Lapin talvisesongin markkinointi hotelli-, ravintola- ja catering-alan tekijöille: Case: Extremely Nice Job Oy
Väärälä, Katja (2019)
Väärälä, Katja
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904134971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904134971
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mistä kanavista hotelli-, ravintola- ja catering-alan (horeca) tekijät tavoitettaisiin parhaiten markkinoinnin näkökulmasta, jotta kaikki Lapin sesonkitöihin halukkaat tekijät tavoitettaisiin. Tehtävänä oli tutkia, mitkä kanavat ovat suosituimpia horeca-alan tekijöiden keskuudessa ja millaisista sisällöistä he ovat kiinnostuneita juuri näissä kanavissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi henkilöstöpalveluyritys Extremely Nice Job Oy. Työ toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin internetkyselyä, joka toteutettiin loka-marraskuussa 2018. Vastaajia oli yhteensä 158. Tutkimuksen tuloksia analysoitiin, kysymystyypistä riippuen, teemoittelemalla tai riippuvuuksia etsimällä. Tulosten mukaan suosituimmat kanavat horeca-alan tekijöiden keskuudessa ovat Facebook, Mol.fi, suosittelut tutuilta sekä sähköposti. Näissä kanavissa markkinoinnin sisällöltä kaivattiin visuaalisuutta sekä mahdollisimman informoivaa viestintää. Erityisesti videoita toivotaan pohjoisen sesongin markkinoinnissa. Tutkimuksen mukaan potentiaalisin kohderyhmä Lapin sesonkitöitä ajatellen on 16-24 vuotiaat. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, Enjoyn tulisi keskittää markkinointinsa neljään suosituimpaan kanavaan, sillä niiden kautta tavoitetaan parhaien potentiaaliset kohderyhmät. Kanavien ympärille tulee rakentaa sosiaalisen median strategia, jonka avulla markkinoinnista tulee kohdennettua ja tehokasta. Lisäksi tulisi luoda erilliset asiakasprofiilit kullekin kohderyhmälle