Mielikuvamarkkinointi yrityksen liiketoiminnassa
Hirvilampi, Matilda (2019)
Hirvilampi, Matilda
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903283967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903283967
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantajan tarpeiden perusteella. Aiheena on mielikuvamarkkinoinnin käyttäminen ja hyödyntäminen liiketoiminnassa. Aihetta on tutkittu yrityksen ja yksilön näkökulmasta sekä asiakkaiden, asiakaspalvelun ja liiketoiminnankin näkökulmasta. Aihe on mielenkiintoinen ja toimeksiantajalle hyödyllinen. Mielikuvamarkkinointi on vaikeaa, mutta kun se onnistuu, tulokset ovat yrityksen liiketoiminnalle merkityksellisiä.
Tutkimus tehtiin Webropol-kyselynä. Menetelmänä on määrällinen tutkimus. Tutkimusmenetelmäksi valittiin määrällinen tutkimus, koska silloin tuloksia voitiin analysoida luvuin ja otanta on suurempi verrattuna laadulliseen menetelmään. Tutkimus tehtiin Tampereella seinäjokelaisen toimeksiantajan toivomuksesta, koska se laajentaa toimintaansa keväällä 2019 Seinäjoelta Tampereelle. Tutkimukseen osallistui 112 henkilöä. Tutkimuksen kysely julkaistiin Tampereella Facebookin ryhmissä ”PuskaRario Tampere — Puskaradio” sekä ”Tampere”. Tutkimukseen osallistui 112 henkilöä.
Tuloksia analysoitiin niin kuvallisesti kuin sanallisestikin. Näin saatiin tuloksista kokonaisvaltainen ymmärrys. Vaikka tutkimus toteutettiin Tampereella, toimeksiantaja voi hyödyntää näitä tutkimustuloksia molemmissa toimipisteissään. Tuloksissa vastausten jakaumat esitetään prosentteina. Tämän tutkimuksen tuloksista selvisi se, että vastaajia oli hyvin erilaista ryhmistä. Näitä ryhmiä olivat esimerkiksi ikä ja asuinkunta. Asuinpaikalla, iällä ja muilla taustoihin liittyvillä asioilla ei olekaan niin paljon merkitystä, kuin saatetaan olettaa. Vastauksista selvisi myös se, että yllättävän monet henkilöt ovat käyttäneet siivouspalveluita ja mielikuvat siivousalasta ovat muuttumassa parempaan suuntaan ja palvelujen käyttö on yleistymässä myös kotitalouksissa. Vastaukset tulivat viikossa, joten ihmiset olivat melko kiinnostuneita osallistumaan kyselyyn Facebookissa
Tutkimus tehtiin Webropol-kyselynä. Menetelmänä on määrällinen tutkimus. Tutkimusmenetelmäksi valittiin määrällinen tutkimus, koska silloin tuloksia voitiin analysoida luvuin ja otanta on suurempi verrattuna laadulliseen menetelmään. Tutkimus tehtiin Tampereella seinäjokelaisen toimeksiantajan toivomuksesta, koska se laajentaa toimintaansa keväällä 2019 Seinäjoelta Tampereelle. Tutkimukseen osallistui 112 henkilöä. Tutkimuksen kysely julkaistiin Tampereella Facebookin ryhmissä ”PuskaRario Tampere — Puskaradio” sekä ”Tampere”. Tutkimukseen osallistui 112 henkilöä.
Tuloksia analysoitiin niin kuvallisesti kuin sanallisestikin. Näin saatiin tuloksista kokonaisvaltainen ymmärrys. Vaikka tutkimus toteutettiin Tampereella, toimeksiantaja voi hyödyntää näitä tutkimustuloksia molemmissa toimipisteissään. Tuloksissa vastausten jakaumat esitetään prosentteina. Tämän tutkimuksen tuloksista selvisi se, että vastaajia oli hyvin erilaista ryhmistä. Näitä ryhmiä olivat esimerkiksi ikä ja asuinkunta. Asuinpaikalla, iällä ja muilla taustoihin liittyvillä asioilla ei olekaan niin paljon merkitystä, kuin saatetaan olettaa. Vastauksista selvisi myös se, että yllättävän monet henkilöt ovat käyttäneet siivouspalveluita ja mielikuvat siivousalasta ovat muuttumassa parempaan suuntaan ja palvelujen käyttö on yleistymässä myös kotitalouksissa. Vastaukset tulivat viikossa, joten ihmiset olivat melko kiinnostuneita osallistumaan kyselyyn Facebookissa