BÄNDIKARUSELLI : Bändi-instrumenttien valmentavan opetuksen oppivihko
Lehikoinen, Anna Elina (2019)
Lehikoinen, Anna Elina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904124947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904124947
Tiivistelmä
Opinnäytetyönäni olen kehittänyt ja valmistanut oppimateriaalin rytmimusiikin valmentavaa opetusta varten. Olen kehittänyt vuodesta 2014 lähtien Kuopion konservatoriolla bändisoitinten valmentavaa opetusta, ja opetusmuodoksi on vakiintunut lukuvuoden mittainen Bändikaruselli, jonka aikana 1.- ja 2.-luokkalaiset tutustuvat sähkökitaraan, sähköbassoon, kosketinsoittimiin (piano) ja rumpuihin. ”Bändikaruselli”-materiaali sisältää neljä bändikappaletta, instrumenttikohtaisia harjoituksia neljälle soittimelle sekä improvisaation ja rytminopiskelun apuna käytettävät rytmikortit. Materiaali on kokonaisuudessaan itse säveltämääni lukuunottamatta yhtä pianoharjoitusta.
Tässä opinnäytetyön raportissa kerron bändikarusellikonseptista ja sen taustasta, oppimateriaalin synnystä ja pedagogisista lähtökohdista sekä esittelen oppimateriaalin. Raportti toimii samalla ”opettajan oppaana” antaen vink-kejä oppimateriaalin käyttöön. Materiaalin kantavana pedagogisena ajatuksena on ”bändisoitto edellä”, eli kappa-leet on sävelletty siten, että oppilaat pääsevät heti soittamaan niitä, eikä aiempaa soittokokemusta tarvita. Pianolla soitetaan oikealla kädellä asemassa. Melodiat rakentuvat enintään viidestä sävelestä, ja soittaa voi sorminumeroiden avulla – nuotinlukutaitoa ei tarvita. Kitaralla soitetaan tabulatuurinumeroiden avulla ja bassolla käytetään enimmäkseen vapaita kieliä. Rumpukomppeja lähdetään rakentamaan palanen kerrallaan, ja kappaleet on mahdollista soittaa oman taitotason mukaan.
Tässä opinnäytetyön raportissa kerron bändikarusellikonseptista ja sen taustasta, oppimateriaalin synnystä ja pedagogisista lähtökohdista sekä esittelen oppimateriaalin. Raportti toimii samalla ”opettajan oppaana” antaen vink-kejä oppimateriaalin käyttöön. Materiaalin kantavana pedagogisena ajatuksena on ”bändisoitto edellä”, eli kappa-leet on sävelletty siten, että oppilaat pääsevät heti soittamaan niitä, eikä aiempaa soittokokemusta tarvita. Pianolla soitetaan oikealla kädellä asemassa. Melodiat rakentuvat enintään viidestä sävelestä, ja soittaa voi sorminumeroiden avulla – nuotinlukutaitoa ei tarvita. Kitaralla soitetaan tabulatuurinumeroiden avulla ja bassolla käytetään enimmäkseen vapaita kieliä. Rumpukomppeja lähdetään rakentamaan palanen kerrallaan, ja kappaleet on mahdollista soittaa oman taitotason mukaan.