Maahanmuuttajien kokemuksia terveystarkastuksista Kouvolassa
Mehtomaa, Fanni; Suovesi, Sara-Sofia (2019)
Mehtomaa, Fanni
Suovesi, Sara-Sofia
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903263827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903263827
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutui yhteistyössä Kouvolan Terveyden edistämisen yksikön kanssa. Työn tarkoitus oli saada selville, millaisia kokemuksia Kouvolan maahanmuuttajien terveydenhoitajan terveystarkastukset herättävät asiakkaissa. Tavoitteena oli, että saataisiin tutkittua tietoa maahanmuuttajien kokemuksista. Tiedon avulla pystyttäisiin mahdollisesti kehittämään maahanmuuttajien terveystarkastuksia ja saamaan selville, mikä palvelussa on hyvää. Teoriaosuudessa tarkastellaan maahanmuuttoa ilmiönä Suomessa, maahanmuuttajien terveydentilaa seksuaali- ja lisääntymisterveyden, tartuntatautien, elintapojen, suun terveyden ja mielenterveyden osalta. Lisäksi teoriaosassa käsitellään maahanmuuttajille järjestettäviä terveystarkastuksia Suomessa ja Kouvolassa sekä kulttuurikompetenssin merkitystä hoitotyössä. Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, sillä tutkimuksella haluttiin saada selville maahanmuuttajien omia kokemuksia terveystarkastuksista. Aineistonkeruumenetelmäksi on valittu yksilöhaastattelut. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina. Haastatteluihin osallistui kuusi maahanmuuttajaa, jotka ovat käyneet maahanmuuttajien terveystarkastuksessa 1.4.2011 jälkeen, jolloin nykyinen terveystarkastusmalli otettiin käyttöön. Tulokset analysoitiin aineistolähteisellä eli induktiivisella analyysimenetelmällä. Tutkimustulokset osoittavat, että maahanmuuttajille suunnattuja terveystarkastuksia pidetään tärkeinä ja niistä on hyviä kokemuksia. Palvelu on vastannut asiakkaiden tarpeita ja odotuksia sekä lisännyt heidän terveyttään ja hyvinvointiaan. Maahanmuuttajien terveydenhoitaja sai paljon arvostusta, ja kiitollisuus palvelua kohtaan tuli esiin. Konkreettisia kehittämisehdotuksia ei juurikaan tullut, ja ainoa asia, mihin oltiin tyytymättömiä, oli vastaanottoajan kesto. Tämä kertoo siitä, että palvelu on onnistunutta. Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimusta uudistaessaan ja kehittäessään palveluitaan. The aim of this thesis was to find out what kind of experience the customers have of the health check-ups made by the immigrant health care nurse of Kouvola. The objective was to get researched information from immigrants, and this way possibly develop the health check-ups and get to know what is already seen as positive in the service.
The theory section examines the phenomenon of immigration in Finland, immigrants’ state of health in terms of sexual and reproductive health, infectious diseases, way of life, oral health and mental health. In addition the theory part covers immigrants’ health checks in Finland and in Kouvola, and the importance of cultural competency in nursing care.
This thesis was conducted as a qualitative study as the research aimed to emphasize immigrants’ own experiences. The data collection method chosen was individual interviews. The interviews were conducted in a semi-structured manner. Six immigrants who visited the immigrants’ health check-up after the 1st of April 2011 (when the current health checkup model started) were involved in the interviews. The results were analysed with a source inductive method of analysis.
The research results show that the health check-ups for immigrants are considered important and there are good experiences from them. The service has responded to the needs and expectations of the customers and has increased the immigrants’ health and well-being. The health nurse of the immigrants received a large amount of appreciation and
the gratitude towards the service was shown. There were hardly any concrete suggestions
for developing the service and the only thing that dissatisfied the customers was the duration of the check-ups. This indicates that the service is successful. The commissioner can
utilize this thesis to reform and develop their services.
The theory section examines the phenomenon of immigration in Finland, immigrants’ state of health in terms of sexual and reproductive health, infectious diseases, way of life, oral health and mental health. In addition the theory part covers immigrants’ health checks in Finland and in Kouvola, and the importance of cultural competency in nursing care.
This thesis was conducted as a qualitative study as the research aimed to emphasize immigrants’ own experiences. The data collection method chosen was individual interviews. The interviews were conducted in a semi-structured manner. Six immigrants who visited the immigrants’ health check-up after the 1st of April 2011 (when the current health checkup model started) were involved in the interviews. The results were analysed with a source inductive method of analysis.
The research results show that the health check-ups for immigrants are considered important and there are good experiences from them. The service has responded to the needs and expectations of the customers and has increased the immigrants’ health and well-being. The health nurse of the immigrants received a large amount of appreciation and
the gratitude towards the service was shown. There were hardly any concrete suggestions
for developing the service and the only thing that dissatisfied the customers was the duration of the check-ups. This indicates that the service is successful. The commissioner can
utilize this thesis to reform and develop their services.