Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia lääkehoidon opiskelusta Karelia-ammattikorkeakoulussa
Mertanen, Miia; Niinivaara, Jasmin (2019)
Mertanen, Miia
Niinivaara, Jasmin
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903294036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903294036
Tiivistelmä
Yksi sairaanhoitajakoulutuksen tarkoituksista on mahdollistaa hyvän lääkehoidon osaamisperustan kehittyminen opiskelun aikana, joka on edellytyksenä sairaanhoitajan turvallisen lääkehoidon toteuttamiselle. Teoreettinen perusta ohjaa ja antaa pohjaa käytännön toteuttamiselle sekä tukee sairaanhoitajan päätöksentekoa eri lääkehoidon tilanteissa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli, että kyselytutkimuksesta saatuja tuloksia voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää Karelia-ammattikorkeakoulun lääkehoidon opetuksessa ja näin myös parantaa opiskelijoiden myönteisiä kokemuksia lääkehoidon opiskelussa. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa Karelia-ammattikorkeakoulun 4.-6. lukukauden sairaanhoitajaopiskelijoiden lääkehoidon osaamisesta ja siinä eteen tulleista haasteista sekä siitä, millainen lääkehoidon opetus tukisi paremmin heidän omaa lääkehoidon opiskeluaan.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla, joka sisälsi pääosin strukturoituja eli ennalta määritettyjä kysymyksiä sekä lisäksi avoimia kysymyksiä. Avoimet kysymykset analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä ja strukturoidut kysymykset tilastollisesti.
Yleisesti opiskelijat arvioivat omien lääkehoidon taitojensa olevan hyvällä tasolla. Lääkehoidon osaamista edistävänä tekijänä nähtiin oma kiinnostus lääkehoitoa kohtaan ja omaa oppimista oli edistänyt etenkin hoitotyön kliinisessä harjoitteluissa henkilökunnalta saatu lääkehoidon ohjaus. Opiskelijat kokivat lääkehoidon opetuksen Karelia-ammattikorkeakoulussa riittämättömäksi. Lääkehoidon tunneille toivottiin enemmän lähiopetusta ja käytännön esimerkkejä. Haasteellisiksi koettiin myös opettajien erot opetustyyleissä ja opetuksen toivottiin olevan monipuolisempaa. Mahdollisena jatkotutkimusaiheena opinnäytetyölle voisi olla saatujen tulosten soveltaminen käytäntöön ja sen vaikutus opiskelijoiden oppimiskokemuksiin lääkehoidossa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli, että kyselytutkimuksesta saatuja tuloksia voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää Karelia-ammattikorkeakoulun lääkehoidon opetuksessa ja näin myös parantaa opiskelijoiden myönteisiä kokemuksia lääkehoidon opiskelussa. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa Karelia-ammattikorkeakoulun 4.-6. lukukauden sairaanhoitajaopiskelijoiden lääkehoidon osaamisesta ja siinä eteen tulleista haasteista sekä siitä, millainen lääkehoidon opetus tukisi paremmin heidän omaa lääkehoidon opiskeluaan.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla, joka sisälsi pääosin strukturoituja eli ennalta määritettyjä kysymyksiä sekä lisäksi avoimia kysymyksiä. Avoimet kysymykset analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä ja strukturoidut kysymykset tilastollisesti.
Yleisesti opiskelijat arvioivat omien lääkehoidon taitojensa olevan hyvällä tasolla. Lääkehoidon osaamista edistävänä tekijänä nähtiin oma kiinnostus lääkehoitoa kohtaan ja omaa oppimista oli edistänyt etenkin hoitotyön kliinisessä harjoitteluissa henkilökunnalta saatu lääkehoidon ohjaus. Opiskelijat kokivat lääkehoidon opetuksen Karelia-ammattikorkeakoulussa riittämättömäksi. Lääkehoidon tunneille toivottiin enemmän lähiopetusta ja käytännön esimerkkejä. Haasteellisiksi koettiin myös opettajien erot opetustyyleissä ja opetuksen toivottiin olevan monipuolisempaa. Mahdollisena jatkotutkimusaiheena opinnäytetyölle voisi olla saatujen tulosten soveltaminen käytäntöön ja sen vaikutus opiskelijoiden oppimiskokemuksiin lääkehoidossa.