Positiivisella johtamisella pedagogista hyvinvointia
Wenström, Sanna (2019)
Wenström, Sanna
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904034271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904034271
Tiivistelmä
Pedagoginen hyvinvointi tarkoittaa kaikkien oppilaitosyhteisön jäsenten hyvinvointia ja oppimista, joka syntyy arjen vuorovaikutusprosesseissa. Johtamisen näkökulmasta pedagoginen hyvinvointi on yksi oppilaitoksen ydinprosesseja, johon kytkeytyvät sekä pedagoginen johtaminen että ihmisten ja heidän hyvinvointinsa johtaminen muutoksessa. Positiiviseen psykologiaan ja johtamisen psykologiseen orientaation liittyvä positiivinen johtaminen tuo pedagogisen hyvinvoinnin johtamiseen näkökulman, joka perustuu samaan humanismin arvomaailmaan kuin näkemyksemme opettamisesta ja oppimisesta. Pedagogista hyvinvointia on mahdollista edistää positiivisella johtamisella, jonka lähtökohtia ovat läsnäoleva vuorovaikutus, ihmisten erilaisuuden ja vahvuuksien huomioiminen ja hyödyntäminen sekä ihmisten yhteistyön johtaminen.