Sähköaseman omaisuusdatan ylläpito
Kaisanlahti, Teemu (2019)
Kaisanlahti, Teemu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904054408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904054408
Tiivistelmä
Fingrid on suomalainen kantaverkkoyhtiö, joka ylläpitää ja kehittää sähkönsiirron kantaverkkoa. Fingrid kilpailuttaa palvelutoimittajat kolmen vuoden välein. Palvelutoimittajien vastuulla on toimittaa komponenttien täydelliset tiedot Fingridille. Omaisuuden hallinnassa haasteelliseksi on koettu muun muassa eri toimijoiden erilaiset toimintatavat sekä Fingridin omat tietojärjestelmät. Fingridillä haasteelliseksi koettiin tilanne, jossa sähköasemilla olevien komponenttien tiedot eivät olleet ajan tasalla yhtiön tietojärjestelmien kanssa. Haasteeseen on pyritty löytämään ratkaisu muun muassa Data kuntoon -projektin avulla. Projektin tavoitteena on parantaa omaisuusdatan hallintaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää omaisuusdatan hallintaan ja ylläpitoon liittyviä haasteita ja vallitsevia toimintatapoja. Omaisuusdatalla tarkoitetaan sähköasemilla olevien komponenttien tietokantaa.
Työssä käsiteltiin kantaverkkoyhtiö Fingridin omaisuusdataa. Omaisuusdata päivittyy, kun rakennetaan uusi sähköasema tai vanhalla asemalla vaihdetaan komponentteja. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää tämän prosessin toimivuutta. Sopimuksissa edellytetään, että palvelutoimittajat päivittävät omaisuusdatan Fingridin tietojärjestelmiin. Palveluntoimittajien välittämä omaisuusdata ei siirry toivotulla tavalla Fingridin järjestelmiin. Lisäksi ongelmallista on myös dokumentointi, joka vie nykyisellään liikaa asiantuntijoiden työaikaa heidän päivittäessä omaisuusdataa.
Haasteiden ratkaisuvaihtoehtoina työssä ehdotetaan dokumentoinnin käytäntöjen parantamista painottamalla kunnossapitosopimuksissa urakoitsijoiden velvollisuuksia korjata uusitut komponentit Fingridin tietojärjestelmiin. Myös tietotekniikan avulla voidaan ratkaista dokumentointiin liittyviä haasteita, esimerkiksi ohjelmistorobotti, joka vertaa ja tallentaa kuvia. Yhtenä ratkaisuvaihtoehtona ehdotetaan asiantuntijoiden työtaakan jakamista palkkaamalla alueille tekninen assistentti.
Työssä käsiteltiin kantaverkkoyhtiö Fingridin omaisuusdataa. Omaisuusdata päivittyy, kun rakennetaan uusi sähköasema tai vanhalla asemalla vaihdetaan komponentteja. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää tämän prosessin toimivuutta. Sopimuksissa edellytetään, että palvelutoimittajat päivittävät omaisuusdatan Fingridin tietojärjestelmiin. Palveluntoimittajien välittämä omaisuusdata ei siirry toivotulla tavalla Fingridin järjestelmiin. Lisäksi ongelmallista on myös dokumentointi, joka vie nykyisellään liikaa asiantuntijoiden työaikaa heidän päivittäessä omaisuusdataa.
Haasteiden ratkaisuvaihtoehtoina työssä ehdotetaan dokumentoinnin käytäntöjen parantamista painottamalla kunnossapitosopimuksissa urakoitsijoiden velvollisuuksia korjata uusitut komponentit Fingridin tietojärjestelmiin. Myös tietotekniikan avulla voidaan ratkaista dokumentointiin liittyviä haasteita, esimerkiksi ohjelmistorobotti, joka vertaa ja tallentaa kuvia. Yhtenä ratkaisuvaihtoehtona ehdotetaan asiantuntijoiden työtaakan jakamista palkkaamalla alueille tekninen assistentti.