Kuraattoripalvelut osaksi varhaiskasvatusta: Ammattilaisten näkemyksiä tarpeesta
Ahonen, Suvi; Arola, Taru (2019)
Ahonen, Suvi
Arola, Taru
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903263829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903263829
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää minkälaisia sosioemotionaalisia haasteita sosiaali- ja varhaiskasvatusalan ammattilaiset ovat kohdanneet työskennellessään varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa. Lisäksi tässä opinnäytetyössä selvitettiin, minkälaista tarvetta kuraattoripalveluille voisi olla varhaiskasvatuksessa. Koulukuraattorin työnkuvaan kuuluu vahvasti ohjauksen ja tuen tarjoaminen juuri sosiaaliseen ja psyykkiseen kehitykseen liittyvissä haasteissa, kasvatustyön tukeminen ja vuorovaikutuksellisiin ongelmiin puuttuminen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda ilmi ammattilaisten näkemyksiä kuraattoripalveluiden tarpeellisuudesta varhaiskasvatuksessa, ja sitä kautta herättää keskustelua aiheesta. Tämä opinnäytetyö on toteutettu Vantaalla. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselyä. Kyselyihin vastasi seitsemän sosiaali- ja varhaiskasvatusalan ammattilaista. Vastausten analysointimenetelminä käytettiin teemoittelua ja sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että kyselyyn vastanneet varhaiskasvattajat ja kuraattorit ovat havainneet työssään haasteita lasten sosioemotionaalisen kehityksen alueilla lähes päivittäin. Kyseisiä haasteita esiintyi esimerkiksi vuorovaikutus- ja kaveritaidoissa, keskittymiskyvyssä ja tunnetaidoissa. Haasteita ilmeni erityisesti siirtymä-, ruokailu- ja leikkitilanteissa. Vastaajat olivat yhtä mieltä siitä, että ajan puute vaikeuttaa lasten sosioemotinaalisten haasteiden tunnistamista ja kohtaamista sekä varhaiskasvatuksessa että kuraattorityössä. Vastaajien mukaan kuraattoripalveluita kaivattaisiin varhaiskasvatuksen pedagogiseen ympäristöön tuomaan sosiaalityön näkökulmaa. Kuraattoripalvelut koettiin tarpeellisiksi erityisesti 3–5-vuotiaiden lasten kanssa työskenneltäessä. Kuraattorilta kaivattaisiin varhaiskasvatuksessa niin konsultointiapua kuin lasten ja lapsiryhmien kanssa työskentelyäkin. Vastauksissa korostettiin varhaista puuttumista ja ennaltaehkäisevää työskentelyä.
Aihetta voisi tutkia myös Suomen laajuisesti, ja mahdollisesti pilotoida kuraattoripalveluita varhaiskasvatukseen esimerkiksi vuoden kokeiluna. Siten palveluiden mahdolliset konkreettiset vaikutukset sosioemotionaalisten haasteiden tunnistamiseen ja kohtaamiseen liittyen saataisiin näkyviksi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda ilmi ammattilaisten näkemyksiä kuraattoripalveluiden tarpeellisuudesta varhaiskasvatuksessa, ja sitä kautta herättää keskustelua aiheesta. Tämä opinnäytetyö on toteutettu Vantaalla. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselyä. Kyselyihin vastasi seitsemän sosiaali- ja varhaiskasvatusalan ammattilaista. Vastausten analysointimenetelminä käytettiin teemoittelua ja sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että kyselyyn vastanneet varhaiskasvattajat ja kuraattorit ovat havainneet työssään haasteita lasten sosioemotionaalisen kehityksen alueilla lähes päivittäin. Kyseisiä haasteita esiintyi esimerkiksi vuorovaikutus- ja kaveritaidoissa, keskittymiskyvyssä ja tunnetaidoissa. Haasteita ilmeni erityisesti siirtymä-, ruokailu- ja leikkitilanteissa. Vastaajat olivat yhtä mieltä siitä, että ajan puute vaikeuttaa lasten sosioemotinaalisten haasteiden tunnistamista ja kohtaamista sekä varhaiskasvatuksessa että kuraattorityössä. Vastaajien mukaan kuraattoripalveluita kaivattaisiin varhaiskasvatuksen pedagogiseen ympäristöön tuomaan sosiaalityön näkökulmaa. Kuraattoripalvelut koettiin tarpeellisiksi erityisesti 3–5-vuotiaiden lasten kanssa työskenneltäessä. Kuraattorilta kaivattaisiin varhaiskasvatuksessa niin konsultointiapua kuin lasten ja lapsiryhmien kanssa työskentelyäkin. Vastauksissa korostettiin varhaista puuttumista ja ennaltaehkäisevää työskentelyä.
Aihetta voisi tutkia myös Suomen laajuisesti, ja mahdollisesti pilotoida kuraattoripalveluita varhaiskasvatukseen esimerkiksi vuoden kokeiluna. Siten palveluiden mahdolliset konkreettiset vaikutukset sosioemotionaalisten haasteiden tunnistamiseen ja kohtaamiseen liittyen saataisiin näkyviksi.