaan. Kokeilujaksossa selvisi, että kyseinen materiaalipaketti olisi toimiva ja palautteiden perusteella päiväkodeissa olisi käyttöä vastaavanlaiselle toiminnalle jatkossa. Jatkokehitysmahdollisuuksiin lukeutuu materiaalipaketin kehittäminen laajemmaksi kokonaisuudeksi varhaiskasvattajien käyttöön, jolloin sitä olisi mahdollista hyödyntää esimerkiksi tukena päiväkodin ympärivuotisen toiminnan suunnittelussa.