Kestävän matkailun kehitys Fiskarsin Ruukissa
Laaninen, Elina; Linte, Jatta (2019)
Laaninen, Elina
Linte, Jatta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024194
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa kestävän matkailun nykytilasta Fiskarsin Ruukissa sekä selvittää paikallisten toimijoiden kiinnostusta kestävän matkailun kehittämiseen. Tavoitteena oli tutkimustulosten avulla pystyä arvioimaan etuja ja heikkouksia, joita Fiskarsin Ruukilla on kestävän matkailun kehityksen eri osa-alueilla. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Fiskars Village, joka vastaa Fiskarsin alueen matkailusta, markkinoinnista ja alueen kehittämisestä matkakohteena sekä asuin- ja työskentelypaikkana.
Opinnäytetyön tietoperusta rajautui käsittelemään kestävää matkailua käsitteenä, sekä sen eri osa-alueita; ympäristöllistä, taloudellista ja sosiokulttuurista kestävyyttä matkailussa. Myös vastuullisuusviestintä oli osa teoreettista viitekehystä, sillä sen koettiin olevan tärkeä osa kestävän matkailun kehittämistä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimuksia, jotka lähetettiin sähköpostitse sekä alueen yrittäjille, että asukkaille marraskuussa 2018. Yrittäjille suunnatussa kyselyssä selvitettiin alueen toimijoiden näkemyksiä matkailun nykytilasta, kestävän matkailun merkityksestä sekä matkailun kehittämisestä. Asukaskyselyssä painopiste oli kestävän matkailun sosiokulttuuristen vaikutusten kartoittamisessa.
Tulokset osoittivat, että matkailun tuomat hyödyt koetaan yleisesti olevan suuremmat kuin sen tuomat haitat. Asukaskyselyn tulosten perusteella voidaan todeta, että asukkaat kokevat pystyvänsä vaikuttamaan matkailun kehittämiseen. Osan mielestä matkailua tulisi kehittää, sillä se tuo taloudellista hyötyä ja eloisuutta alueella. Osa asukkaista taas katsoo matkailulla olevan negatiivinen vaikutus alueen historiaan ja kulttuuriin, ja osan mielestä kohdetta on muutettu liikaa massamatkailuun sopivaksi.
Toimijoille suunnatun kyselyn tulosten perusteella voidaan todeta, että matkailun kestävä kehittäminen koetaan tärkeäksi ja suurin osa toimijoista ottaa kestävän kehityksen huomioon omassa liiketoiminnassaan. Paikallinen luonto nähdään yhdeksi kohteen tärkeimmiksi vetovoimatekijöiksi ja suurin osa vastaajista oli jokseenkin samaa mieltä siitä, että matkailu edistää paikallisen luonnon suojelua. Merkittävimmäksi haasteeksi koettiin matkailun sesonkiluonteisuus ja sen vaikutus yritysten liikevaihtoon.
Tutkimustulosten ja niistä tehtyjen päätelmien pohjalta tehtiin lisäksi Fiskars Villagelle suunnattuja kehitysehdotuksia kestävän matkailun edistämiseen. Keskeisimpiä kehitysehdotuksia olivat autoilun vähentäminen, kyläympäristön siistiminen, vastuullisuusviestinnän kehittäminen sekä ympärivuotisuuden lisääminen.
Opinnäytetyön tietoperusta rajautui käsittelemään kestävää matkailua käsitteenä, sekä sen eri osa-alueita; ympäristöllistä, taloudellista ja sosiokulttuurista kestävyyttä matkailussa. Myös vastuullisuusviestintä oli osa teoreettista viitekehystä, sillä sen koettiin olevan tärkeä osa kestävän matkailun kehittämistä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimuksia, jotka lähetettiin sähköpostitse sekä alueen yrittäjille, että asukkaille marraskuussa 2018. Yrittäjille suunnatussa kyselyssä selvitettiin alueen toimijoiden näkemyksiä matkailun nykytilasta, kestävän matkailun merkityksestä sekä matkailun kehittämisestä. Asukaskyselyssä painopiste oli kestävän matkailun sosiokulttuuristen vaikutusten kartoittamisessa.
Tulokset osoittivat, että matkailun tuomat hyödyt koetaan yleisesti olevan suuremmat kuin sen tuomat haitat. Asukaskyselyn tulosten perusteella voidaan todeta, että asukkaat kokevat pystyvänsä vaikuttamaan matkailun kehittämiseen. Osan mielestä matkailua tulisi kehittää, sillä se tuo taloudellista hyötyä ja eloisuutta alueella. Osa asukkaista taas katsoo matkailulla olevan negatiivinen vaikutus alueen historiaan ja kulttuuriin, ja osan mielestä kohdetta on muutettu liikaa massamatkailuun sopivaksi.
Toimijoille suunnatun kyselyn tulosten perusteella voidaan todeta, että matkailun kestävä kehittäminen koetaan tärkeäksi ja suurin osa toimijoista ottaa kestävän kehityksen huomioon omassa liiketoiminnassaan. Paikallinen luonto nähdään yhdeksi kohteen tärkeimmiksi vetovoimatekijöiksi ja suurin osa vastaajista oli jokseenkin samaa mieltä siitä, että matkailu edistää paikallisen luonnon suojelua. Merkittävimmäksi haasteeksi koettiin matkailun sesonkiluonteisuus ja sen vaikutus yritysten liikevaihtoon.
Tutkimustulosten ja niistä tehtyjen päätelmien pohjalta tehtiin lisäksi Fiskars Villagelle suunnattuja kehitysehdotuksia kestävän matkailun edistämiseen. Keskeisimpiä kehitysehdotuksia olivat autoilun vähentäminen, kyläympäristön siistiminen, vastuullisuusviestinnän kehittäminen sekä ympärivuotisuuden lisääminen.