Avainpalvelun tuotteistaminen Saarikan vammaispalveluissa
Tarvainen, Heidi (2019)
Tarvainen, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904114900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904114900
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin perusturvaliikelaitos Saarikan vammaispalvelujen Avainryhmälle. Avainryhmän toimintaa haluttiin kehittää ja saada aikaan eheä palvelu. Kehittäminen tehtiin tuotteistamisen keinoin. Työ on toimintatutkimus, missä tutkija on mukana kehitettävässä toiminnassa yhtenä toimijana.
Avainryhmä perustettiin vuonna 2016. Tavoitteena oli vähentää vammaispalveluiden asiakkaiden kalliita tutkimusjaksoja ja niiden sijaan ratkaista ne asiakkaan omassa toimintaympäristössä. Avainryhmä koostuu koulutetuista asiantuntijoista. Asiantuntijoilla on kokemusta vammaistyöstä, mielenterveys- ja päihdetyöstä, perhetyöstä ja psykiatrisesta sairaanhoidosta. Avainryhmän asiakkaita ovat vammaispalveluita tuottavat yksiköt. Avainryhmän tarkoituksena on antaa yksiköille ohjausta ja neuvontaa haastavissa asiakastilanteissa. Avainryhmällä oli ollut vuonna 2017 vain muutama asiakastapaus ja ryhmällä oli edelleen halu kehittää toimintaa ja vastata paremmin vammaispalveluiden yksiköiden tarpeisiin. Avainryhmä päätettiin tuotteistaa.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu tuotteistamisesta sosiaalialalla, osaamisen tuotteistamisesta ja asiantuntijapalvelusta. Aineisto koostuu Avainryhmän itsearvioinnista, vammaispalveluiden henkilöstölle suunnatusta kyselystä ja havainnoista tutkimuksen aikana. Lähteinä on käytetty sosiaalialan ja liiketalouden kirjallisuutta ja verkkojulkaisuja.
Avainryhmän tuotteistamisella haettiin toiminnan selkeyttämistä, tavoiteltiin näkyvyyttä ja palvelun vakiintumista. Tuotteistamisprosessi alkoi keväällä 2018. Avainryhmän jäsenet osallistuivat Hyvällä mallilla- foorumin mukaiseen arviointikeskusteluun. Arviointikeskustelun tavoitteena oli arvioida ryhmän toiminnan hyötyjä, epävarmuustekijöitä, ajanmukaisuutta ja tavoitteita. Arviointikeskustelun jälkeen Saarikan vammaispalveluiden henkilökunnalle laadittiin kysely webropol-ohjelmalla. Kyselyn tavoitteena oli saada tietoa vammaispalveluiden henkilökunnan kokemista haastavista tilanteista ja kokemuksista ulkopuolisten asiantuntijapalveluiden hyödyistä. Lisäksi selvitettiin kuinka he ovat hyödyntäneet ja kuinka he tulevaisuudessa voisivat hyödyntää Avainryhmää. Tuotteistamisprosessissa haluttiin huomioida asiakasnäkökulma. Tuotteistamisprosessista laadittiin yhteenveto liiketoimintamalli Canvasin avulla.
Tuotteistamisprosessi antoi näkyvyyttä ryhmälle, ja lisäsi asiakaskontakteja. Tuotteistaminen muutti ryhmän toiminnan palveluksi, josta hyötyvät vammaispalveluiden yksiköt ja heidän asiakkaansa. Avainpalvelu antaa tilaisuuden keskustella vammaistyössä kohdatuista haasteista ja kehittämiskohteista yhdessä työntekijöiden kanssa ja asiakkaiden hyväksi.
Avainryhmä perustettiin vuonna 2016. Tavoitteena oli vähentää vammaispalveluiden asiakkaiden kalliita tutkimusjaksoja ja niiden sijaan ratkaista ne asiakkaan omassa toimintaympäristössä. Avainryhmä koostuu koulutetuista asiantuntijoista. Asiantuntijoilla on kokemusta vammaistyöstä, mielenterveys- ja päihdetyöstä, perhetyöstä ja psykiatrisesta sairaanhoidosta. Avainryhmän asiakkaita ovat vammaispalveluita tuottavat yksiköt. Avainryhmän tarkoituksena on antaa yksiköille ohjausta ja neuvontaa haastavissa asiakastilanteissa. Avainryhmällä oli ollut vuonna 2017 vain muutama asiakastapaus ja ryhmällä oli edelleen halu kehittää toimintaa ja vastata paremmin vammaispalveluiden yksiköiden tarpeisiin. Avainryhmä päätettiin tuotteistaa.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu tuotteistamisesta sosiaalialalla, osaamisen tuotteistamisesta ja asiantuntijapalvelusta. Aineisto koostuu Avainryhmän itsearvioinnista, vammaispalveluiden henkilöstölle suunnatusta kyselystä ja havainnoista tutkimuksen aikana. Lähteinä on käytetty sosiaalialan ja liiketalouden kirjallisuutta ja verkkojulkaisuja.
Avainryhmän tuotteistamisella haettiin toiminnan selkeyttämistä, tavoiteltiin näkyvyyttä ja palvelun vakiintumista. Tuotteistamisprosessi alkoi keväällä 2018. Avainryhmän jäsenet osallistuivat Hyvällä mallilla- foorumin mukaiseen arviointikeskusteluun. Arviointikeskustelun tavoitteena oli arvioida ryhmän toiminnan hyötyjä, epävarmuustekijöitä, ajanmukaisuutta ja tavoitteita. Arviointikeskustelun jälkeen Saarikan vammaispalveluiden henkilökunnalle laadittiin kysely webropol-ohjelmalla. Kyselyn tavoitteena oli saada tietoa vammaispalveluiden henkilökunnan kokemista haastavista tilanteista ja kokemuksista ulkopuolisten asiantuntijapalveluiden hyödyistä. Lisäksi selvitettiin kuinka he ovat hyödyntäneet ja kuinka he tulevaisuudessa voisivat hyödyntää Avainryhmää. Tuotteistamisprosessissa haluttiin huomioida asiakasnäkökulma. Tuotteistamisprosessista laadittiin yhteenveto liiketoimintamalli Canvasin avulla.
Tuotteistamisprosessi antoi näkyvyyttä ryhmälle, ja lisäsi asiakaskontakteja. Tuotteistaminen muutti ryhmän toiminnan palveluksi, josta hyötyvät vammaispalveluiden yksiköt ja heidän asiakkaansa. Avainpalvelu antaa tilaisuuden keskustella vammaistyössä kohdatuista haasteista ja kehittämiskohteista yhdessä työntekijöiden kanssa ja asiakkaiden hyväksi.