Aikuisopiskelija itsensä johtajana
Lätti, Anne (2019)
Lätti, Anne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904114904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904114904
Tiivistelmä
Maailmasta on tullut epävakaa, monimutkainen ja nopeasti muuttuva paikka. Koulutuskentällä ja työelämässä tärkeäksi taidoksi on noussut kyky johtaa itseään. Ihmisiltä edellytetään tulevaisuudessa oman kilpailukykynsä kehittämistä, kykyä joustaa ja reagoida muutoksiin nopeasti. Tarvitaan siis tehokkaampia keinoja, joilla hallita tätä muutosta. Asioita pitää alkaa lähestyä kokonaisuuksina.
Tässä opinnäytetyössä ammattikorkeakoulussa ylempää tutkintoa suorittavan aikuisopiskelijan todellisuutta lähestytään integraalisen ajattelun teorian eli kokonaisuuksien näkemisen taidon kautta. Käytössä on integraaliseen ajatteluun kuuluvat neljä näkökulmaa eli aikuisopiskelijan henkinen, fyysinen, kulttuurinen ja sosiaalinen hyvinvointi. Näitä näkökulmia kartoitettiin käyttäen teemahaastatteluja, joiden avulla haluttiin selvittää aikuisopiskelijan elämäntilanne, keinot itsensä johtamiseen ja se, antaako ammattikorkeakouluopiskelu tulevaisuuden työelämässä vaadittuja taitoja.
Ammattikorkeakouluissa ylempi tutkinto suoritetaan pääsääntöisesti työn ohessa. Usein aikuisopiskelijat elävät niin sanottuja ruuhkavuosia. Elämä saattaa olla kiireistä ja haastavaa, jonka johdosta monet etsivät työkaluja ja menetelmiä saada elämä haastavassa vaiheessa järjestykseen ja omaan hallintaansa. Hallinnan tunteen saavuttaminen lisää kokonaisvaltaista hyvinvointia elämän eri osa-alueilla.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että suurimpia haasteita aikuisopiskelijalle aiheuttavat ajan puute ja työn, perheen sekä opiskelun yhteensovittaminen. Positiivisia keinoja, jotka vaikuttivat itsensä hallinnan tunteeseen ja sitä kautta edes auttoivat itsensä johtamisen taitoa, olivat opiskeluun käytetyn ajan tarkka harkinta eli aikatauluttaminen, läheisten tuki, riittävä ja laadukas uni, rentouttavat harrastukset sekä työpaikan ja oppilaitoksen aikuisopiskelijalle antama tuki. Tutkimuksessa kävi ilmi myös se, että ammattikorkeakouluopiskelu kartuttaa melko hyvin aikuisopiskelijan tulevaisuuden työelämässä tarvitsemia taitoja. The world has become an unstable, complex and rapidly changing place. The ability to manage oneself, has become an important skill in the field of education and in working life. In the future, people will be required to develop their own competitiveness, their ability to comply and react quickly to change. Therefore, more effective means are needed to manage this change. Things need to start approaching as a wholeness.
In this thesis, the reality of an adult student completing a higher degree at the University of Applied Sciences is approached through the theory of integral thinking, ie the ability to see the whole. There are four aspects of Integral theory: mental, physical, cultural and social well-being of the adult student. These perspectives were surveyed using thematic interviews to find out the life situation of the adult student, the means of self-management, and whether the polytechnic studies provide the skills required for future working life.
At University of applied sciences, a higher degree is generally completed alongside work. Often, adult learners live in so-called congestion years. Life can be busy and challenging, which is why many seek tools and methods to get life in order and control in a challenging phase. Achieving a sense of control will increase holistic well-being in different areas of life.
The study revealed, that the biggest challenges for the adult student, are the lack of time and the reconciliation of work, family and studying. Positive ways that influenced the feeling of self-control and thus even helped self-management skills, were the careful consideration of the time spent on studying, ie scheduling, the support of loved ones, sufficient and high quality sleep, relaxing hobbies, and support for the workplace and college student. The study also showed that the University of Applied Sciences is providing the quite good skills, which the adult student need in working life in the future.
Tässä opinnäytetyössä ammattikorkeakoulussa ylempää tutkintoa suorittavan aikuisopiskelijan todellisuutta lähestytään integraalisen ajattelun teorian eli kokonaisuuksien näkemisen taidon kautta. Käytössä on integraaliseen ajatteluun kuuluvat neljä näkökulmaa eli aikuisopiskelijan henkinen, fyysinen, kulttuurinen ja sosiaalinen hyvinvointi. Näitä näkökulmia kartoitettiin käyttäen teemahaastatteluja, joiden avulla haluttiin selvittää aikuisopiskelijan elämäntilanne, keinot itsensä johtamiseen ja se, antaako ammattikorkeakouluopiskelu tulevaisuuden työelämässä vaadittuja taitoja.
Ammattikorkeakouluissa ylempi tutkinto suoritetaan pääsääntöisesti työn ohessa. Usein aikuisopiskelijat elävät niin sanottuja ruuhkavuosia. Elämä saattaa olla kiireistä ja haastavaa, jonka johdosta monet etsivät työkaluja ja menetelmiä saada elämä haastavassa vaiheessa järjestykseen ja omaan hallintaansa. Hallinnan tunteen saavuttaminen lisää kokonaisvaltaista hyvinvointia elämän eri osa-alueilla.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että suurimpia haasteita aikuisopiskelijalle aiheuttavat ajan puute ja työn, perheen sekä opiskelun yhteensovittaminen. Positiivisia keinoja, jotka vaikuttivat itsensä hallinnan tunteeseen ja sitä kautta edes auttoivat itsensä johtamisen taitoa, olivat opiskeluun käytetyn ajan tarkka harkinta eli aikatauluttaminen, läheisten tuki, riittävä ja laadukas uni, rentouttavat harrastukset sekä työpaikan ja oppilaitoksen aikuisopiskelijalle antama tuki. Tutkimuksessa kävi ilmi myös se, että ammattikorkeakouluopiskelu kartuttaa melko hyvin aikuisopiskelijan tulevaisuuden työelämässä tarvitsemia taitoja.
In this thesis, the reality of an adult student completing a higher degree at the University of Applied Sciences is approached through the theory of integral thinking, ie the ability to see the whole. There are four aspects of Integral theory: mental, physical, cultural and social well-being of the adult student. These perspectives were surveyed using thematic interviews to find out the life situation of the adult student, the means of self-management, and whether the polytechnic studies provide the skills required for future working life.
At University of applied sciences, a higher degree is generally completed alongside work. Often, adult learners live in so-called congestion years. Life can be busy and challenging, which is why many seek tools and methods to get life in order and control in a challenging phase. Achieving a sense of control will increase holistic well-being in different areas of life.
The study revealed, that the biggest challenges for the adult student, are the lack of time and the reconciliation of work, family and studying. Positive ways that influenced the feeling of self-control and thus even helped self-management skills, were the careful consideration of the time spent on studying, ie scheduling, the support of loved ones, sufficient and high quality sleep, relaxing hobbies, and support for the workplace and college student. The study also showed that the University of Applied Sciences is providing the quite good skills, which the adult student need in working life in the future.