Autoalan työvoimatarveselvitys 2019-2021
Eke, Nne-Joy (2019)
Eke, Nne-Joy
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903283987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903283987
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö käsittelee autoalan jälkimarkkinointipuolen työvoimatarvetilannetta ja nimenomaan merkkiliikkeiden ja katsastusalan osalta seuraavan kolmen vuoden aikana eri alueilla Suomessa. Työvoimatarveselvitys tehtiin yhteistyössä Autoalan Keskusliiton (AKL) kanssa. Tavoitteena oli selvittää, mistä ammattiryhmistä mahdollisesti on pulaa, minkälaisia osaamistarpeita syntyy seuraavan kolmen vuoden aikana sekä kuinka hyvin yhteistyö oppilaitosten kanssa sujuu.
Selvityksen tiedonkeruuta varten luotiin kymmenen kysymyksen haastattelulomake. Lomakkeen kysymykset oli tarkoitus esittää AKL:n määrittämille henkilöille, joita oli yhteensä 189. Tämä selvitys suunnattiin siis vain AKL:n jäsenliikkeille.
Vastauksia saatiin 105 kappaletta. Tuloksien perusteella alalle tarvittaisiin eniten lisää autoasentajia. Myös ammattitaitoisten työntekijöiden löytäminen oli ollut hyvin haastavaa ja hybridi- ja sähköautotekniikkaosaamista tarvittaisiin ehdottomasti lisää. Oppilaitosten kanssa tehtyyn yhteistyöhön oltiin pääosin tyytyväisiä, mutta se oli usein myös aiheuttanut ongelmia esimerkiksi ammatillisen koulutuksen reformin muutosten takia. Moni oli huomannut, että opiskelijoiden osaamisessa oli selkeitä laatueroja ja opiskelijat lähetetään aivan liian aikaisin harjoitteluun, jolloin opetusta siirretään yhä enemmän työnantajan vastuulle.
Tästä selvityksestä saatuja tuloksia AKL:n on tarkoitus hyödyntää omiin suunnitelmiinsa ja projekteihinsa autoalan tulevaisuutta ajatellen.
Selvityksen tiedonkeruuta varten luotiin kymmenen kysymyksen haastattelulomake. Lomakkeen kysymykset oli tarkoitus esittää AKL:n määrittämille henkilöille, joita oli yhteensä 189. Tämä selvitys suunnattiin siis vain AKL:n jäsenliikkeille.
Vastauksia saatiin 105 kappaletta. Tuloksien perusteella alalle tarvittaisiin eniten lisää autoasentajia. Myös ammattitaitoisten työntekijöiden löytäminen oli ollut hyvin haastavaa ja hybridi- ja sähköautotekniikkaosaamista tarvittaisiin ehdottomasti lisää. Oppilaitosten kanssa tehtyyn yhteistyöhön oltiin pääosin tyytyväisiä, mutta se oli usein myös aiheuttanut ongelmia esimerkiksi ammatillisen koulutuksen reformin muutosten takia. Moni oli huomannut, että opiskelijoiden osaamisessa oli selkeitä laatueroja ja opiskelijat lähetetään aivan liian aikaisin harjoitteluun, jolloin opetusta siirretään yhä enemmän työnantajan vastuulle.
Tästä selvityksestä saatuja tuloksia AKL:n on tarkoitus hyödyntää omiin suunnitelmiinsa ja projekteihinsa autoalan tulevaisuutta ajatellen.