Hyvinvointia ja toimintakykyä korkeakouluopiskelijan elämään - palvelumuotoilun keinoin kohti fyysisesti aktiivisempaa arkea
Karhi, Liisa (2019)
Karhi, Liisa
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903243683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903243683
Tiivistelmä
Teknologian kehityksen ja yleistymisen myötä arjen fyysinen kuormittavuus on vähentynyt. Runsaan paikallaanolon seurauksena toimintakyky sekä elämänlaatu heikkenevät. Tutkimuksissa on havaittu pienelläkin istumisen vähentämisellä ja tauottamisella olevan positiivisia terveysvaikutuksia. Viime aikaisissa tutkimuksissa on korostunut lyhytkestoisten säännöllisten harjoittelutuokioiden merkitys hyvinvoinnin ja toimintakyvyn kannalta.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli ymmärtää opiskelijoiden arkipäivää hyvinvoinnin ja toimintakyvyn näkökulmasta sekä hyödyntää palvelumuotoilun keinoja runsaasti istumista sisältävän arjen muuttamiseksi aktiivisemmaksi. Samalla haluttiin madaltaa kynnystä lihaskuntoa ylläpitävän ja kasvattavan harjoittelun aloittamiseen ja säännölliseen toteuttamiseen. Laurea on ollut mukana hankkeissa fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi ja matalan kynnyksen lihasvoimaharjoittelun edistämiseksi, mutta haasteeksi on noussut ihmisten saaminen harjoittelun pariin sekä sitoutumaan siihen. Kehittämistyö toteutettiin Laurea Leppävaaran opiskelijoiden, kampuksen ja siellä olevan lihasvoimaharjoittelupaikan kontekstissa.
Teoreettinen viitekehys nojautuu palveluliiketoimintaan sekä muotoiluajatteluun ja palvelumuotoiluun. Kehittämistyöhön tuotiin käyttäjäkeskeinen ja kokemuksellinen lähestymistapa aiheen ympärillä paljon tehtyjen lääketieteellisten tutkimusten rinnalle. Asiakaskeskeisen liiketoimintalogiikan näkökulmasta tavoitteena oli korkeakouluopiskelijan kokonaisvaltaisen kokemuksen tarkastelu hänen ekosysteemissään ja arvon muodostumisen ymmärtäminen hänen elämässään.
Kehittämisprosessi toteutettiin Double Diamond -mallin mukaisesti käymällä läpi sen kolme ensimmäistä vaihetta: ymmärrä, määritä ja kehitä. Prosessin yhteydessä hyödynnettiin käyttäytymistaloustieteen periaatteita ja käyttäytymisen muotoilua. Lopputuloksena syntyi toimenpide-ehdotukset Laurealle jo Leppävaaran kampuksella olevien lihasvoimaharjoittelulaitteiden käytön lisäämiseksi sekä kuvaus säännölliseen lihasvoimaharjoitteluun kannustavasta palvelukonseptista.
Kokonaisvaltaisemman kulttuurisen muutoksen toteuttaminen on välttämätöntä tavoitteiden saavuttamiseksi. Fyysinen aktiivisuus tulisi integroida opiskeluarkeen. Ympäristön tarjoamien mahdollisuuksien lisäksi tarvitaan myös sisäistä motivaatiota. Tästä syystä tarvitaan syvällistä ymmärrystä ihmisten käyttäytymisestä ja toiminnasta sekä heidän ottamistaan mukaan ratkaisujen suunnitteluun. Laurean palvelulupauksen mukaisen opiskelun arkipäivän hyvän sujumisen toteutumista voidaan edesauttaa toteuttamalla toimenpide-ehdotukset. Käyttäytymiseen ja hyvinvointiin liittyvien muutosten mittaaminen ja arviointi sekä konseptin laajempi toteuttaminen ja soveltaminen myös muissa ympäristöissä ovat mielenkiintoisia aiheita jatkokehittämiselle.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli ymmärtää opiskelijoiden arkipäivää hyvinvoinnin ja toimintakyvyn näkökulmasta sekä hyödyntää palvelumuotoilun keinoja runsaasti istumista sisältävän arjen muuttamiseksi aktiivisemmaksi. Samalla haluttiin madaltaa kynnystä lihaskuntoa ylläpitävän ja kasvattavan harjoittelun aloittamiseen ja säännölliseen toteuttamiseen. Laurea on ollut mukana hankkeissa fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi ja matalan kynnyksen lihasvoimaharjoittelun edistämiseksi, mutta haasteeksi on noussut ihmisten saaminen harjoittelun pariin sekä sitoutumaan siihen. Kehittämistyö toteutettiin Laurea Leppävaaran opiskelijoiden, kampuksen ja siellä olevan lihasvoimaharjoittelupaikan kontekstissa.
Teoreettinen viitekehys nojautuu palveluliiketoimintaan sekä muotoiluajatteluun ja palvelumuotoiluun. Kehittämistyöhön tuotiin käyttäjäkeskeinen ja kokemuksellinen lähestymistapa aiheen ympärillä paljon tehtyjen lääketieteellisten tutkimusten rinnalle. Asiakaskeskeisen liiketoimintalogiikan näkökulmasta tavoitteena oli korkeakouluopiskelijan kokonaisvaltaisen kokemuksen tarkastelu hänen ekosysteemissään ja arvon muodostumisen ymmärtäminen hänen elämässään.
Kehittämisprosessi toteutettiin Double Diamond -mallin mukaisesti käymällä läpi sen kolme ensimmäistä vaihetta: ymmärrä, määritä ja kehitä. Prosessin yhteydessä hyödynnettiin käyttäytymistaloustieteen periaatteita ja käyttäytymisen muotoilua. Lopputuloksena syntyi toimenpide-ehdotukset Laurealle jo Leppävaaran kampuksella olevien lihasvoimaharjoittelulaitteiden käytön lisäämiseksi sekä kuvaus säännölliseen lihasvoimaharjoitteluun kannustavasta palvelukonseptista.
Kokonaisvaltaisemman kulttuurisen muutoksen toteuttaminen on välttämätöntä tavoitteiden saavuttamiseksi. Fyysinen aktiivisuus tulisi integroida opiskeluarkeen. Ympäristön tarjoamien mahdollisuuksien lisäksi tarvitaan myös sisäistä motivaatiota. Tästä syystä tarvitaan syvällistä ymmärrystä ihmisten käyttäytymisestä ja toiminnasta sekä heidän ottamistaan mukaan ratkaisujen suunnitteluun. Laurean palvelulupauksen mukaisen opiskelun arkipäivän hyvän sujumisen toteutumista voidaan edesauttaa toteuttamalla toimenpide-ehdotukset. Käyttäytymiseen ja hyvinvointiin liittyvien muutosten mittaaminen ja arviointi sekä konseptin laajempi toteuttaminen ja soveltaminen myös muissa ympäristöissä ovat mielenkiintoisia aiheita jatkokehittämiselle.