Opioidikipulääkkeiden väärinkäytön ja riippuvuuden varhainen tunnistaminen ja puuttuminen : Tietopaketti hoitotyön opiskelijoille oppimisen tueksi
Tiihonen, Henna; Ollila, Jutta (2019)
Tiihonen, Henna
Ollila, Jutta
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903294008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903294008
Tiivistelmä
Lääkkeiden väärinkäyttö ja lääkeriippuvuus ovat yhteiskunnallisia ongelmia, joiden tunnistamisessa, puuttumisessa ja ehkäisyssä hoitaja on lääkärin ohella avainasemassa. Suuri osa väärinkäytetyistä lääkkeistä on keskushermostoon vaikuttavia opioideja. Hoidettaessa kipua opioideilla, on huomioitava niiden käyttöön liittyvä suurentunut väärinkäyttö- ja riippuvuusriski. Riippuvuusriski on arvioitava aina yksilöllisesti, sillä riippuvuuden syntyyn tiedetään olevan olemassa erilaisia altistavia tekijöitä. Varhaisella tunnistamisella ja puuttumisella voidaan ehkäistä paitsi riippuvuuden, myös sen aiheuttamien lisäongelmien kehittymistä. Riippuvuuden kehityttyä on lääkityksen lopettaminen vaikeaa, minkä vuoksi ennaltaehkäisyyn onkin kiinnitettävä erityistä huomiota.
Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa teoriapainotteinen tietopaketti sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille osana verkko-oppimateriaalikokonaisuutta, joka julkaistaan ePookissa kevään 2019 aikana. Tuotoksena syntyi aihetta laajasti käsittelevä, erilaisia oppimistyylejä tukeva tietopaketti, jota voidaan hyödyntää itsenäisessä opiskelussa, pari- ja ryhmätyöskentelyssä sekä opettajalähtöisillä harjoitustunneilla. Tuotos sisältää tietoa kivun hoidossa käytettävien opioidien aiheuttamasta riippuvuudesta sekä käytännön keinoja riippuvuuden tunnistamiseen ja siihen puuttumiseen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa terveydenhoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoiden valmiuksia tunnistaa ja puuttua opioidikipulääkkeiden väärinkäyttöön ja niiden aiheuttamaan riippuvuuteen käytännön työelämässä. Tästä syystä tietopaketti käsittelee aihetta lähinnä terveydenhoitajan ja sairaanhoitajan näkökulmasta, mutta siitä voivat hyötyä myös muut sosiaali- ja terveysalalla opiskelevat tai siellä jo työskentelevät alan ammattilaiset.
Lääkeriippuvuutta käsittelevä oppimateriaali oli tarpeellinen, sillä ilmiötä tarkastellaan terveydenhoitajaopinnoissa vain niukasti sairaanhoitotyön perusopintojen yhteydessä. Tämän lisäksi kohdennettua tietoa on saatavilla vain vähän kirjallisuudesta. Tarve oppimateriaalille tuli sekä Oulun ammattikorkeakoulun opettaja- että opiskelijataholta. Työn todellinen tarve ja sen hyödynnettävyys olivatkin päätavoitteita opinnäytetyön aihetta ja toteutustapaa valittaessa.
Kehittämisehdotuksena on koota vastaava oppimateriaali myös muista yleisesti väärinkäytetyistä lääkkeistä. Lisäksi olisi hyödyllistä selvittää esimerkiksi kyselytutkimuksena, miten terveydenhoitajat ja sairaanhoitajat kokevat oman osaamisensa kohdatessaan työssään lääkkeiden väärinkäyttöä ja lääkeriippuvuutta.
Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa teoriapainotteinen tietopaketti sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille osana verkko-oppimateriaalikokonaisuutta, joka julkaistaan ePookissa kevään 2019 aikana. Tuotoksena syntyi aihetta laajasti käsittelevä, erilaisia oppimistyylejä tukeva tietopaketti, jota voidaan hyödyntää itsenäisessä opiskelussa, pari- ja ryhmätyöskentelyssä sekä opettajalähtöisillä harjoitustunneilla. Tuotos sisältää tietoa kivun hoidossa käytettävien opioidien aiheuttamasta riippuvuudesta sekä käytännön keinoja riippuvuuden tunnistamiseen ja siihen puuttumiseen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa terveydenhoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoiden valmiuksia tunnistaa ja puuttua opioidikipulääkkeiden väärinkäyttöön ja niiden aiheuttamaan riippuvuuteen käytännön työelämässä. Tästä syystä tietopaketti käsittelee aihetta lähinnä terveydenhoitajan ja sairaanhoitajan näkökulmasta, mutta siitä voivat hyötyä myös muut sosiaali- ja terveysalalla opiskelevat tai siellä jo työskentelevät alan ammattilaiset.
Lääkeriippuvuutta käsittelevä oppimateriaali oli tarpeellinen, sillä ilmiötä tarkastellaan terveydenhoitajaopinnoissa vain niukasti sairaanhoitotyön perusopintojen yhteydessä. Tämän lisäksi kohdennettua tietoa on saatavilla vain vähän kirjallisuudesta. Tarve oppimateriaalille tuli sekä Oulun ammattikorkeakoulun opettaja- että opiskelijataholta. Työn todellinen tarve ja sen hyödynnettävyys olivatkin päätavoitteita opinnäytetyön aihetta ja toteutustapaa valittaessa.
Kehittämisehdotuksena on koota vastaava oppimateriaali myös muista yleisesti väärinkäytetyistä lääkkeistä. Lisäksi olisi hyödyllistä selvittää esimerkiksi kyselytutkimuksena, miten terveydenhoitajat ja sairaanhoitajat kokevat oman osaamisensa kohdatessaan työssään lääkkeiden väärinkäyttöä ja lääkeriippuvuutta.