Kokeilut liikennesuunnittelun apuvälineenä : Ehdotuksia liikennekokeiluiksi Turun Kupittaalle
Tommola, Marja (2019)
Tommola, Marja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904114848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904114848
Tiivistelmä
Kokeilukulttuurin vahvistamista tavoitellaan mm. hallituksen, kuntien ja yritysten toimesta. Liikenteen sektorilla kokeilut nähdään keskeiseksi keinoksi edistää digitalisaatiota ja uusien liikkumisen palveluiden kehittymistä. Tällaisia kokeiluja onkin Suomessa satoja. Liikennesuunnitteluun ja infrastruktuuriin liittyvät kokeilut ovat kuitenkin huomattavasti harvinaisempia.
Parhaimmillaan kokeilut voivat tuoda innovatiivisia ja odottamattomia ratkaisuja tutkittuihin ongelmiin. Tässä työssä tarkastellaan, kuinka kokeilut voisivat toimia liikennesuunnittelun työkaluna. Työn teoreettinen osuus keskittyy kokeillen kehittämisen hyötyihin, kokeiluiden toteuttamiseen sekä esimerkkeihin toteutetuista kokeiluista.
Opinnäytetyön varsinaisena toimenpiteenä tehtiin kuusi liikenteen kokeiluehdotusta Turun Kupittaan alueelle. Kupittaa on kestävää liikkumista edistävän, kansainvälisen CIVITAS ECCENTRIC – hankeen laboratorioalue. Ehdotukset perustuivat jo toteutettujen kokeilujen tuloksiin, kohdetutustumisiin sekä asiantuntijahaastatteluihin. Kohdetutustumiset ja osa asiantuntijahaastatteluista tehtiin Madridissa, joka on yksi CIVITAS ECCENTRIC – hankkeen partnerikaupungeista. Madridissa on viime vuosien aikana toteutettu kaupunkisuunnittelua osittain perinteisestä suunnittelusta poiketen. Tarkoituksena oli saada oppia ja ideoita Madridin esimerkeistä.
Liikenteessä on lukematon määrä muuttujia, joita on hyvin haasteellista tutkia muuten kuin oikeassa ympäristössään. Kokeilut voisivat toimia apuna liikennejärjestelmien kehittämisessä. Työn tavoitteena onkin kannustaa kokeilujen toteuttamiseen myös liikennesuunnittelussa.
Parhaimmillaan kokeilut voivat tuoda innovatiivisia ja odottamattomia ratkaisuja tutkittuihin ongelmiin. Tässä työssä tarkastellaan, kuinka kokeilut voisivat toimia liikennesuunnittelun työkaluna. Työn teoreettinen osuus keskittyy kokeillen kehittämisen hyötyihin, kokeiluiden toteuttamiseen sekä esimerkkeihin toteutetuista kokeiluista.
Opinnäytetyön varsinaisena toimenpiteenä tehtiin kuusi liikenteen kokeiluehdotusta Turun Kupittaan alueelle. Kupittaa on kestävää liikkumista edistävän, kansainvälisen CIVITAS ECCENTRIC – hankeen laboratorioalue. Ehdotukset perustuivat jo toteutettujen kokeilujen tuloksiin, kohdetutustumisiin sekä asiantuntijahaastatteluihin. Kohdetutustumiset ja osa asiantuntijahaastatteluista tehtiin Madridissa, joka on yksi CIVITAS ECCENTRIC – hankkeen partnerikaupungeista. Madridissa on viime vuosien aikana toteutettu kaupunkisuunnittelua osittain perinteisestä suunnittelusta poiketen. Tarkoituksena oli saada oppia ja ideoita Madridin esimerkeistä.
Liikenteessä on lukematon määrä muuttujia, joita on hyvin haasteellista tutkia muuten kuin oikeassa ympäristössään. Kokeilut voisivat toimia apuna liikennejärjestelmien kehittämisessä. Työn tavoitteena onkin kannustaa kokeilujen toteuttamiseen myös liikennesuunnittelussa.