Työnopastuksen digitalisointi CMB Ravintolat
Rasmus, Henna (2019)
Rasmus, Henna
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903283984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903283984
Tiivistelmä
Tulevaisuudessa valtaosa työvoimasta tulee koostumaan millenniaaleista eli 1980- ja 2000-luvun välissä syntyneestä Y-sukupolvesta. Tämä Y-sukupolvi on kasvanut kehittyvän teknologian kanssa ja tästä syystä he vaativat myös teknologian hyödyntämistä yritysmaailmassa. Perehdytyksessä täytyy huomioida millenniaalien tarve jatkuvaan oppimiseen ja sitä kautta varmistaa, että tiedot ovat jatkuvasti saatavilla ajasta ja paikasta riippumatta. Tiedon digitalisointi ja erityisesti videoiden käyttö perehdytyksessä antaa työntekijöille mahdollisuuden vahvistaa oppimaansa työnopastuksen jälkeen.
Opinnäytetyön päätavoite oli tutkia työnopastuksen digitalisoinnin ja erityisesti videoiden hyödynnettävyyttä CMB Ravintoloissa. Alatavoitteena oli tutkia, minkälainen on hyvä työnopastusvideo ja toteuttaa se työn produktina aiheesta oluthanan puhdistus Töölön Sävel Finbistrossa. Lisäksi alatavoitteena oli kerätä valmiista videosta palautetta, jotta pystyttäisiin arvioimaan videoiden toimivuutta ja hyödyllisyyttä. Työnopastusvideon käyttöönotto on rajattu pois tästä opinnäytetyöstä.
Työssä keskityttiin työnopastukseen osana perehdytystä ja aihetta tarkasteltiin aikuisen perehdytettävän näkökulmasta. Tietoperustassa käsiteltiin myös digitalisointia, josta on tullut tehokas työväline yritysten perehdytysprosessin parantamiseen. Digitalisointi tarkoittaa tiedon muuttamista teknologian avulla sähköiseen muotoon ja tämä on osa suurempaa ilmiötä nimeltä digitalisaatio. Yhdessä määritelmässä digitalisaatio tarkoittaa nykypäivän teknologian hyödyntämistä yrityksissä.
Opinnäytetyön produkti eli työnopastusvideo toteutettiin talvella 2018, jotta päätavoite saavuttaisiin, videosta kerättiin myös palautetta alkuvuodesta 2019. Tutkimustavaksi valittiin määrällinen tutkimusmenetelmä ja keräämiseen käytettiin Webropol-työkalua, joten kyseessä oli kyselytutkimus. Kohderyhmänä olivat CMB Ravintolan työntekijät, sillä heille työnopastusvideo oli suunnattu. Perusjoukoksi valittiin muutaman CMB Ravintoloiden toimipisteen työntekijät.
Opinnäytetyön tulosten perusteella CMB Ravintoloiden kannattaa tutkia lisää ja hyödyntää videoiden käyttöä työnopastuksessa. Tietoperustan lähteet kannustivat digitalisoinnin hyötykäyttöä yrityksien toimintaprosessien kehittämisessä ja myös kyselylomakkeesta saatu palaute oli positiivista liittyen videoihin. Vastaajat kokivat, että videoita käytäisiin katsomassa melko usein ja CMB Ravintoloiden työntekijät saattaisivat olla kiinnostuneita osallistumaan videoiden tuottamiseen ja sitä kautta työnopastuksen kehittämiseen. Kyselyn perusteella voidaan todeta, että työnopastusvideo oli hyvin onnistunut tavoitteessaan opastamaan oluthanan puhdistus, sillä video oli tarpeeksi havainnollinen ja selkeä. Työn tulosten perusteella CMB Ravintoloiden kannattaa lähteä kokeilemaan videokonseptin toimivuutta laajemmassa mittakaavassa.
Opinnäytetyön päätavoite oli tutkia työnopastuksen digitalisoinnin ja erityisesti videoiden hyödynnettävyyttä CMB Ravintoloissa. Alatavoitteena oli tutkia, minkälainen on hyvä työnopastusvideo ja toteuttaa se työn produktina aiheesta oluthanan puhdistus Töölön Sävel Finbistrossa. Lisäksi alatavoitteena oli kerätä valmiista videosta palautetta, jotta pystyttäisiin arvioimaan videoiden toimivuutta ja hyödyllisyyttä. Työnopastusvideon käyttöönotto on rajattu pois tästä opinnäytetyöstä.
Työssä keskityttiin työnopastukseen osana perehdytystä ja aihetta tarkasteltiin aikuisen perehdytettävän näkökulmasta. Tietoperustassa käsiteltiin myös digitalisointia, josta on tullut tehokas työväline yritysten perehdytysprosessin parantamiseen. Digitalisointi tarkoittaa tiedon muuttamista teknologian avulla sähköiseen muotoon ja tämä on osa suurempaa ilmiötä nimeltä digitalisaatio. Yhdessä määritelmässä digitalisaatio tarkoittaa nykypäivän teknologian hyödyntämistä yrityksissä.
Opinnäytetyön produkti eli työnopastusvideo toteutettiin talvella 2018, jotta päätavoite saavuttaisiin, videosta kerättiin myös palautetta alkuvuodesta 2019. Tutkimustavaksi valittiin määrällinen tutkimusmenetelmä ja keräämiseen käytettiin Webropol-työkalua, joten kyseessä oli kyselytutkimus. Kohderyhmänä olivat CMB Ravintolan työntekijät, sillä heille työnopastusvideo oli suunnattu. Perusjoukoksi valittiin muutaman CMB Ravintoloiden toimipisteen työntekijät.
Opinnäytetyön tulosten perusteella CMB Ravintoloiden kannattaa tutkia lisää ja hyödyntää videoiden käyttöä työnopastuksessa. Tietoperustan lähteet kannustivat digitalisoinnin hyötykäyttöä yrityksien toimintaprosessien kehittämisessä ja myös kyselylomakkeesta saatu palaute oli positiivista liittyen videoihin. Vastaajat kokivat, että videoita käytäisiin katsomassa melko usein ja CMB Ravintoloiden työntekijät saattaisivat olla kiinnostuneita osallistumaan videoiden tuottamiseen ja sitä kautta työnopastuksen kehittämiseen. Kyselyn perusteella voidaan todeta, että työnopastusvideo oli hyvin onnistunut tavoitteessaan opastamaan oluthanan puhdistus, sillä video oli tarpeeksi havainnollinen ja selkeä. Työn tulosten perusteella CMB Ravintoloiden kannattaa lähteä kokeilemaan videokonseptin toimivuutta laajemmassa mittakaavassa.