Mainoksen luominen 3D-mallintamalla
Mustonen, Joni (2019)
Mustonen, Joni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024218
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on luoda mainos yritykselle Strong Finland Oy käyttäen 3D-mallinnusta pääasiallisena luomismenetelmänä. Työn tavoitteena on luoda puhetta herättävä mainos, jota toimeksiantaja voi käyttää useassa tilanteessa, kuten sosiaalisessa mediassa tai painettuna printtinä taustakankaalle messuja varten. Mainoksessa esiintyy yrityksen uusin tuote, sekä tämän lisäksi mainos tuo esiin yrityksen toimintaperiaatetta.
Työn ensimmäinen osa käsittelee mainoksen suunnitteluprosessia sekä mainontaan liittyviä käytäntöjä ja trendejä. Käyn toimeksiantajan kanssa läpi hänen toiveitaan ja visioitaan siitä, mitä mainoksen tulisi sisältää. Näiden avulla pystyn luomaan jo jonkinlaisen lähtökohdan mainokselle ja hyväksyttämään sen toimeksiantajalla. Kun mainoksen idea miellyttää toimeksiantajaa, voi sen
työstäminen tosissaan alkaa. Sisällytin opinnäytetyöhöni myös mainoksen luomisen välivaiheita, jotta työnkulku tulisi lukijalle paremmin selville.
Työ saavutti sille asetetut tavoitteet. Asiakas oli erittäin tyytyväinen mainoksen lopputulokseen. Mainos erottuu massasta edukseen, ja tuo esille Strong Finland yrityksen uuden tuotteen, ja yrityksen toimintatavan.
Projektin aikana opin Blender -mallinnusohjelman perusteet, sekä hahmon luuston luomiseen, sekä hahmon väritykseen liittyvät peruskäsitteet. Asiakkaalla on mahdollista hyödyntää projektin 3D-malleja myöhemmässä vaiheessa, esimerkiksi mahdollisessa animaatiossa tai 3D-tulostuksessa.
Työn ensimmäinen osa käsittelee mainoksen suunnitteluprosessia sekä mainontaan liittyviä käytäntöjä ja trendejä. Käyn toimeksiantajan kanssa läpi hänen toiveitaan ja visioitaan siitä, mitä mainoksen tulisi sisältää. Näiden avulla pystyn luomaan jo jonkinlaisen lähtökohdan mainokselle ja hyväksyttämään sen toimeksiantajalla. Kun mainoksen idea miellyttää toimeksiantajaa, voi sen
työstäminen tosissaan alkaa. Sisällytin opinnäytetyöhöni myös mainoksen luomisen välivaiheita, jotta työnkulku tulisi lukijalle paremmin selville.
Työ saavutti sille asetetut tavoitteet. Asiakas oli erittäin tyytyväinen mainoksen lopputulokseen. Mainos erottuu massasta edukseen, ja tuo esille Strong Finland yrityksen uuden tuotteen, ja yrityksen toimintatavan.
Projektin aikana opin Blender -mallinnusohjelman perusteet, sekä hahmon luuston luomiseen, sekä hahmon väritykseen liittyvät peruskäsitteet. Asiakkaalla on mahdollista hyödyntää projektin 3D-malleja myöhemmässä vaiheessa, esimerkiksi mahdollisessa animaatiossa tai 3D-tulostuksessa.