Osallistava luova toiminta päiväkodissa
Lehtelä, Tiina (2019)
Lehtelä, Tiina
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904034288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904034288
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli osallistavan toiminnan ohjaaminen varhaiskasvatuksessa luovia menetelmiä käyttäen. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli: Esiintyykö lasten osallisuutta käytettäessä luovia toimintoja ohjauksessa? Toiminnan tuli olla yksinkertaista ja tarkoituksena oli, että sitä voisi kuka tahansa käyttää ohjauksessaan osaamisestaan huolimatta. Tavoitteena oli tutkia toimintaa osallisuuden näkökulmasta ja havainnoida sen vaikutuksia lasten osallisuuteen. Tavoitteena oli myös havainnoida, oliko jokin ohjattu toiminnallinen menetelmä osallistavampaa kuin toinen ja jos niin, miksi. Toiminnan tuloksia voisi hyödyntää jatkossa ja kehittää toimintaa kohti osallistavampaa suuntaa päiväkodissa. Tavoitteena oli suunnitella, ohjata ja dokumentoida tavoitteellista, luovaa, osallistavaa toimintaa, jossa lapsen osallisuuden mahdollisuudet on huomioitu iän ja kehitystason mukaisesti, kuunnellen ja kunnioittaen lapsen näkemyksiä.
Suunnittelin opinnäytetyön aihetta yhdessä työelämäkumppanin kanssa, jotta se vastaisi parhaiten heidän tarpeita. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui viidestä luovien menetelmien ohjaus-kerrasta. Ryhmä koostui kymmenestä lapsesta. Ohjauskertojen sisältöjä voi kuka tahansa kokeilla omassa työssään joko sellaisenaan tai soveltaen.
Teoreettisena viitekehyksenä on ollut osallisuus ja sitä edistävää toimintaa käsittelevä kirjallisuus keskustelu ja opetusvideot. Arviointimenetelminä olivat havainnointi ohjauksien aikana, palaute-keskustelut ohjauksien aikana, ryhmäpalautekeskustelut ohjauksien jälkeen ja äänitteet. Havain-noinnin tuloksista kävi ilmi, että luova toiminnallinen ohjaus mahdollisti lasten luovuuden käyttöä ja osallisuuden ilmenemistä. Ohjaukset myös mahdollistivat lasten keskinäistä vuorovaikutusta ja ryhmään kuulumisen tunnetta. Lasten oma-aloitteisuus omien ratkaisujen tekoon myös korostui toiminnan aikana. Tulokset antavat viittaa sille, että luovien toimintojen ohjauksissa esiintyy osalli-suutta ja havainnointia tulisi hyödyntää enemmän jatkossa toiminnan kehittämiseksi osallisuuden näkökulmasta päiväkodissa.
Suunnittelin opinnäytetyön aihetta yhdessä työelämäkumppanin kanssa, jotta se vastaisi parhaiten heidän tarpeita. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui viidestä luovien menetelmien ohjaus-kerrasta. Ryhmä koostui kymmenestä lapsesta. Ohjauskertojen sisältöjä voi kuka tahansa kokeilla omassa työssään joko sellaisenaan tai soveltaen.
Teoreettisena viitekehyksenä on ollut osallisuus ja sitä edistävää toimintaa käsittelevä kirjallisuus keskustelu ja opetusvideot. Arviointimenetelminä olivat havainnointi ohjauksien aikana, palaute-keskustelut ohjauksien aikana, ryhmäpalautekeskustelut ohjauksien jälkeen ja äänitteet. Havain-noinnin tuloksista kävi ilmi, että luova toiminnallinen ohjaus mahdollisti lasten luovuuden käyttöä ja osallisuuden ilmenemistä. Ohjaukset myös mahdollistivat lasten keskinäistä vuorovaikutusta ja ryhmään kuulumisen tunnetta. Lasten oma-aloitteisuus omien ratkaisujen tekoon myös korostui toiminnan aikana. Tulokset antavat viittaa sille, että luovien toimintojen ohjauksissa esiintyy osalli-suutta ja havainnointia tulisi hyödyntää enemmän jatkossa toiminnan kehittämiseksi osallisuuden näkökulmasta päiväkodissa.