Toimintatuokiot eri sukupolvien yhteisöllisyyttä edistämässä
Mäkelä, Heini (2019)
Mäkelä, Heini
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903294023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903294023
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimintamalli Harjulan Lounaan päiväkodin ja Harjulan senioritalojen asukkaiden yhteisille toimintatuokioille. Toimintamalli ja työstä saatava tutkimustieto kohdistettiin toimeksiantajan käyttöön. Toimintatuokiot rikastavat senioreiden ja päiväkotilasten arkea kuukausittain, ja työn tarkoitus oli edistää toimintatuokioiden luomaa yhteisöllisyyttä myös jatkossa.
Opinnäytetyö sisältää tutkimuksellisen osuuden, jossa on hyödynnetty laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Aineistoa on kerätty monipuolisesti eri menetelmillä kohderyhmästä riippuen. Senioreita on haastateltu suullisesti toimintatuokioiden yhteydessä, ja päiväkotilasten huoltajat ovat vastanneet Webropol-kyselyyn. Molempien kohderyhmien mielipiteet on huomioitu jatkokehittämisessä, ja tutkimusaineisto on purettu yksityiskohtaisesti, jotta on saatu koottua suurempi, selkeä kokonaisuus. Tuotoksena syntyvä toimintamalli perustuu tutkimustuloksiin, ja sen tavoitteena on osallistaminen.
Opinnäytetyöprosessin aikana tutustuin teoriatietoon, joka pohjautuu varhaiskasvatusikäisten lasten eri kehitysvaiheisiin, vanhusten toimintakyvyn muutoksiin ja molempien ryhmien sosiaalisten taitojen kehitykseen ja merkitykseen eri elämänvaiheissa. Teoriaosuudessa raportissani painottuu myös sukupolvien välinen yhteisöllisyys.
Senioreiden ja päiväkotilasten toimintatuokiot ovat toimeksiantajan puolelta pitkään jatkunut perinne, johon pääsin prosessin aikana mukaan osallistumaan ja kehittämään.
Opinnäytetyö sisältää tutkimuksellisen osuuden, jossa on hyödynnetty laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Aineistoa on kerätty monipuolisesti eri menetelmillä kohderyhmästä riippuen. Senioreita on haastateltu suullisesti toimintatuokioiden yhteydessä, ja päiväkotilasten huoltajat ovat vastanneet Webropol-kyselyyn. Molempien kohderyhmien mielipiteet on huomioitu jatkokehittämisessä, ja tutkimusaineisto on purettu yksityiskohtaisesti, jotta on saatu koottua suurempi, selkeä kokonaisuus. Tuotoksena syntyvä toimintamalli perustuu tutkimustuloksiin, ja sen tavoitteena on osallistaminen.
Opinnäytetyöprosessin aikana tutustuin teoriatietoon, joka pohjautuu varhaiskasvatusikäisten lasten eri kehitysvaiheisiin, vanhusten toimintakyvyn muutoksiin ja molempien ryhmien sosiaalisten taitojen kehitykseen ja merkitykseen eri elämänvaiheissa. Teoriaosuudessa raportissani painottuu myös sukupolvien välinen yhteisöllisyys.
Senioreiden ja päiväkotilasten toimintatuokiot ovat toimeksiantajan puolelta pitkään jatkunut perinne, johon pääsin prosessin aikana mukaan osallistumaan ja kehittämään.