Digitaalisen markkinointiviestinnän kehittämissuunnitelma Autokorjaamo Arto Saastamoiselle vuodelle 2019
Ruuskanen, Krista (2019)
Ruuskanen, Krista
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903304037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903304037
Tiivistelmä
Digitalisaatio on muuttanut huomattavasti yritysten markkinointiviestintää ja sen toteutustapoja. Nykyään yrityksen on oltava sosiaalisessa mediassa (jäljempänä some) tai sitä ei ole olemassa. Facebook on ollut jo pitkään yritysten markkinointiviestinnän kanavana, mutta myös Instagramin noususuhdanteinen suosio on herättänyt huomiota markkinoijien keskuudessa. Nämä kaksi alustaa ovat pienyrittäjälle erittäin potentiaalisia väyliä kustannustehokkaaseen markkinointiviestintään.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen ja se toteutettiin toimeksiantona pielaveteläiselle Autokorjaamo Arto Saastamoiselle. Yrityksen markkinointiviestintä sosiaalisen median kanavissaan ei ollut aiemmin tavoitteellista tai säännöllistä, joten yrittäjä tarvitsi vinkkejä toimintansa parantamiseen. Työn tavoitteena on auttaa toimeksiantajaa toteuttamaan markkinointiviestintäänsä somessa muun työn ohessa ja edistää yrityksen myyntiä.
Opinnäytetyö koostuu raportista sekä kahdesta produktista, jotka ovat digitaalisen markkinointiviestinnän kehittämissuunnitelma sekä vuosikello vuodelle 2019. Kehittämissuunnitelma on käytännönläheinen työkalu toimeksiantajalle. Suunnitelma sisältää muun muassa lähtötilanteen analyysin, julkaisuehdotuksia yrityksen Facebookiin ja Instagramiin sekä analyysityökaluja ja parannusvinkkejä verkkosivuille. Vuosikello sisältää julkaisukalenterin vuodelle 2019, jossa on kuukausittain listatut julkaisuaiheet yrityksen Facebookiin sekä Instagramiin.
Työn tietoperusta koostuu niin suomen- kuin englanninkielisistä kirjalähteistä, artikkeleista, tutkimuksista ja blogipostauksista sekä konsultaatiohaastatteluista toimeksiantajan kanssa. Työn keskeisimpiin lähteisiin lukeutuvat Lasse Rouhiaisen verkkokurssit Haaga-Heliassa, toimeksiantajan konsultaatiohaastattelut, erilaiset ajankohtaiset tutkimukset sekä markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisten kirjallisuus ja artikkelit. Produktien laatimisessa keskeisessä osassa olivat aiemmin käydyt markkinoinnin ja viestinnän kurssit, ideointi sekä benchmarking.
Työn keskeinen päätelmä on, että yrityksen läsnäolo sosiaalisessa mediassa on nykypäivänä tärkeää, mutta somekanavien palkitseva käyttö vaatii suunnittelua, kohderyhmän tuntemista ja tulosten analysointia. Julkaisujen kannalta yrityksen on tärkeää pysyä ajan hermoilla ja luoda kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä relevantteihin kanaviin.
Opinnäytetyön suunnittelu aloitettiin keväällä 2018 ja se valmistui maaliskuussa 2019. Toimeksiantajalle laaditut produktit ovat tämän työn liitteinä.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen ja se toteutettiin toimeksiantona pielaveteläiselle Autokorjaamo Arto Saastamoiselle. Yrityksen markkinointiviestintä sosiaalisen median kanavissaan ei ollut aiemmin tavoitteellista tai säännöllistä, joten yrittäjä tarvitsi vinkkejä toimintansa parantamiseen. Työn tavoitteena on auttaa toimeksiantajaa toteuttamaan markkinointiviestintäänsä somessa muun työn ohessa ja edistää yrityksen myyntiä.
Opinnäytetyö koostuu raportista sekä kahdesta produktista, jotka ovat digitaalisen markkinointiviestinnän kehittämissuunnitelma sekä vuosikello vuodelle 2019. Kehittämissuunnitelma on käytännönläheinen työkalu toimeksiantajalle. Suunnitelma sisältää muun muassa lähtötilanteen analyysin, julkaisuehdotuksia yrityksen Facebookiin ja Instagramiin sekä analyysityökaluja ja parannusvinkkejä verkkosivuille. Vuosikello sisältää julkaisukalenterin vuodelle 2019, jossa on kuukausittain listatut julkaisuaiheet yrityksen Facebookiin sekä Instagramiin.
Työn tietoperusta koostuu niin suomen- kuin englanninkielisistä kirjalähteistä, artikkeleista, tutkimuksista ja blogipostauksista sekä konsultaatiohaastatteluista toimeksiantajan kanssa. Työn keskeisimpiin lähteisiin lukeutuvat Lasse Rouhiaisen verkkokurssit Haaga-Heliassa, toimeksiantajan konsultaatiohaastattelut, erilaiset ajankohtaiset tutkimukset sekä markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisten kirjallisuus ja artikkelit. Produktien laatimisessa keskeisessä osassa olivat aiemmin käydyt markkinoinnin ja viestinnän kurssit, ideointi sekä benchmarking.
Työn keskeinen päätelmä on, että yrityksen läsnäolo sosiaalisessa mediassa on nykypäivänä tärkeää, mutta somekanavien palkitseva käyttö vaatii suunnittelua, kohderyhmän tuntemista ja tulosten analysointia. Julkaisujen kannalta yrityksen on tärkeää pysyä ajan hermoilla ja luoda kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä relevantteihin kanaviin.
Opinnäytetyön suunnittelu aloitettiin keväällä 2018 ja se valmistui maaliskuussa 2019. Toimeksiantajalle laaditut produktit ovat tämän työn liitteinä.