Syvyysvaikutelman luominen 2D-peligrafiikassa
Meriläinen, Juuso (2019)
Meriläinen, Juuso
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904014143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904014143
Tiivistelmä
Tutkielmassani lähdin selvittämään, miten kaksiulotteiseen kuvaan saadaan luotua kolmiulotteinen syvyysvaikutelma. Tutkielmani ei ole osa opinnäytetyöhöni kuuluvaa käytännön osuutta eikä sillä ole tilaajaa. Tarkoitukseni oli saada selville, millä keinoilla 2D-peligrafiikan hyödyntämistä voidaan tehostaa, niin että pelin syvyysvaikutelma saadaan maksimoitua. Halusin kerätä niin itselleni kuin muillekin asiasta kiinnostuneille kattavan tietopaketin, jota hyödyntää omissa graafisissa tuotannoissa.
Tavoitteenani oli myös se, että tulevissa projekteissani voin tehdä tietoisia ja harkittuja päätöksiä grafiikan luonnissa enkä luota niin paljon pelkkään silmämääräiseen sommitteluun.
Tietoperustani koostuu lähteistä, jotka liittyvät maalaukseen, piirtämiseen, perspektiivin käyttöön, sarjakuviin, värioppiin, kompositioon ja valokuvaukseen. Lähteinäni oli niin alan kirjallisuutta kuin nettiartikkeleita ja videoitakin. Tutustuttuani tietoperustaan vertasin oppimaani valitsemaani esimerkkipeliin ja tutkin, mitä keinoja pelissä oli käytetty syvyysvaikutelman luomiseksi. Tärkeimmiksi keinoiksi nousivat käytetty perspektiivi, kuvan eri tasot, kuvan syväterävyys sekä kuvatasojen parallaksi vieritys.
Tavoitteenani oli myös se, että tulevissa projekteissani voin tehdä tietoisia ja harkittuja päätöksiä grafiikan luonnissa enkä luota niin paljon pelkkään silmämääräiseen sommitteluun.
Tietoperustani koostuu lähteistä, jotka liittyvät maalaukseen, piirtämiseen, perspektiivin käyttöön, sarjakuviin, värioppiin, kompositioon ja valokuvaukseen. Lähteinäni oli niin alan kirjallisuutta kuin nettiartikkeleita ja videoitakin. Tutustuttuani tietoperustaan vertasin oppimaani valitsemaani esimerkkipeliin ja tutkin, mitä keinoja pelissä oli käytetty syvyysvaikutelman luomiseksi. Tärkeimmiksi keinoiksi nousivat käytetty perspektiivi, kuvan eri tasot, kuvan syväterävyys sekä kuvatasojen parallaksi vieritys.