Lasten osallisuus Kittilän varhaiskasvatuksessa : "Osallisuus ei saa olla itseisarvo, vaan aitoa toimintaa”
Ollila, Anne (2019)
Ollila, Anne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904094677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904094677
Tiivistelmä
Lasten osallisuus on noussut keskeiseksi osaksi varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan liittyvää keskustelua sekä varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä. Lasten osallisuuden ytimen muodostaa lapsen subjektiivinen kokemus siitä, että hänellä sekä hänen ajatuksillaan ja mielipiteillään on merkitystä. Lasten osallisuuden mahdollistumista edistää lämmin ja myönteinen vuorovaikutus lasten ja aikuisten välillä. Osallisuuden pedagogiikka merkitsee varhaiskasvatuksessa erityisesti henkilöstön pedagogisten ajattelumallien arviointia sekä uskallusta muuttaa vuorovaikutus- ja toimintatapoja. Osallisuuden käsitteen määrittely on tärkeää, jotta se saa varhaiskasvatuksen kentällä yhteisesti jaetun merkityksen.
Kittilän varhaiskasvatuksessa lasten osallisuus on nostettu keskeiseksi toimintaa ohjaavaksi arvoksi. Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa lasten osallisuuden toteutumista Kittilän varhaiskasvatuksessa sekä laatia lasten osallisuuden arvioinnin kriteerit kunnan varhaiskasvatuksen käyttöön.
Tämä opinnäytetyö on osallistava toimintatutkimus, jossa lasten osallisuuden to-teutumista kartoitettiin varhaiskasvatuksen tiimeille suunnatulla kyselyllä ja lasten haastattelulla. Ehdotus lasten osallisuuden arvioinnin kriteereistä laadittiin yhteistyössä esimiesten kanssa. Opinnäytetyön tietoperusta muodostuu varhaiskasvatukseen, lasten osallisuuteen ja yhteisöllisyyteen liittyvästä teoriatiedosta.
Kittilän varhaiskasvatuksen tiimeille suunnatun kyselyn perusteella voidaan todeta, että vuorovaikutuksen merkitykseen perustuva näkemys lasten osallisuudesta on Kittilän varhaiskasvatuksessa melko yhtenäinen. Lasten haastatteluiden perusteella lapset voivat vaikuttaa erityisesti leikin valintaan. Lapset kokivat voivansa vaikuttaa haluamiinsa asioihin, vaikka aikuiset tekevät päätökset.
Lasten osallisuus on aiheena ajankohtainen sekä valtakunnallisesti että paikallisesti. Toiminnan kehittäminen lasten osallisuutta mahdollistavaan suuntaan on aloitettu Kittilän varhaiskasvatuksessa ja sen toivotaan kyselyn tulosten perusteella jatkuvan tulevaisuudessakin. Children’s participation has become a central topic of discussion for early childhood
pedagogy and related legislation. The core of children’s participation is centred around the child’s subjective experience of the importance and value of their thoughts. Children’s participation is strengthened by warm and positive interactions between children and adults. Thus, it is important that everyone who works in the early childhood education field shares the same understanding of children’s participation. The pedagogy of children’s participation requires evaluation of the current models of thinking used by the pedagogical professionals. Furthermore, it is necessary to have the courage to change and improve the necessary modes of operation and interaction.
Children’s participation has been brought forth as the central guiding value for early childhood education in Kittilä. The primary aim of this thesis is to research, how children’s participation is realized in Kittilä. The secondary aim is to develop criteria for the evaluation of children’s participation in Kittilä early childhood education.
This thesis is a participatory action research. The study is conducted with the use of surveys for early childhood education personnel and interviews with the children involved. The suggestion for the evaluation criteria of children’s participation was planned together with the managers of the early childhood education in Kittilä. The framework of this thesis is based on the theories of early childhood education, children’s participation and communality.
Based on the inquiry, the understanding of children’s participation is quite commonly shared among the personnel of Kittilä early childhood education. The children were feeling able to influence the choise of the games that were played, and to impact on things that mattered to them, although the adults were to make the final decisions.
Developing the work culture in early childhood education to the way that supports children’s participation further has started in Kittilä early childhood education. Based on the results of this thesis, the author hopes that the development continues even further in the future.
Kittilän varhaiskasvatuksessa lasten osallisuus on nostettu keskeiseksi toimintaa ohjaavaksi arvoksi. Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa lasten osallisuuden toteutumista Kittilän varhaiskasvatuksessa sekä laatia lasten osallisuuden arvioinnin kriteerit kunnan varhaiskasvatuksen käyttöön.
Tämä opinnäytetyö on osallistava toimintatutkimus, jossa lasten osallisuuden to-teutumista kartoitettiin varhaiskasvatuksen tiimeille suunnatulla kyselyllä ja lasten haastattelulla. Ehdotus lasten osallisuuden arvioinnin kriteereistä laadittiin yhteistyössä esimiesten kanssa. Opinnäytetyön tietoperusta muodostuu varhaiskasvatukseen, lasten osallisuuteen ja yhteisöllisyyteen liittyvästä teoriatiedosta.
Kittilän varhaiskasvatuksen tiimeille suunnatun kyselyn perusteella voidaan todeta, että vuorovaikutuksen merkitykseen perustuva näkemys lasten osallisuudesta on Kittilän varhaiskasvatuksessa melko yhtenäinen. Lasten haastatteluiden perusteella lapset voivat vaikuttaa erityisesti leikin valintaan. Lapset kokivat voivansa vaikuttaa haluamiinsa asioihin, vaikka aikuiset tekevät päätökset.
Lasten osallisuus on aiheena ajankohtainen sekä valtakunnallisesti että paikallisesti. Toiminnan kehittäminen lasten osallisuutta mahdollistavaan suuntaan on aloitettu Kittilän varhaiskasvatuksessa ja sen toivotaan kyselyn tulosten perusteella jatkuvan tulevaisuudessakin.
pedagogy and related legislation. The core of children’s participation is centred around the child’s subjective experience of the importance and value of their thoughts. Children’s participation is strengthened by warm and positive interactions between children and adults. Thus, it is important that everyone who works in the early childhood education field shares the same understanding of children’s participation. The pedagogy of children’s participation requires evaluation of the current models of thinking used by the pedagogical professionals. Furthermore, it is necessary to have the courage to change and improve the necessary modes of operation and interaction.
Children’s participation has been brought forth as the central guiding value for early childhood education in Kittilä. The primary aim of this thesis is to research, how children’s participation is realized in Kittilä. The secondary aim is to develop criteria for the evaluation of children’s participation in Kittilä early childhood education.
This thesis is a participatory action research. The study is conducted with the use of surveys for early childhood education personnel and interviews with the children involved. The suggestion for the evaluation criteria of children’s participation was planned together with the managers of the early childhood education in Kittilä. The framework of this thesis is based on the theories of early childhood education, children’s participation and communality.
Based on the inquiry, the understanding of children’s participation is quite commonly shared among the personnel of Kittilä early childhood education. The children were feeling able to influence the choise of the games that were played, and to impact on things that mattered to them, although the adults were to make the final decisions.
Developing the work culture in early childhood education to the way that supports children’s participation further has started in Kittilä early childhood education. Based on the results of this thesis, the author hopes that the development continues even further in the future.