Liedon postikeskuksen ennakkohuollon kehitys ja huolto-ohjeiden päivitys
Koski, Petri (2019)
Koski, Petri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904114852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904114852
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Maintpartner Oy:n palveluksessa. Työn kohteena oli Maintpartnerin asiakkaan, Postin, Liedossa sijaitsevan logistiikkakeskuksen kaikki tuotantoon liittyvät laitteet. Opinnäytetyöllä oli kolme päätavoitetta.
Ensimmäinen tavoite oli, että kaikki asentajat tekevät huollot samalla tavalla ja samoilla huoltomateriaaleilla. Toisena tavoitteena oli laitteen vikaantuessa voidaan arvioida onko huollon määrä ja kohdistus oikein. Kolmantena tavoitteena oli helpottaa tuotannonsuun-nittelussa huoltoaikojen määrittelyä.
Työ alkoi yksittäisten ennakkohuolto-ohjeiden kokoamisella isommiksi kokonaisuuksiksi. Nämä huoltokokonaisuudet tehtiin yhdessä työnjohtajan ja paikallisten Maintpartnerin asentajien kanssa. Huollot kirjattiin Word-pohjaan, johon liitettiin havainnollistavia valo-kuvia, jotta työtä suorittavan henkilön olisi helpompi löytää huollettava kohde.
Päivitetyt huolto-ohjeet ovat olleet noin vuoden käytössä ja niitä tullaan jatkossakin vielä päivittämään, kun tulee pitkän aikavälin huoltoja tehtäväksi.
Asiakas ja työtä suorittavat henkilöt ovat olleet tyytyväisiä uusiin ohjeisiin. The thesis was made by Maintpartner Oy. The subject of the project was the Logistics Center of all Maintpartner customers in the production equipment, Post, Lieto. The thesis had three main goals.
The first aim was that all the mechanics are doing maintenance in the same way and with the same materials. The second goal was the case of equipment failure can be evaluated whether the number and alignment of the service correctly. The third objective was to facilitate production planning definition of maintenance periods.
The Work started in compiling individual preventive maintenance instructions of larger entities. These service modules was carried out together with the supervisor and the local Maintpartner installers. Maintenance was recorded on the Word base, with illustrative photographs attached to make it easier for the person performing the job to find a maintenance item.
The updated service instructions have been in use for about a year and they will continue to update yet when it comes to long-term maintenance task.
The customer and the person performing the work have been satisfied with the new instructions.
Ensimmäinen tavoite oli, että kaikki asentajat tekevät huollot samalla tavalla ja samoilla huoltomateriaaleilla. Toisena tavoitteena oli laitteen vikaantuessa voidaan arvioida onko huollon määrä ja kohdistus oikein. Kolmantena tavoitteena oli helpottaa tuotannonsuun-nittelussa huoltoaikojen määrittelyä.
Työ alkoi yksittäisten ennakkohuolto-ohjeiden kokoamisella isommiksi kokonaisuuksiksi. Nämä huoltokokonaisuudet tehtiin yhdessä työnjohtajan ja paikallisten Maintpartnerin asentajien kanssa. Huollot kirjattiin Word-pohjaan, johon liitettiin havainnollistavia valo-kuvia, jotta työtä suorittavan henkilön olisi helpompi löytää huollettava kohde.
Päivitetyt huolto-ohjeet ovat olleet noin vuoden käytössä ja niitä tullaan jatkossakin vielä päivittämään, kun tulee pitkän aikavälin huoltoja tehtäväksi.
Asiakas ja työtä suorittavat henkilöt ovat olleet tyytyväisiä uusiin ohjeisiin.
The first aim was that all the mechanics are doing maintenance in the same way and with the same materials. The second goal was the case of equipment failure can be evaluated whether the number and alignment of the service correctly. The third objective was to facilitate production planning definition of maintenance periods.
The Work started in compiling individual preventive maintenance instructions of larger entities. These service modules was carried out together with the supervisor and the local Maintpartner installers. Maintenance was recorded on the Word base, with illustrative photographs attached to make it easier for the person performing the job to find a maintenance item.
The updated service instructions have been in use for about a year and they will continue to update yet when it comes to long-term maintenance task.
The customer and the person performing the work have been satisfied with the new instructions.