Videopelin tekoälyn ominaisuuksien havainnointi ja kehittäminen
Luoto, Jonne; Jalkanen, Jori (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Luoto, Jonne
Jalkanen, Jori
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903273883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903273883
Tiivistelmä
Tekoäly on ollut osana videopelejä lähes yhtä pitkään, kuin videopelejä on ollut olemassa. Erilaisia pelejä on taas käytetty useiden varhaisten tekoälyjen ongelmanratkaisutaitojen kehittämiseen jo kymmeniä vuosia. Nykyään lähes jokainen kehitettävä videopeli sisältää erilaisia tekoälyn muotoja tai merkkejä tekoälyn käytöstä jossain muodossa.
Tässä opinnäytetyössä on dokumentoitu videopelin tekoälyn kehittämisprojektin vaiheita; lähtötilanne, tutkimusprosessi ja toteutus, sekä projektimme lopputulokset. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kehittää kohdepelin tekoälyn toimintaa laadukkaammaksi, muuttamalla tekoälyn ohjaamien toimijoiden, eli agenttien käyttäytymistä hyödyntäen erilaisia keinoja kuten persoonallisuutta, tekotyperyyttä ja satunnaisuutta. Teimme huomattavia parannuksia myös pelin tekoälyä ohjaaviin rakenteisiin ja sen lähdekoodiin.
Työn lopputuloksena syntyi uudistettu tekoäly, jonka rakenne oli hienovaraisempi ja kattavampi, ja jonka pelinsisäinen toiminta oli inhimillisyyden näkökulmasta uskottavampaa. Kehitysprojektimme tuloksena syntyi myös pelin sisältämien tekoälyn agenttien tutkimiseen tarkoitettu visualisointityökalu.
Projektimme toimeksiantajana toimi Astalo Games Oy ja tutkimuskohteenamme on heidän kehittämä kilpa-ajopeli Street Heat.
Tässä opinnäytetyössä on dokumentoitu videopelin tekoälyn kehittämisprojektin vaiheita; lähtötilanne, tutkimusprosessi ja toteutus, sekä projektimme lopputulokset. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kehittää kohdepelin tekoälyn toimintaa laadukkaammaksi, muuttamalla tekoälyn ohjaamien toimijoiden, eli agenttien käyttäytymistä hyödyntäen erilaisia keinoja kuten persoonallisuutta, tekotyperyyttä ja satunnaisuutta. Teimme huomattavia parannuksia myös pelin tekoälyä ohjaaviin rakenteisiin ja sen lähdekoodiin.
Työn lopputuloksena syntyi uudistettu tekoäly, jonka rakenne oli hienovaraisempi ja kattavampi, ja jonka pelinsisäinen toiminta oli inhimillisyyden näkökulmasta uskottavampaa. Kehitysprojektimme tuloksena syntyi myös pelin sisältämien tekoälyn agenttien tutkimiseen tarkoitettu visualisointityökalu.
Projektimme toimeksiantajana toimi Astalo Games Oy ja tutkimuskohteenamme on heidän kehittämä kilpa-ajopeli Street Heat.