Arvostuksen tunteen vahvistaminen kolmannen sektorin palkkatyössä: palveluja työyhteisöjen hyvinvoinnin vahvistamiseksi
Kaasalainen, Anu (2019)
Kaasalainen, Anu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904114839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904114839
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tilaajana toimi Osuuskunta Essentio, jonka tavoitteena on monipuolistaa tarjoamiaan koulutus- ja valmennuspalveluita. Essentio on seitsemän valmentajan perustama osuuskunta, jonka missiona on arvostavien kokemuksien luominen. Opinnäytetyön aiheena on arvostuksen tunteen vahvistaminen kolmannen sektorin palkkatyössä ja työ on luonteeltaan palvelutuotekehitysprosessi.
Työn kehittämistehtäväksi muodostui palvelutuoteprosessin mukainen palvelujen testaus asiakastyössä. Testauksen tavoitteena oli päästä näkemään miten hyvin osallistavilla menetelmillä ja fasilitoinnilla voidaan tarjota ratkaisuja arvostuksen tunteen tunteen vahvistamiseen kolmannen sektorin palkkatyössä ja sen johtamisessa alan erityispiirteet huomioiden.
Kehittämistyö toteutettiin palvelutuotekehityksen menetelmiin ja se koostui kahdesta osuudesta, joista ensimmäinen keskittyi asiakasymmärryksen kasvattamiseen ja jälkimäinen palvelutuotteiden testaamiseen. Ensimmäisessä vaiheessa asiakasymmärrystä lähdettiin kasvattamaan tutustumalla kolmannen sektorin työolotutkimuksiin ja hyödyntämällä alaa käsittelevää kirjallisuutta. Toisessa vaiheessa lähdettiin testaamaan asiakasymmärryksen pohjalta määriteltyjä teemoja osallistavien menetelmien ja ryhmävalmennuksen avulla.
Työn teoriapohja kerättiin kolmannen sektorin työolotutkimuksista sekä sitä käsittelevästä kirjallisuudesta. Tämän lisäksi arvostuksen tunteeseen perehdyttiin työhyvinvointiin liittyvien tarpeiden kautta sekä yleisemmästä työhyvinvoinnin ja työelämän kehittämiseen liittyvän kirjallisuuden avulla. Käytännön osuus suoritettiin vuosien 2017 ja 2018 aikana Essention asiakas- ja yhteistyöjärjestöjen kanssa.
Testausten pohjalta huomattiin, että osallistavien menetelmien avulla päästään kiinni alan haasteisiin, joiksi määriteltiin osallisuuden tunteen vahvistaminen, palkatun ja luottamustoimisen johdon työjaon selkeyttäminen sekä työn priorisointiin ja rajaamiseen liittyvät haasteet. Testauksessa huomattiin myös, että onnistuakseen menetelmät vaativat näennäisosallisuuden tunteen riskin tiedostamista sekä myös työnantajan puolelta tulevaa avoimuutta, jotta osallistaminen on vilpitöntä.
Testausten pohjalta nousi myös kysymys valmennustyön eettisistä periaatteista palvelujen myyntiprosessissa. Miten sovitetaan yhteen ura- ja työelämävalmennuksen eettiset periaatteet ja asiakkaan puolelta osallisuutta heikentävät käytännöt on pohdinta, joka olisi syytä laajentaa myös koko yhteisöpedagogien ammattikuntaa käsitteleväksi pohdinnaksi, joka yhdistää kaikkia niin järjestöjen, nuorisotyön kuin työhteisöjen kehittämisen parissa työskenteleviä.
Työn tilaajan näkökulmasta havainnot vaativat sitä, että palvelutuotekehityksessä tulee myös nostaa jatkossa selkämmin esiin tilaajan ja osallistujan aito osallisuus prosessissa. Työ myös tukee järjestösektorin työolotutkimuksissa noussutta ajatusta siitä, että järjestöissä tarvitaan entistä ammattimaisempaa esimiestyötä.
Työn kehittämistehtäväksi muodostui palvelutuoteprosessin mukainen palvelujen testaus asiakastyössä. Testauksen tavoitteena oli päästä näkemään miten hyvin osallistavilla menetelmillä ja fasilitoinnilla voidaan tarjota ratkaisuja arvostuksen tunteen tunteen vahvistamiseen kolmannen sektorin palkkatyössä ja sen johtamisessa alan erityispiirteet huomioiden.
Kehittämistyö toteutettiin palvelutuotekehityksen menetelmiin ja se koostui kahdesta osuudesta, joista ensimmäinen keskittyi asiakasymmärryksen kasvattamiseen ja jälkimäinen palvelutuotteiden testaamiseen. Ensimmäisessä vaiheessa asiakasymmärrystä lähdettiin kasvattamaan tutustumalla kolmannen sektorin työolotutkimuksiin ja hyödyntämällä alaa käsittelevää kirjallisuutta. Toisessa vaiheessa lähdettiin testaamaan asiakasymmärryksen pohjalta määriteltyjä teemoja osallistavien menetelmien ja ryhmävalmennuksen avulla.
Työn teoriapohja kerättiin kolmannen sektorin työolotutkimuksista sekä sitä käsittelevästä kirjallisuudesta. Tämän lisäksi arvostuksen tunteeseen perehdyttiin työhyvinvointiin liittyvien tarpeiden kautta sekä yleisemmästä työhyvinvoinnin ja työelämän kehittämiseen liittyvän kirjallisuuden avulla. Käytännön osuus suoritettiin vuosien 2017 ja 2018 aikana Essention asiakas- ja yhteistyöjärjestöjen kanssa.
Testausten pohjalta huomattiin, että osallistavien menetelmien avulla päästään kiinni alan haasteisiin, joiksi määriteltiin osallisuuden tunteen vahvistaminen, palkatun ja luottamustoimisen johdon työjaon selkeyttäminen sekä työn priorisointiin ja rajaamiseen liittyvät haasteet. Testauksessa huomattiin myös, että onnistuakseen menetelmät vaativat näennäisosallisuuden tunteen riskin tiedostamista sekä myös työnantajan puolelta tulevaa avoimuutta, jotta osallistaminen on vilpitöntä.
Testausten pohjalta nousi myös kysymys valmennustyön eettisistä periaatteista palvelujen myyntiprosessissa. Miten sovitetaan yhteen ura- ja työelämävalmennuksen eettiset periaatteet ja asiakkaan puolelta osallisuutta heikentävät käytännöt on pohdinta, joka olisi syytä laajentaa myös koko yhteisöpedagogien ammattikuntaa käsitteleväksi pohdinnaksi, joka yhdistää kaikkia niin järjestöjen, nuorisotyön kuin työhteisöjen kehittämisen parissa työskenteleviä.
Työn tilaajan näkökulmasta havainnot vaativat sitä, että palvelutuotekehityksessä tulee myös nostaa jatkossa selkämmin esiin tilaajan ja osallistujan aito osallisuus prosessissa. Työ myös tukee järjestösektorin työolotutkimuksissa noussutta ajatusta siitä, että järjestöissä tarvitaan entistä ammattimaisempaa esimiestyötä.