Mielenterveys- ja päihdeasiakkaan kohtaamisen kehittäminen kotihoidossa
Laine, Hanna (2019)
Laine, Hanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904104833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904104833
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja kerätä tietoa Perusturvakuntayhtymä Akselin kotihoidon työntekijöiden näkemyksistä mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden kohtaamiseen ja omaan osaamiseen liittyen sekä luoda toimintamalli mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden kohtaamiseen. Tarkoituksena oli kehittää työntekijöiden osaamista ja tavoitteena oli asiakkaan tarpeita paremmin vastaava palvelu ja parempi työhyvinvointi.
Tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus, jossa yhdistyvät teoria ja käytäntö. Tutkimusaineisto kerättiin kahdella eri menetelmällä: kyselytutkimuksella sekä tulevaisuusverstastyöskentelyllä. Kyselytutkimuksen tutkimusaineisto kerättiin sähköisesti kyselykone- ohjelman avulla ja aineisto analysoitiin kvantitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimuksen avoimet kysymykset analysoitiin kvalitatiivisella tutkimusotteella.
Tutkimustulosten mukaan mielenterveys- ja/tai päihdeasiakkaan kohtaaminen koettiin erittäin tai melko haastavaksi lähes kaikkien vastaajien osalta. Haastavaksi kohtaaminen koettiin asiakkaiden mielialanvaihteluiden, arvaamattomuuden ja sairaudentilan takia. Vuorovaikutussuhteen luominen ja asiakkaan ymmärtäminen koettiin haasteelliseksi. Työntekijät kokivat myös vaikeaksi löytää keinoja asiakkaan hoitoon sitouttamisessa sekä ajan antaminen asiakkaalle koettiin haastavaksi. Tarkasteltaessa työntekijöiden osaamista ja sen vahvistamista, tulosten mukaan tarvetta mielenterveys- ja /tai päihdeasiakkaiden kohtaamista koskevaan lisä- ja/tai täydennyskoulutukseen on suurimmalla osalla vastaajista. Koulutustarvetta koettiin olevan lääkehoidosta, psyykkisistä sairauksista, päihdehoitotyöstä ja haastavan asiakkaan kohtaamisesta. Tutkimustulosten mukaan myös tarve selkeälle yhtenäiselle toimintamallille mielenterveys- ja/tai päihdeasiakkaiden kohtaamiseen on ilmeinen.
Mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden kohtaamiseen luodussa toimintamallissa tullaan perustamaan mielenterveys- ja päihdetyön tiimi, joka lisää mielenterveys- ja päihdehoitotyön osaamista kotihoidossa. Mielenterveys- ja päihdetyön tiimin tehtävänä on vastata kotihoidon työntekijöiden säännöllisestä kouluttamisesta ja ohjaamisesta mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden kohtaamiseen sekä hoitaa keskitetysti kotihoidon mielenterveys- ja päihdeasiakkaita. Jatkotutkimusehdotuksia ovat lisä- ja tai täydennyskoulutuksen sekä toimintamallin luomisen jälkeinen työntekijöiden kokemuksen kartoittaminen mielenterveys- ja päihdeasiakkaan kohtaamisesta sekä mielenterveys- ja päihdeasiakkaan näkemyksien selvittäminen kohtaamisen kokemuksesta.
Tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus, jossa yhdistyvät teoria ja käytäntö. Tutkimusaineisto kerättiin kahdella eri menetelmällä: kyselytutkimuksella sekä tulevaisuusverstastyöskentelyllä. Kyselytutkimuksen tutkimusaineisto kerättiin sähköisesti kyselykone- ohjelman avulla ja aineisto analysoitiin kvantitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimuksen avoimet kysymykset analysoitiin kvalitatiivisella tutkimusotteella.
Tutkimustulosten mukaan mielenterveys- ja/tai päihdeasiakkaan kohtaaminen koettiin erittäin tai melko haastavaksi lähes kaikkien vastaajien osalta. Haastavaksi kohtaaminen koettiin asiakkaiden mielialanvaihteluiden, arvaamattomuuden ja sairaudentilan takia. Vuorovaikutussuhteen luominen ja asiakkaan ymmärtäminen koettiin haasteelliseksi. Työntekijät kokivat myös vaikeaksi löytää keinoja asiakkaan hoitoon sitouttamisessa sekä ajan antaminen asiakkaalle koettiin haastavaksi. Tarkasteltaessa työntekijöiden osaamista ja sen vahvistamista, tulosten mukaan tarvetta mielenterveys- ja /tai päihdeasiakkaiden kohtaamista koskevaan lisä- ja/tai täydennyskoulutukseen on suurimmalla osalla vastaajista. Koulutustarvetta koettiin olevan lääkehoidosta, psyykkisistä sairauksista, päihdehoitotyöstä ja haastavan asiakkaan kohtaamisesta. Tutkimustulosten mukaan myös tarve selkeälle yhtenäiselle toimintamallille mielenterveys- ja/tai päihdeasiakkaiden kohtaamiseen on ilmeinen.
Mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden kohtaamiseen luodussa toimintamallissa tullaan perustamaan mielenterveys- ja päihdetyön tiimi, joka lisää mielenterveys- ja päihdehoitotyön osaamista kotihoidossa. Mielenterveys- ja päihdetyön tiimin tehtävänä on vastata kotihoidon työntekijöiden säännöllisestä kouluttamisesta ja ohjaamisesta mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden kohtaamiseen sekä hoitaa keskitetysti kotihoidon mielenterveys- ja päihdeasiakkaita. Jatkotutkimusehdotuksia ovat lisä- ja tai täydennyskoulutuksen sekä toimintamallin luomisen jälkeinen työntekijöiden kokemuksen kartoittaminen mielenterveys- ja päihdeasiakkaan kohtaamisesta sekä mielenterveys- ja päihdeasiakkaan näkemyksien selvittäminen kohtaamisen kokemuksesta.