Opas toimivan vaikuttajamarkkinointijulkaisun luomiseen Instagramissa
Sandberg, Valtteri; Willström, Inka (2019)
Sandberg, Valtteri
Willström, Inka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024241
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli laatia toimeksiantajayritykselle opas, jota se voi käyttää apunaan asiakastyöskentelyssä ja yhteistyökumppaniensa ohjeistamisessa. Tarkoituksena oli luoda yleispätevä opas, jossa avataan suoritettuun kvalitatiiviseen tarkasteluun pohjautuen kriteereitä, jotka tulee ottaa huomioon kaupallista vaikuttajamarkkinointijulkaisua luotaessa Instagramissa. Opinnäytetyö toteutettiin Indieplace Oy:n toimeksiantona.
Työ koostui kolmesta osasta: teoreettisesta viitekehyksestä, kvalitatiivisesta tarkastelusta ja siihen pohjautuvasta tuotoksesta eli oppaasta. Teoreettinen osa keskittyi pääosin sosiaaliseen mediaan sekä vaikuttajamarkkinointiin. Teoriaosassa avattiin sosiaalisen median käyttöä yritysnäkökulmasta ja sen hyödyntämistä markkinointitarkoituksiin. Teoriaosassa avattiin myös vaikuttajamarkkinointia yleisellä tasolla. Kvalitatiivinen tarkastelu koostui toimeksiantajan toimittaman datan pohjalta tehdystä tarkastelusta ja sen lisäksi tehdyistä vaikuttajahaastatteluista. Itse opas muodostettiin kvalitatiivisen tarkastelun johtopäätöksien sekä vaikuttajahaastatteluiden keskeisimpien havaintojen pohjalta.
Tuotettu opas kokosi lyhyeksi ja ytimekkääksi kokonaisuudeksi vaikuttajamarkkinointijulkaisun menestykselle tärkeimmät kriteerit. Oppaassa kerrottiin tietopohjaan nojautuen oikeat toimintatavat julkaisun toteuttamiseen. Oppaassa havainnollistettiin myös esimerkkikuvien avulla oikeaa tapaa koostaa kaupallista vaikuttajamarkkinointijulkaisua.
Opas kaupallisen vaikuttajamarkkinointijulkaisun koostamiseen on hyödyllinen yleisellä tasolla, koska teoriaan pohjautuvaa perustelua toimintatavoille ei ole aikaisemmin ollut. Ohjeistus auttaa toimeksiantajayritystä perustelemaan toimintatapojaan tietopohjaan nojaten, mikä ei ole aikaisemmin ollut mahdollista.
Työ koostui kolmesta osasta: teoreettisesta viitekehyksestä, kvalitatiivisesta tarkastelusta ja siihen pohjautuvasta tuotoksesta eli oppaasta. Teoreettinen osa keskittyi pääosin sosiaaliseen mediaan sekä vaikuttajamarkkinointiin. Teoriaosassa avattiin sosiaalisen median käyttöä yritysnäkökulmasta ja sen hyödyntämistä markkinointitarkoituksiin. Teoriaosassa avattiin myös vaikuttajamarkkinointia yleisellä tasolla. Kvalitatiivinen tarkastelu koostui toimeksiantajan toimittaman datan pohjalta tehdystä tarkastelusta ja sen lisäksi tehdyistä vaikuttajahaastatteluista. Itse opas muodostettiin kvalitatiivisen tarkastelun johtopäätöksien sekä vaikuttajahaastatteluiden keskeisimpien havaintojen pohjalta.
Tuotettu opas kokosi lyhyeksi ja ytimekkääksi kokonaisuudeksi vaikuttajamarkkinointijulkaisun menestykselle tärkeimmät kriteerit. Oppaassa kerrottiin tietopohjaan nojautuen oikeat toimintatavat julkaisun toteuttamiseen. Oppaassa havainnollistettiin myös esimerkkikuvien avulla oikeaa tapaa koostaa kaupallista vaikuttajamarkkinointijulkaisua.
Opas kaupallisen vaikuttajamarkkinointijulkaisun koostamiseen on hyödyllinen yleisellä tasolla, koska teoriaan pohjautuvaa perustelua toimintatavoille ei ole aikaisemmin ollut. Ohjeistus auttaa toimeksiantajayritystä perustelemaan toimintatapojaan tietopohjaan nojaten, mikä ei ole aikaisemmin ollut mahdollista.