TUOTANNON ESIMIESVIESTINNÄN KEHITTÄMINEN LEAN-FILOSOFIAN TYÖKALUJA KÄYTTÄEN : Case: BRP Finland Oy
Jauhiainen, Joona (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Jauhiainen, Joona
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904034308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904034308
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä BRP Finland Oy:n tuotannon esimiesviestintä on sekä miten sitä voisi kehittää Lean-filosofian työkaluja käyttäen. Aiheella haluttiin tuoda esiin uusia keinoja esimiesviestinnän tueksi laajassa tuotantoympäristössä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena. Tiedonkeruumenetelmäksi valikoitui esimiesviestijöiden strukturoimaton teemahaastattelu. Haastattelun avulla pyrittiin ymmärtämään paremmin esimiesviestijöiden näkemyksiä viestinnän haasteista sekä löytämään tärkeimmät kehityskohdat.
Tutkimuksen perusteella viestintää voisi kohdeyrityksessä toteuttaa Lean-filosofian työkalujen avulla, eli hukkaa vähentäen. Lean-filosofian työkalut soveltuvat ideologialtaan kohdeyrityksen käyttöön. BRP Finland Oy:n tuotannon esimiesviestintä painottuu suulliseen viestintään. Kirjallisen viestinnän lisäämisellä Lean-filosofian mukaisesti voitaisiin saavuttaa parempi ymmärrettävyys viestinnän kohderyhmien kanssa. Tämä voisi myös yhtenäistää eri ryhmien tavoitettavuutta ajallisesti. Tiiminvetäjät toimivat työnjohtajien ja työntekijöiden välillä viestijöinä. Tiiminvetäjien viestinnän tuoman lisäarvon tarkempi selvittäminen voisi auttaa tiiminvetäjien valinnoissa tulevaisuudessa. Myös tiiminvetäjien viestintämallia olisi hyvä selventää ja luoda sille standardi viestinnän yhtenäistämiseksi. Palautekulttuurin kehittäminen voisi edistää yksilön omaa kehitystä. Palautetta olisi hyvä osata antaa ja vastaanottaa nykyistä avoimemmin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena. Tiedonkeruumenetelmäksi valikoitui esimiesviestijöiden strukturoimaton teemahaastattelu. Haastattelun avulla pyrittiin ymmärtämään paremmin esimiesviestijöiden näkemyksiä viestinnän haasteista sekä löytämään tärkeimmät kehityskohdat.
Tutkimuksen perusteella viestintää voisi kohdeyrityksessä toteuttaa Lean-filosofian työkalujen avulla, eli hukkaa vähentäen. Lean-filosofian työkalut soveltuvat ideologialtaan kohdeyrityksen käyttöön. BRP Finland Oy:n tuotannon esimiesviestintä painottuu suulliseen viestintään. Kirjallisen viestinnän lisäämisellä Lean-filosofian mukaisesti voitaisiin saavuttaa parempi ymmärrettävyys viestinnän kohderyhmien kanssa. Tämä voisi myös yhtenäistää eri ryhmien tavoitettavuutta ajallisesti. Tiiminvetäjät toimivat työnjohtajien ja työntekijöiden välillä viestijöinä. Tiiminvetäjien viestinnän tuoman lisäarvon tarkempi selvittäminen voisi auttaa tiiminvetäjien valinnoissa tulevaisuudessa. Myös tiiminvetäjien viestintämallia olisi hyvä selventää ja luoda sille standardi viestinnän yhtenäistämiseksi. Palautekulttuurin kehittäminen voisi edistää yksilön omaa kehitystä. Palautetta olisi hyvä osata antaa ja vastaanottaa nykyistä avoimemmin.