Rekrytointiprosessin kehittäminen yritys X:ssä
Nygren, Piia (2019)
Nygren, Piia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904144985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904144985
Tiivistelmä
Rekrytointi on tärkeää saada onnistumaan olemassa olevan henkilöstön sisäisen liikkuvuuden ja yrityksen ulkopuolelle näkyvän työnantajamielikuvan kannalta ja siksi rekrytointiprosessin laatuun, nopeuteen ja tehokkuuteen tulee panostaa. Uusi työntekijä tarvitaan yleensä nopeasti pois-lähteneen tilalle ja virherekrytoinnit tulevat yritykselle kalliiksi.
Yritys X:ssä rekrytointiprosessi on pääasiassa esimiehen vastuulla ja hän saa tarvittaessa tukea rekrytointiprosessiin yrityksen henkilöstöosastolta. Osa henkilöstöasioiden tukemisesta on keskitetty liiketoiminnan HR:n ja osa HR-palvelukeskukseen. Syksyllä 2017 palvelukeskuksessa yhden asia-kasyrityksen kanssa kehitettiin rekrytointia tukeva palvelumalli, jonka palvelukeskus tuottaa esimiehen tueksi rekrytointiin ja vuoden 2018 aika-na sitä laajennettiin kaikkiin asiakkaan yksiköihin.
Opinnäytteen tavoitteena oli selvittää haastattelututkimuksen ja benchmarkingin avulla, miten esimiesten ja liiketoiminnan HR:n näkökulmasta rekrytointiprosessia voisi kehittää, miten esimiestä voitaisiin tu-kea rekrytoinnissa entistä paremmin ja miten uudenlaista rekrytoinnin palvelumallia voitaisiin hyödyntää muilla yritys X:n toimialoilla ja erilaisissa tehtävissä.
Puolistrukturoitujen teemahaastattelujen pohjalta ja benchmarkaamalla toista yrityksen yksikköä, opinnäytteessä annetaan kehitysehdotuksia rekrytointiprosessiin ja ehdotetaan kahta erilaista palvelumallia tarjottavaksi muille kuin palvelun nykyisille asiakkaille. Kehitysehdotukset liittyvät neuvontaan ja ohjeistuksiin sekä yhtenäisiin toimintatapoihin rekrytointiprosessissa. Henkilöstöhallinnon yksiköiden välisiä rooleja tulisi tarkentaa, jotta esimies tietäisi missä vaiheessa rekrytointiprosessia mistäkin saa tukea.
Yritys X:ssä rekrytointiprosessi on pääasiassa esimiehen vastuulla ja hän saa tarvittaessa tukea rekrytointiprosessiin yrityksen henkilöstöosastolta. Osa henkilöstöasioiden tukemisesta on keskitetty liiketoiminnan HR:n ja osa HR-palvelukeskukseen. Syksyllä 2017 palvelukeskuksessa yhden asia-kasyrityksen kanssa kehitettiin rekrytointia tukeva palvelumalli, jonka palvelukeskus tuottaa esimiehen tueksi rekrytointiin ja vuoden 2018 aika-na sitä laajennettiin kaikkiin asiakkaan yksiköihin.
Opinnäytteen tavoitteena oli selvittää haastattelututkimuksen ja benchmarkingin avulla, miten esimiesten ja liiketoiminnan HR:n näkökulmasta rekrytointiprosessia voisi kehittää, miten esimiestä voitaisiin tu-kea rekrytoinnissa entistä paremmin ja miten uudenlaista rekrytoinnin palvelumallia voitaisiin hyödyntää muilla yritys X:n toimialoilla ja erilaisissa tehtävissä.
Puolistrukturoitujen teemahaastattelujen pohjalta ja benchmarkaamalla toista yrityksen yksikköä, opinnäytteessä annetaan kehitysehdotuksia rekrytointiprosessiin ja ehdotetaan kahta erilaista palvelumallia tarjottavaksi muille kuin palvelun nykyisille asiakkaille. Kehitysehdotukset liittyvät neuvontaan ja ohjeistuksiin sekä yhtenäisiin toimintatapoihin rekrytointiprosessissa. Henkilöstöhallinnon yksiköiden välisiä rooleja tulisi tarkentaa, jotta esimies tietäisi missä vaiheessa rekrytointiprosessia mistäkin saa tukea.