Ohjausosuuskunta Otteen yritystoiminnan kehittäminen
Sieviläinen, Mikko (2019)
Sieviläinen, Mikko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904034284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904034284
Tiivistelmä
Ohjausosuuskunta Otteen ohjausalan ammattilaiset tarjoavat palveluita elämän suunnitteluun ja auttavat rakentamaan opintoja sekä työuraa. Yrityksen tavoitteena on tuoda laadukkaat ohjauspalvelut yhä useamman saataville sekä luoda uusia ohjauksen tapoja ihmisten ja yhteisöjen avuksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa Ohjausosuuskunta Otteen yritystoiminnan markkinoinnin ja palvelun tuotteistamisen kehittämiseen ja potentiaalisten asiakasryhmien tunnistamiseen. Verkkokyselyn avulla saatiin lisää tietoa opinto-ohjauksen ammatillisen kehittämisen kohteista. Verkkokysely toimi syötteenä näihin tavoitteisiin liittyen. Ohjausosuuskunta Otteella on asiakkaita oppilaitoksista, yrityksistä, hankkeista ja järjestöistä sekä yksittäisiä henkilöasiakkaita. Tarkoituksena oli selventää näitä asiakasryhmiä.
Kehittämistyötä varten yritykselle tuotettiin tietoa verkkokyselystä saatujen tulosten perusteella. Kohderyhmänä olivat opinto-ohjaajat ja vastauksia saatiin 115. Kyselylomake opinto-ohjaajille sisälsi suljettuja ja monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Tutkimus suoritettiin harkinnanvaraista näytettä käyttäen. Toteutetun kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla saatiin pohjaa asiakasrekrytointiin ja kuinka opinto-ohjaajat haluavat ammatillisesti kehittyä. Lisäksi opinto-ohjaajilta saatiin arvokasta tietoa työn keskeisistä ongelmista ja kehittämistoiveista. Kun tarpeet on saatu selville, voi yrityksen tarjoamia palveluja lähteä markkinoimaan.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että opinto-ohjaajat tarvitsevat lisää koulutusta oman ohjaustyön osaamiseen ja kehittämiseen. Tutkimustulosten mukaan opinto-ohjaajat kaipaavat digitaalisia ajankohtaisia materiaaleja, riittävästi työvoimaa ja aikaa työtehtävien hoitoon, esimiehen tukea ja kollegoiden vertaistukea sekä selkeyttä laajaan työnkuvaan. Verkkokyselyn tulosten pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia Ohjausosuuskunta Otteelle, jotka on kerrottu opinnäytetyön johtopäätökset osiossa.
Abstract
Counseling practitioners in Ohjausosuuskunta Ote provide life-coaching services and help customers plan studies and work career. The company’s goal is to supply more accessible and high-quality services and to create new ways of individual and community counseling. The aim of the thesis was to produce marketing and service productization and to identify potential customer groups for Ohjausosuuskunta Ote. More information on professional development targets in study counselling was obtained through an online survey. The online survey contributed to the attainment of the cooperative’s objectives. Ohjausosuuskunta Ote customers include educational institutions, companies, projects and associations, as well as individual clients. The aim of the thesis was to clarify these customer groups.
The thesis was carried out using quantitative research methods, and it laid the basis for the development of customer recruitment and for the professional development of study counselors. The results of the online survey provided information for the company’s development work. The thesis was performed using a discretionary sample. The survey was targeted to study counselors from whom 115 replies were received. The questionnaire for study counselors contained closed, multiple-choice and open questions. The study counselors provided valuable information about the key problems of their work and their initiatives for development. When the needs have been detected, the cooperative can start to productize and market its services.
Based on the results of the research, it can stated that the study counselors consider further training important in order to improve their own professional skills and to develop their work. According to the research results, study counselors need up-to-date digital materials, enough workforce and more time to work, support from the supervisor and colleagues, as well as more specified job descriptions. Based on the results of the online survey, development proposals were drafted for Ohjausosuuskunta Ote, which have been reported in the conclusion of the thesis report.
Kehittämistyötä varten yritykselle tuotettiin tietoa verkkokyselystä saatujen tulosten perusteella. Kohderyhmänä olivat opinto-ohjaajat ja vastauksia saatiin 115. Kyselylomake opinto-ohjaajille sisälsi suljettuja ja monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Tutkimus suoritettiin harkinnanvaraista näytettä käyttäen. Toteutetun kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla saatiin pohjaa asiakasrekrytointiin ja kuinka opinto-ohjaajat haluavat ammatillisesti kehittyä. Lisäksi opinto-ohjaajilta saatiin arvokasta tietoa työn keskeisistä ongelmista ja kehittämistoiveista. Kun tarpeet on saatu selville, voi yrityksen tarjoamia palveluja lähteä markkinoimaan.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että opinto-ohjaajat tarvitsevat lisää koulutusta oman ohjaustyön osaamiseen ja kehittämiseen. Tutkimustulosten mukaan opinto-ohjaajat kaipaavat digitaalisia ajankohtaisia materiaaleja, riittävästi työvoimaa ja aikaa työtehtävien hoitoon, esimiehen tukea ja kollegoiden vertaistukea sekä selkeyttä laajaan työnkuvaan. Verkkokyselyn tulosten pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia Ohjausosuuskunta Otteelle, jotka on kerrottu opinnäytetyön johtopäätökset osiossa.
Abstract
Counseling practitioners in Ohjausosuuskunta Ote provide life-coaching services and help customers plan studies and work career. The company’s goal is to supply more accessible and high-quality services and to create new ways of individual and community counseling. The aim of the thesis was to produce marketing and service productization and to identify potential customer groups for Ohjausosuuskunta Ote. More information on professional development targets in study counselling was obtained through an online survey. The online survey contributed to the attainment of the cooperative’s objectives. Ohjausosuuskunta Ote customers include educational institutions, companies, projects and associations, as well as individual clients. The aim of the thesis was to clarify these customer groups.
The thesis was carried out using quantitative research methods, and it laid the basis for the development of customer recruitment and for the professional development of study counselors. The results of the online survey provided information for the company’s development work. The thesis was performed using a discretionary sample. The survey was targeted to study counselors from whom 115 replies were received. The questionnaire for study counselors contained closed, multiple-choice and open questions. The study counselors provided valuable information about the key problems of their work and their initiatives for development. When the needs have been detected, the cooperative can start to productize and market its services.
Based on the results of the research, it can stated that the study counselors consider further training important in order to improve their own professional skills and to develop their work. According to the research results, study counselors need up-to-date digital materials, enough workforce and more time to work, support from the supervisor and colleagues, as well as more specified job descriptions. Based on the results of the online survey, development proposals were drafted for Ohjausosuuskunta Ote, which have been reported in the conclusion of the thesis report.