Hyvät koulutuskäytänteet nuorten Nouhätä!-pelastustietokampanjassa
Eskelinen, Anna (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Eskelinen, Anna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904104757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904104757
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää pelastuslaitosten hyväksi todettuja käytänteitä nuorille kahdeksasluokkalaisille annetussa Nouhätä!-turvallisuuskoulutuksessa. Nouhätä!-kampanja on Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEKin pelastustietokampanja yläkoululaisille. Opinnäytetyön toteuttamiseksi haastateltiin 32 henkilöä, jotka työskentelevät Nouhätä!-kampanjan parissa tai antavat kyseistä turvallisuuskoulutusta nuorille. Haastatteluihin osallistui pelastusliittojen ja -järjestöjen edustajia sekä pelastuslaitosten edustajia kymmeneltä pelastuslaitokselta ympäri Suomen. Haastateltavat edustavat monipuolisesti Nouhätä!-turvallisuuskoulutusta antavaa henkilöstöä.
Työn tuloksena saatiin kahdeksan alateemaa hyviksi koetuiksi koulutuskäytänteiksi. Alateemat ovat videoiden ja kuvien käyttö koulutuksen tukena, kouluttajan esiintymistaito, vuorovaikutteisuus ja keskusteluyhteys nuoriin, koskettavat esimerkit, toiminnalliset harjoitteet, virkapuvun käyttö koulutustilanteessa, pelit sekä opetuksen tasalaatuisuudesta huolehtiminen. Tämän lisäksi haastattelujen avulla nousi esille vahvasti resurssien, yhteistyön ja motivaation merkitys kouluttamiseen. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää laajasti turvallisuuskouluttamisen kehittämisessä nuorten parissa. Tutkimustyöni perusteella on helpompi kohdistaa huomiota nuorison kanssa toimimisen haasteisiin Nouhätä!-kampanjassa. Tulosten perusteella turvallisuuskoulutusta voidaan kehittää myös muiden ikäryhmien parissa.
Työn tuloksena saatiin kahdeksan alateemaa hyviksi koetuiksi koulutuskäytänteiksi. Alateemat ovat videoiden ja kuvien käyttö koulutuksen tukena, kouluttajan esiintymistaito, vuorovaikutteisuus ja keskusteluyhteys nuoriin, koskettavat esimerkit, toiminnalliset harjoitteet, virkapuvun käyttö koulutustilanteessa, pelit sekä opetuksen tasalaatuisuudesta huolehtiminen. Tämän lisäksi haastattelujen avulla nousi esille vahvasti resurssien, yhteistyön ja motivaation merkitys kouluttamiseen. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää laajasti turvallisuuskouluttamisen kehittämisessä nuorten parissa. Tutkimustyöni perusteella on helpompi kohdistaa huomiota nuorison kanssa toimimisen haasteisiin Nouhätä!-kampanjassa. Tulosten perusteella turvallisuuskoulutusta voidaan kehittää myös muiden ikäryhmien parissa.