Nuoren rekrytointiyrityksen rekrytointiprosessin tila : Yritys X
Aaltola, Milja (2019)
Aaltola, Milja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904124930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904124930
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona rekrytointialan startup-yritykselle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa yritys X:n työnhakijoille mielipidetutkimus. Mielipidetutkimuksen tavoitteena oli selvittää hakijoiden mielipide yritys X:n rekrytointiprosessista ja hakijoiden yleisiä mielipiteitä työnhausta.
Tutkimus toteutettiin määrällistä tutkimusmenetelmää hyödyntäen ja aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkimus toteutettiin kokonaistutkimuksena ja tutkimuksen perusjoukko muodostui 121 henkilöstä. Kysely toteutettiin hiihtolomaviikkojen jälkeen ja vastauksia saatiin 45 kappaletta. Vastausprosentiksi tuli 37 %. Vastaukset käsiteltiin määrällisen aineiston analyysejä hyödyntäen.
Vastausten perustella voidaan todeta, että hakijat kokivat yritys X:n rekrytointiprosessin kokonaisuudessaan onnistuneeksi sekä he olivat lähtökohtaisesti tyytyväisiä rekrytointiprosessin vaiheisiin. Näin ollen mikään osa-alue ei kaipaa huomattavia kehittämistoimenpiteitä, vaikka muutama kehitysehdotus tutkimuksen perusteella ilmenikin.
Hakijat olivat kaikista tyytyväisempiä hakemuksen lähettämisen helppouteen ja selkeisiin hakuohjeisiin työpaikkailmoituksessa. Vastausten perusteella voidaan myös todeta, että eniten kehittämistä vaativia asioita olivat hakijaviestintä rekrytointiprosessin aikana sekä palkan mainitseminen työpaikkailmoituksessa.
Tärkeimmiksi työnhakukanaviksi hakijoiden kesken nousivat julkisen työnvälityksen mol.fi sivusto, sosiaalinen media ja vastaajan oma verkosto. Tutkimuksen perusteella ilmeni myös, että yritys X:n tulisi lisätä näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, koska suurin osa hakijoista etsi töitä sosiaalisesta mediasta, mutta vain muutama oli löytänyt yritys X:n sosiaalisen median kautta. Yritys X:n puolesta selvitettiin myös, millä nykyaikaisella rekrytointityökalulla yritys voisi kehittää toimintaansa eteenpäin. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yritys X:lle voidaan suositella työnhakusovellusta ja rekrychattia eli reaaliaikaista chattailua rekrytoijan kanssa.
Tutkimus toteutettiin määrällistä tutkimusmenetelmää hyödyntäen ja aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkimus toteutettiin kokonaistutkimuksena ja tutkimuksen perusjoukko muodostui 121 henkilöstä. Kysely toteutettiin hiihtolomaviikkojen jälkeen ja vastauksia saatiin 45 kappaletta. Vastausprosentiksi tuli 37 %. Vastaukset käsiteltiin määrällisen aineiston analyysejä hyödyntäen.
Vastausten perustella voidaan todeta, että hakijat kokivat yritys X:n rekrytointiprosessin kokonaisuudessaan onnistuneeksi sekä he olivat lähtökohtaisesti tyytyväisiä rekrytointiprosessin vaiheisiin. Näin ollen mikään osa-alue ei kaipaa huomattavia kehittämistoimenpiteitä, vaikka muutama kehitysehdotus tutkimuksen perusteella ilmenikin.
Hakijat olivat kaikista tyytyväisempiä hakemuksen lähettämisen helppouteen ja selkeisiin hakuohjeisiin työpaikkailmoituksessa. Vastausten perusteella voidaan myös todeta, että eniten kehittämistä vaativia asioita olivat hakijaviestintä rekrytointiprosessin aikana sekä palkan mainitseminen työpaikkailmoituksessa.
Tärkeimmiksi työnhakukanaviksi hakijoiden kesken nousivat julkisen työnvälityksen mol.fi sivusto, sosiaalinen media ja vastaajan oma verkosto. Tutkimuksen perusteella ilmeni myös, että yritys X:n tulisi lisätä näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, koska suurin osa hakijoista etsi töitä sosiaalisesta mediasta, mutta vain muutama oli löytänyt yritys X:n sosiaalisen median kautta. Yritys X:n puolesta selvitettiin myös, millä nykyaikaisella rekrytointityökalulla yritys voisi kehittää toimintaansa eteenpäin. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yritys X:lle voidaan suositella työnhakusovellusta ja rekrychattia eli reaaliaikaista chattailua rekrytoijan kanssa.