Henkilöstötietojärjestelmien kartoitus pk-yritykselle
Kiriloff, Tanja (2019)
Kiriloff, Tanja
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903273903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903273903
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa markkinoilla olevia henkilöstötietojärjestelmiä, jotka vastaisivat toimeksiantajana toimivan pk-yrityksen vaatimuksia mahdollisimman kattavasti. Toimeksiantaja halusi henkilöstötietojärjestelmältä mukautuvuutta tulevaisuudessa ja tietojärjestelmän käytön toivottiin olevaan ketterää sekä pk-yrityksen toimintaan sopivaa. Tietojärjestelmä haluttiin pilvipalveluna sekä mobiiliapplikaatiomahdollisuudella. Henkilöstötietojärjestelmän tulisi myös soveltua globaalin organisaation rakenteeseen ja toimintaan nykyistä henkilöstötietojärjestelmää paremmin. Henkilöstötietojärjestelmän tulisi mahdollistaa myös kattavampien raporttien tulostaminen ja vähentää manuaalisesti tehtävän työn määrää
HR-funktiossa.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu henkilöstöjohtamisen keskeisistä osa-alueista ja miten henkilöstötietojärjestelmällä voidaan tukea ja helpottaa henkilöstöjohtamista organisaatiossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää eri henkilöstötietojärjestelmiä pk-yrityksen tarpeisiin ja tietojärjestelmien vaikutusta henkilöstöjohtamisen työskentelytapoihin ja niiden tehostamiseen. Tutkimusaineisto kerättiin sähköpostitse lähetetyllä kyselytutkimuksella ja palveluntarjoajien antamista materiaaleista ja internetsivuilta sekä palveluntarjoajille tehdyistä haastatteluista.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kartoitettua viisi eri henkilöstötietojärjestelmää ja niiden ominaisuuksia toimeksiantajan vaatimuksien mukaisesti. Kyselytutkimuksen tuloksen pohjalta toimeksiantaja voi aloittaa tarjouskilpailun kyseisten palveluntarjoajien kanssa ja verrata uuden henkilöstötietojärjestelmän käyttöönottamisesta aiheutuvia kustannuksia tämän hetkisen henkilöstötietojärjestelmän päivittämisestä syntyviin kustannuksiin.
Jatkotoimenpiteinä voitaisiin selvittää uuden henkilöstötietojärjestelmän käyttöönottoprojektiin liittyviä toimenpiteitä. Käyttöönottoprojektin suunnittelussa täytyy ottaa huomioon projektin aikataulu kokonaisuudessaan ja varmistaa organisaation HR-funktion riittävät henkilöresurssit projektin toteuttamiselle. Uuden henkilöstötietojärjestelmän kouluttaminen ja ohjeistuksien luominen täytyy suunnitella huolellisesti. Käyttöönottoprojektin onnistumisen vuoksi se tulisi suunnitella aikataulullisesti organisaatiokohtaisesti sen tarpeet huomioiden ja varmistamalla siten pääkäyttäjänä toimivien henkilöstöammattilaisten riittävä perehtyminen uuteen tietojärjestelmään ja sen kehittämismahdollisuuksiin.
HR-funktiossa.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu henkilöstöjohtamisen keskeisistä osa-alueista ja miten henkilöstötietojärjestelmällä voidaan tukea ja helpottaa henkilöstöjohtamista organisaatiossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää eri henkilöstötietojärjestelmiä pk-yrityksen tarpeisiin ja tietojärjestelmien vaikutusta henkilöstöjohtamisen työskentelytapoihin ja niiden tehostamiseen. Tutkimusaineisto kerättiin sähköpostitse lähetetyllä kyselytutkimuksella ja palveluntarjoajien antamista materiaaleista ja internetsivuilta sekä palveluntarjoajille tehdyistä haastatteluista.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kartoitettua viisi eri henkilöstötietojärjestelmää ja niiden ominaisuuksia toimeksiantajan vaatimuksien mukaisesti. Kyselytutkimuksen tuloksen pohjalta toimeksiantaja voi aloittaa tarjouskilpailun kyseisten palveluntarjoajien kanssa ja verrata uuden henkilöstötietojärjestelmän käyttöönottamisesta aiheutuvia kustannuksia tämän hetkisen henkilöstötietojärjestelmän päivittämisestä syntyviin kustannuksiin.
Jatkotoimenpiteinä voitaisiin selvittää uuden henkilöstötietojärjestelmän käyttöönottoprojektiin liittyviä toimenpiteitä. Käyttöönottoprojektin suunnittelussa täytyy ottaa huomioon projektin aikataulu kokonaisuudessaan ja varmistaa organisaation HR-funktion riittävät henkilöresurssit projektin toteuttamiselle. Uuden henkilöstötietojärjestelmän kouluttaminen ja ohjeistuksien luominen täytyy suunnitella huolellisesti. Käyttöönottoprojektin onnistumisen vuoksi se tulisi suunnitella aikataulullisesti organisaatiokohtaisesti sen tarpeet huomioiden ja varmistamalla siten pääkäyttäjänä toimivien henkilöstöammattilaisten riittävä perehtyminen uuteen tietojärjestelmään ja sen kehittämismahdollisuuksiin.