Fazer Leipomo Oy:n uuden palvelukonseptin kartoittaminen
Kurttila, Sara (2019)
Kurttila, Sara
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903273880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903273880
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kartoittaa kuluttajien kiinnostusta Fazer Leipomoiden uutta palve-lukonseptia kohtaan. Tarkoituksena oli kerätä tietoa kuluttajilta kyselytutkimuksen avulla. Ta-voitteena oli saada käsitys, olisivatko kuluttajat kiinnostuneita tilaamaan täytekakkuja Fazer myymäläleipomoiden kautta.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Opinnäytetyön varsinai-nen kysely suoritettiin kahdessa eri Fazer myymäläleipomossa, Suomessa. Osallistuviksi myymäläleipomoiksi valikoituivat Prisma Kajaani sekä Prisma Kaleva Tampereelta. Toteutettu kysely oli tabletilla täytettävä verkkokyselylomake, johon vastasivat kyseisten päivittäistavara-kauppojen sekä myymäläleipomoiden asiakkaat.
Tutkimustuloksien tarkastelussa päähavaintona oli, että kuluttajat olisivat pääsääntöisesti kiinnostuneita mahdollisesta Fazer Leipomoiden uudesta palvelukonseptista. Tuloksista pys-tyi erottamaan vastauksien vaihtelua Kajaanin sekä Tampereen välillä. Täytekakkujen tilaus-menetelmät, joita kuluttajat suosivat poikkesivat toisistaan leipomoiden välillä. Kuluttajille tär-keintä täytekakuissa ovat kotimaiset raaka-aineet sekä erityisruokavalioiden huomioiminen.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Opinnäytetyön varsinai-nen kysely suoritettiin kahdessa eri Fazer myymäläleipomossa, Suomessa. Osallistuviksi myymäläleipomoiksi valikoituivat Prisma Kajaani sekä Prisma Kaleva Tampereelta. Toteutettu kysely oli tabletilla täytettävä verkkokyselylomake, johon vastasivat kyseisten päivittäistavara-kauppojen sekä myymäläleipomoiden asiakkaat.
Tutkimustuloksien tarkastelussa päähavaintona oli, että kuluttajat olisivat pääsääntöisesti kiinnostuneita mahdollisesta Fazer Leipomoiden uudesta palvelukonseptista. Tuloksista pys-tyi erottamaan vastauksien vaihtelua Kajaanin sekä Tampereen välillä. Täytekakkujen tilaus-menetelmät, joita kuluttajat suosivat poikkesivat toisistaan leipomoiden välillä. Kuluttajille tär-keintä täytekakuissa ovat kotimaiset raaka-aineet sekä erityisruokavalioiden huomioiminen.