Suomalaiset tilitoimistot sosiaalisessa mediassa : Katsaus tilitoimistojen sosiaalisen median käyttöön
Perkiö, Eeva (2019)
Perkiö, Eeva
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904054444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904054444
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia suomalaisten tilitoimistojen sosiaalisen median käytön yleisyyttä ja käyttötottumuksia. Tavoitteena oli tutkia, millaisia sosiaalisen median kanavia tilitoimistot käyttävät, miksi sosiaalista mediaa käytetään tilitoimistoalalla ja kuinka toimivana työkaluna tilitoimistot näkevät sosiaalisen median yritystoiminnassa. Opinnäytetyössä pyritään myös arvioimaan, kuinka tilitoimistot hyötyvät sosiaalisen median käytöstä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön aineistonkeruu tapahtui kyselytutkimuksella, johon vastasi yhteensä 38 erikokoista tilitoimistoa ympäri Suomea. Tutkimusta varten toteutettiin myös haastattelu, johon vastasi helsinkiläisen markkinointitoimiston edustaja. Haastatellun edustama yritys on erikoistunut markkinointiin sosiaalisen median kanavissa. Kyselylomakkeella kerätty aineisto analysoitiin kvantitatiivisella otteella, haastattelu taas kvalitatiivisesti. Koska haastattelun avulla kerätty aineisto koottiin vain yhdeltä henkilöltä, ei tutkimus ole siltä osin toistettavissa samanlaisena.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että suurin osa suomalaisista tilitoimistoista käytti koostaan riippumatta sosiaalista mediaa ainakin jollain tavalla. Suuremmat tilitoimistot olivat sosiaalisessa mediassa läsnä hieman useammin, mutta sosiaalisen median käyttö oli yleistä kaikenkokoisissa tilitoimistoyrityksissä. Tilitoimistojen suurin syy käyttää sosiaalista mediaa oli näkyvyyden lisääminen ja markkinointi, mikä oli linjassa tässä tutkimuksessa haastatellun markkinointiammattilaisen näkemyksen kanssa. Tilitoimistot kuitenkin kokivat sosiaalisessa mediassa toimimisen yleisesti melko hyödyttömäksi alalla ja sosiaalista mediaa ei nähty toimivana työkaluna muissa yritystoimintaan liittyvissä asioissa kuin markkinoinnissa.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan kannustaa tilitoimistoja suunnittelemaan sosiaalisen median näkyvyyttään enemmän, jolloin sosiaalisen median käytöstä voisi yritystoiminnassa hyötyä enemmän. Jatkossa voitaisiin tutkia tilitoimistojen sosiaalisen median käytön yleisyyttä muutaman vuoden kuluttua uudelleen, mutta myös sitä, millä tavalla tilitoimistot konkreettisesti esiintyvät sosiaalisen median tileillään.
Opinnäytetyön aineistonkeruu tapahtui kyselytutkimuksella, johon vastasi yhteensä 38 erikokoista tilitoimistoa ympäri Suomea. Tutkimusta varten toteutettiin myös haastattelu, johon vastasi helsinkiläisen markkinointitoimiston edustaja. Haastatellun edustama yritys on erikoistunut markkinointiin sosiaalisen median kanavissa. Kyselylomakkeella kerätty aineisto analysoitiin kvantitatiivisella otteella, haastattelu taas kvalitatiivisesti. Koska haastattelun avulla kerätty aineisto koottiin vain yhdeltä henkilöltä, ei tutkimus ole siltä osin toistettavissa samanlaisena.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että suurin osa suomalaisista tilitoimistoista käytti koostaan riippumatta sosiaalista mediaa ainakin jollain tavalla. Suuremmat tilitoimistot olivat sosiaalisessa mediassa läsnä hieman useammin, mutta sosiaalisen median käyttö oli yleistä kaikenkokoisissa tilitoimistoyrityksissä. Tilitoimistojen suurin syy käyttää sosiaalista mediaa oli näkyvyyden lisääminen ja markkinointi, mikä oli linjassa tässä tutkimuksessa haastatellun markkinointiammattilaisen näkemyksen kanssa. Tilitoimistot kuitenkin kokivat sosiaalisessa mediassa toimimisen yleisesti melko hyödyttömäksi alalla ja sosiaalista mediaa ei nähty toimivana työkaluna muissa yritystoimintaan liittyvissä asioissa kuin markkinoinnissa.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan kannustaa tilitoimistoja suunnittelemaan sosiaalisen median näkyvyyttään enemmän, jolloin sosiaalisen median käytöstä voisi yritystoiminnassa hyötyä enemmän. Jatkossa voitaisiin tutkia tilitoimistojen sosiaalisen median käytön yleisyyttä muutaman vuoden kuluttua uudelleen, mutta myös sitä, millä tavalla tilitoimistot konkreettisesti esiintyvät sosiaalisen median tileillään.